Nový Superman hýří efekty, ale nemá emoce, píší kritici

Kultura Kultura
12. 6. 2013 13:55
Co si o filmu Muž z oceli myslí první recenzenti?

Praha - Muž z oceli v režii Zacka Snydera má za sebou světovou premiéru. Trailery snímku slibovaly jiný náhled na ikonického superhrdinu i proměnu jeho filmového obrazu, který v posledních letech příliš neohromil. Co na to říkají první kritiky?

Pro Snydera, scénáristu Davida S.Goyera i producenta Christophera Nolana vyznívají spíše pochvalně, přesto dávají tušit možný rozkol, který mezi fanoušky Supermana nová adaptace způsobí.

Muž z oceli vychází z tradiční supermanovské mytologie - malého Kal-Ela jeho rodiče vědec Jor-El (Russell Crowe) a Lara Lor-Van (Ayelet Zurer) vyšlou pryč z Kryptonu, jemuž hrozí zkáza. Na Zemi se chlapce ujímají adoptivní rodiče Jonathan (Kevin Costner) a Martha (Diane Lane) Kentovi. Již během dětství je Kal-El, nyní Clark Kent, konfrontován s vlastní odlišností, což ho směřuje k putování po světě, střídání špatných zaměstnání, osudovému setkání s Lois Lane (Amy Adams) i prvním úhlavním nepřítelem - Generálem Zodem, příslušníkem jeho vlastní rasy.

A právě psychologičnost snímku zhusta reflektují i první kritiky Muže z oceli. „Řada záběrů z minulosti ukazuje kořeny jeho emočního neklidu - adoptivního otce, který měl strach, že jeho syn bude nenáviděn a obáván pro své dary," popsal Andrew Pulver z britského deníku Guardian s tím, že scény, v nichž se malý Clark seznamuje s matoucími superschopnosti, jsou působivé. Zdá se, že Nolan je hlavní inovací Supermana - připomíná film Batman začíná, kde je superhrdinství zátěží, která se mění v neurózu," dodal Pulver, který však nakonec film ohodnotil třemi hvězdami z pěti, a jako hlavní nedostatek označil interakci mezi Clarkem a Lois. „Film má sklíčený konec: ačkoliv Muž z oceli střílí jednu velkolepou scénu za druhou, je obtížné pochopit, co na sobě vidí ústřední dvojice. A to je stěží ideálním výsledekem u Supermana a Lois Lane."

Postavu Lois naopak oceňuje Alonso Duralde z The Wrap. „Atraktivní Adams, s podporou scénáře, může být první herečkou, která hraje Lois Lane ne jako reportérku ve stylu třicátých let, ale současnou novinářku," napsal Duralde, jež snímek hodnotí pozitivně. Snyderova režie je mnohem sebejistější než v případě Watchmenů a Sucker Punch. Nyní, když první film objasnil příběh vzniku Supermana, jsou položeny základy pro další vzrušující pokračování představující Supermana tak, jak ho chtějí lidé vidět a zároveň přinášející nový pohled na jeho zavedený charakter."

Scott Founads z Variety však vidí v novátorském příběhu i nedostatky. „Ambice udělat supermanovský snímek odvážnějším, jsou sice chvályhodné, ale ne vše, co se Snyder a Goyer rozhodli opravit, dobře funguje. Tím, že Lois objeví Clarkovu pravou totožnost tak brzy, mizí romantická chemie, která rozzářila předchozí verze příběhu. A úzké zaměření na Clarka, Lois a Zoda dává filmu zvláštně vymezující pocit. Není tu bohatá galerie doprovodných hráčů, kteří zaplnili Donnerovu verzi, Nolanovy Batmany nebo Snyderovy Watchmeny - jednu z nejbohatších a nejuspokojivějších komiksových adaptací," jmenuje kritik. Pryč jsou také některé odlehčující momenty Supermanovy minulosti - například když své schopnosti nepoužívá jen pro superhrdinské činy a sbližuje se s lidmi. Jeden by i zatoužil vidět, jak Superman mění pneumatiku, zachrání kotě, nebo se proletí s Lois kolem bloku."

Velký posun pak Foundas popisuje i u bojových scén. Muž z oceli se moc nepodobá předchozím supermanovským příběhům, spíše se blíží snímkům jako Thor, Avengers nebo Transformes a jejich symfonii digitálních destrukcí. V případě akčních scén si lze vzpomenout i na halucinogenní sekvence ze Snyderova muzikálu Sucker Punch s výjimkou toho, že tady jsou všichni bdělí," dodává kritik.

Velmi rozporuplný postoj má k snímku Matt Goldberg z Collider.com - chválí krásnou hudbu i technické efekty, například podobu Kryptonu, vytýká však souboje, sice efektní, leč bez emocí, i malý zájem o supermanovskou mytologii. „Tolik péče a oddanosti bylo třeba k vytvoření supermanovského světa, ale Superman tu není. Je to velká nákladná párty, ale host se neukázal."

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com