Praha - Přesně 17. listopadu skončí v Praze natáčení výpravného historického filmu Tři sezony v pekle. Kryštof Hádek v něm ztvárnil postavu básníka ne nepodobného Egonu Bondymu.
„Příběh je zápisky z mládí Egona Bondyho inspirován, ale velmi volně," říká režisér Tomáš Mašín. „Nechce být dokumentem o něm a v mnoha bodech je čistou fabulací."
Postava hlavního hrdiny se prý v mnoha bodech protíná s filosofickým a životním postojem Bondyho, linie příběhu je však "nová a jedinečná".
Ve filmu se hlavní hrdina jmenuje Ivan Heinz a je mu právě devatenáct. Miluje surrealismus, život i novou lásku, básnířku Janu. Nastupující komunistický režim ale jeho cestu za svobodou rázně utne.
- Více o filmu: V Cannes se představil film o Bondym za 80 milionů korun
Jeho partnerku sehrála polská herečka Karolina Gruszka, představitelka jedné z hlavních rolí filmu Davida Lynche Inland Empire. Další role připadly mimo jiné Janu Krausovi, Martinu Hubovi, Luboši Kostelnému, Miroslavu Krobotovi, Matěji Ruppertovi či Táňě Paufohové.
Natáčet se začalo v srpnu; i když filmaři navštívili i Liberec či Hradec Králové, největší část záběrů vznikla v Praze, kupříkladu v bývalé budově ČSOB na rohu Senovážného náměstí.
„Je to historický prostor, který je před rekonstrukcí. Vybudovali jsme v něm extravagantní byt hlavní hrdinky," říká mluvčí filmu Uljana Donátová. V domě je zachovalý také byt, kde kdysi bydlela hvězda československého filmu Adina Mandlová.
Filmaři se v průběhu natáčení dostali i do Obecního domu, odkud je i naše videoreportáž, v níž režisér Tomáš Mašín porovnává natáčení filmového debutu se svou původní reklamní prací.
Film se odehrává v roce 1947, v bouřlivé atmosféře poválečné Prahy. Vytvořit iluzi té doby prý nebylo není jednoduché, ale v Praze se dají najít objekty, které po úpravách mohu působit dobově.
Filmaři atmosféru pečlivě rekonstruují. I výběr komparsistů odpovídal dobovým požadavkům. „Lidé po válce byli vyhublí, takže se vybírali hubenější lidé, i Kryštof musel zhubnout, aby mohl hrát intelektuála, který občas hladoví," vysvětluje Donátová.
I při výběru látek prý návrhářka kostýmů Katarina Hollá důsledně dbala na historickou přesnost.
Rozpočet činí 80 milionů korun, což je na české poměry velmi nadprůměrná částka související zejména s tím, že jde o film dobový. Film vzniká v koprodukci s Německem a Slovenskem.
S podporou Státního fondu kinematografie, České televize a Eurimage ho natáčí společnost Dawson. Film s podtitulem Dokud sníš, nejseš mrtvej, vstoupí do kin na podzim příštího roku.