Nolanovi lupiči myšlenek získali v kinech dobrý Počátek

Pavel Kroulík
20. 7. 2010 7:50
Čaroděj Nicholas Cage vykouzlil další propadák
Foto: WB

Los Angeles - Přesně před dvěma roky přišel do amerických kin film Temný rytíř.  Přestože batmanovská série patří k nejosvědčenějším značkám, nikdo asi nečekal, že při premiéře utrží za víkend dodnes nepřekonaných 158 milionů a zamíří k celosvětovému zisku přes miliardu dolarů.

Nyní ho následuje další film Christophera Nolana, sci-fi Inception (Počátek; nebo lépe Vnuknutí) s Leonardem DiCapriem v hlavní roli. Recenzenti na snímek těsně před premiérou prakticky unisono pěli chválu, měsíc na něj běžela reklama v tisku a hlavně v televizi, v níž se připomínalo i režisérovo úspěšné batmanovské angažmá. 

Skvělá půle července

Studio Warner Bros. už Nolanovi beze zbytku věřilo a dalo mu na film skoro 200 milionů dolarů, dalších sto stál marketing. Snímek se promítal na 6700 plátnech v 3792 kinech a další zájem určitě vyvolalo i recenzní embargo zrušené až minulé pondělí; i díky němu byl film jedním z nejdiskutovanějších fenoménů na letním internetu.

Foto: WB

Vrstevnatý a promyšlený snímek o zlodějích snů a myšlenek sice vyhrál svůj první víkend, ale oficiálně potvrzené tržby ve výši 62,8 milionu dolarů se tak nakonec vzhledem k přípravám mohou zdát zklamáním. Navíc měl Počátek k dispozici lukrativní termín půle léta, který patří k vůbec nejsilnějším obdobím roku.

Sami Warneři se o tom přesvědčili už dvakrát: po Temném rytíři bodovali také loni s šestým Harry Potterem. Není divu, že si tento víkend zabookovali i na další roky (v roce 2011 vypustí do kin první půlku závěrečného dvoudílného Pottera, rok na to dalšího Nolanova Batmana).

Přesto všechno studio tvrdí, že výdělky Počátku naplnily horní hranici jejich odhadů (i když nepoužívají spojení "snový výsledek" jako některá média v narážce na obsah filmu). Warneři evidentně vsázejí na to, že na rozdíl od akčních a fantasy filmů, které mají většinou rychlý nástup, ale i rychlý pokles, se o Inception rozšíří pozitivní šeptanda a zájem fanoušků poroste.

Čtěte také:
Nolan natočil po Batmanovi sci-fi, jakou nikdo neviděl

To byl také případ vůbec nejúspěšnějšího filmu všech dob, Cameronova Avatara, který loni v prosinci za první víkend vydělal „jen" 77 milionů dolarů. Znovu se totiž ukazuje, jaký rozdíl je, pokud vstupují do kin pokračování zavedených sérií, případně adaptace comicsů a remaky známých titulů.

Proti popcornovým titulům

Foto: WB

Naopak Inception se jako jeden z mála letošních blockbusterů z této kategorie vymyká a patří k přelomovým filmům nejen tohoto léta. Podle ohlasů představuje „skutečnou explozi originality" a dá se předpokládat, že spokojení fanoušci půjdou na film i vícekrát, aby si užili všechny detaily a zároveň lépe pochopili děj. 

Navíc tu může zafungovat nezanedbatelný efekt „jsem chytrý, protože jsem byl na chytrém filmu" - i na něj producenti evidentně sází, když se vymezují proti "popcornovým titulům". A ti, kteří už Inception viděli, zatím předpoklady studia maximálně naplňují.

Na IMDb.com má snímek hodnocení 9,4 z deseti a tři čtvrtiny z nich dávají filmu rovnou desítku. Tento údaj složený z více než 20 tisíc hlasujících je už mnohem reprezentativnější než předvíkendové dva tisíce lidí, z nichž mnozí museli evidentně hlasovat předem, aniž film viděli.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Muži tvořili o víkendu 56 procent publika, o film se víc zajímali diváci ve větších městech a nadprůměrně ho šla zhlédnout cílová skupina 18-34 let. Muži i ženy hodnotí film vysoko, nicméně ženy o trochu hůře, pravděpodobně proto, že v příběhu nedostávají ženské postavy mnoho prostoru a film je velmi technicistní, postavený více na logice než emocích.

Warneři věří, že snímek se udrží v žebříčcích až do konce léta a dosáhnou minimálně takové výsledky, jako mají největší letošní hity. Zatím nejvíc získala Toy Story 3: aktuálně je to z domácích kin okolo 360 milionů dolarů a celosvětově na 630 milionů dolarů.

Foto: Warner Bros

Zatím má Inception jedno jisté prvenství. Je to nejlepší otvírák v kariéře Leonarda DiCapria - tržby překonaly o třetinu letošní Prokletý ostrov, kde měl rovněž hlavní roli. Některé recenze zmiňují hercův výkon právě v návaznosti na Scorseseho trihler  a konstatují, že se tu DiCaprio dostal na vrchol své řady "hrdinů mučených pochybnostmi".

Většina ohlasů si nicméně všímá hlavně propracovaného scénáře a celkové intelektuální koncepce. Tato náročnost by se však mohla stát i tím, co film naopak pohřbí. List The Wall Street Journal ironicky píše, že většina recenzentů je sice bez sebe blahem, ale ve skutečnosti sami netuší, o čem film je, protože kdo nemá k ruce systémového analytika z NASA, není ani schopen správě popsat děj.

Další hrozný účes

Foto: Bontonfilm

Na druhé místo odtlačil Počátek minulého vítěze, rovněž velmi dobře hodnocený animák Despicable Me, jenž v Česku poběží od 21. října pod názvem Já, padouch. Film o starém bručounovi, jenž trochu roztaje, když se musí starat o děti, si připsal za víkend dalších 32 milionů a za deset dní tak vydělal v Americe 118 milionů.

Až na třetím místě skončila druhá novinka týdne The Sorcerer's Apprentice (Čarodějův učeň). Film inspirovaný pasáží z klasiky Fantasia (1941) i J. W. Goethem získal za víkend jen 17,4 milionu, což je pro snímek s rozpočtem 150 milionů dolarů naprostý a hlavně nečekaný propad.

Při natáčení této fantasy komedie se přitom znovu sešli producent Jerry Bruckheimer, režisér Jon Turteltaub a herec Nicholas Cage - tedy tým zodpovědný za dosavadní dva díly Lovců pokladů, které sice byly hodně hloupé, ale také komerčně úspěšné (dohromady vydělaly přes 800 milionů dolarů).

Foto: Falcon

Zdá se, že Cage znovu potvrzuje status čím dál nevyzpytatelnější hvězdy, která střídá katastrofální propadáky s komerčně úspěšnými snímky. Čarodějův učeň bude patřit k těm prvním. Cage jako starobylý čaroděj se tu v dalším ze svých strašných účesů snaží zabránit zlé kouzelnici, aby ovládla Manhattan a na pomoc si k tomu vezme nešikovného nováčka (Jay Baruchel). 

Recenze se přehánějí v tom, kdo film víc pohaní. Většinou se shodnou, že snímek kombinující CGI technologii s hereckou akcí vypadá jako nepříliš zábavný trailer na nepříliš zábavný film. Nejlepším trikem je prý to, jak vám snímek zmizí z paměti ještě dřív, než se úplně zvednete ze sedadla.

Bruckheimer sice pro Disneyho produkoval Armageddon nebo Piráty z Karibiku, ale letos už jim podruhé zařídil nepříjemnou účetní bilanci. Na jaře totiž propadl Princ z Persie, na kterého dohlížel. Přesto mu Disney dál věří a tvrdí, že se čtvrtými Piráty, kteří se právě natáčejí, jim všechno „splatí".

 

Právě se děje

Další zprávy