Nolan není Superman. Šanci spasit Hollywood promeškal

Martin Svoboda
11. 6. 2013 20:40
Muž z oceli přináší myšlenku "batmanizace" hollywoodských filmů
Christopher Nolan.
Christopher Nolan. | Foto: Profimédia

Glosa - Muž z oceli režiséra Zacka Snydera (300: Bitva u Thermopyl, Sucker Punch) má za sebou světovou premiéru, již 20. června vstoupí i do českých kin. Jméno režiséra nového Supermana však leckdy zaznívá až v druhé řadě. Producent (a jindy režisér) Christopher Nolan dohlížel na vznik scénáře a je propagací využíván jako vševidoucí oko, jehož přítomnost vylučuje selhání.

Téměř jistě tedy můžeme počítat s „batmanizací" Supermana, který bude s tváří Henryho Cavilla řešit mnohem hlubší problémy než kdysi Christopher Reeve, nebo se tak přinejmenším tvářit. Rozpočet 225 milionů dolarů a třeskuté ukázky však nenaznačují ani upozadění akce.

Podívejte se na fotografie z premiéry i filmu Muž ze železa:

Blíží se však také autorský film samotného Nolana, dočkáme se ho u nás 6. listopadu 2014. Jde o sci-fi Interstellar s rozpočtem rovněž přesahujícím dvě stě milionů dolarů. S jistotou můžeme počítat s Matthewem McConaugheym, Anne Hathaway, Jessicou Chastain a samozřejmě Michaelem Cainem před kamerou. Hudbu složí nepřekvapivě Hans Zimmer, zato dvorního Nolanova kameramana Wallyho Pfistera nahradí Dán Hoyte van Hoytema (Ať vejde ten pravý, Jeden musí z kola ven).

Foto: Luboš Vedral, Warner Bros

Dějově si samozřejmě nebudeme moct být do poslední chvíle ničím jistí, bratři Christopher a Jonathan své příběhy střeží ze všech sil a zatím víme jen, že děj bude pracovat s teoriemi fyzika Kipa Thorna o červích dírách a gravitačních polích.

To dává scénáři prakticky jakékoliv časoprostorové možnosti. Jeho text sice vzniká od roku 2006, kdy se o režii zajímal Steven Spielberg, přesto si svá tajemství z větší části dál uchovává. Mluví se o kříženci Inception a Promethea.

Na Nolana se nesahá

Jistí si však můžeme být tím, že Nolan patří mezi nejpopulárnější a nejvlivnější filmaře současnosti. Při čtení o něm skoro nabýváme dojmu mytické osoby, jakési vyšší inteligence nabízející něco, k čemu se nikdo jiný ani nepřibližuje. Bojující za originalitu a posouvající možnosti.

Pokud ho někdo kritizuje, tak nejčastěji za jistý chlad, tendenci ztrácet přehlednost střihu při rychlejších scénách a posedlost celkem, pro niž nedokáže napsat silné jednotlivé postavy. Tyto hlasy jsou však poměrně slabé a dokonce i poslední díl Batmana, jenž se zpočátku setkával se silnějšími výhradami, nakonec skončil jako vítěz co do zprůměrovaného hodnocení i zisku.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Jenže není všechno zlato, co se třpytí. Ač Nolan oplývá nepopiratelnými schopnostmi, svou příležitost mainstream výrazněji změnit ve skutečnosti již promeškal. Místo aby ho posunul, s ním totiž splynul a v tuto chvíli už v něm zastává pevné místo.

Důvod tohoto „splynutí" nehledejme v nedostatku talentu, ale v Nolanově náhlé potřebě plánovat filmy za stovky miliony dolarů, i když se vlastně jejich vysokorozpočtovost nejeví jako nutná.

Připomeňte si úspěch posledního Batmana:

To je pro režiséra zakládajícího si primárně na zkoumání narativních postupů přinejmenším zvláštní a odhaluje se značně pokřivená tendence dnešního Hollywoodu vyjadřovat VŠECHNO skrze technicky a finančně náročné scény. Toto dlouhodobě kritizované bobtnání rozpočtů mimochodem neplyne z radostného pocitu producentů při rozhazování peněz - studia se jím brání ztrátě atraktivity kin oproti monitorům a obrazovkám, režiséři zase snadněji naplňují svá hluboká ega.

Christopher "Batman" Nolan
Christopher "Batman" Nolan | Foto: Aktuálně.cz

Dražší = úspěšnější

Potřebuje si však Nolan hladit ego ohýbáním měst? Když se podíváme do minulosti, Memento stálo devět milionů dolarů, přesto si jím dokázal vydobýt úctu a pozornost. Insomnie si vyžádala pětkrát tolik, čili stále rozumných 45 milionů, a nutno podotknout, že nejde o pětkrát lepší film. Netopýří trilogie spolkla 150 až 250 milionů za kus, což se vzhledem k žánru dá pochopit, ale Dokonalý trik si opět vystačil se čtyřiceti miliony, což je na americký mainstreamový film obsazený známými herci skromná suma.

Zprvu vznikla populární pohádka o Nolanovi, který zachraňuje ty velké ošklivé komiksové kulty jen proto, aby mu studia zaplatila jeho progresivní malé filmy pro pravé fanoušky.

Jenže pak přišel Počátek (Inception). Co mělo být původně nízkorozpočtovou psychologickou kriminálkou, narostlo v blockbuster s rozpočtem 160 milionů dolarů. Proč? Byly pokročilé triky opravdu nutné pro odvyprávění příběhu? Bylo nezbytné zavázat se k značnému výdělku, tudíž posunout film směrem k „běžnějšímu" publiku, aby šlo předvést několik náročnějších scén? Stála povinnost neustále opakovat pravidla světa a zpomalovat děj, aby ho opravdu každý pochopil, za akční honičku na lyžích?

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Právě Počátek, jistě kvalitní, ač přechválený, vlastně zcela popřel to, v co se ve spojitosti s Nolanem naivně doufalo - že dokáže mainstream posunout na novou úroveň a začnou vznikat i relativně dobře financované, ale ne megalomanské inteligentní filmy, které by nabídly větší variabilitu oproti dnešku.

Jenže takové filmy nebudou vznikat, když je pro producenta snadnější přiklepnout 200 milionů blockbusteru než 50 milionů filmaři s originálním nápadem.

Skvělý filmař, špatný spasitel

Z dnešního pohledu dává smysl, že se úspěšný režisér snaží získat pro své další projekty co nejvíc prostředků. Jenže Nolan měl jedinečnou možnost vymanit se z „dnešního pohledu". Mohl si říct, že na svůj další film nepotřebuje o padesát milionů víc, že si vystačí se stejnou sumou, napíše další silný scénář a nechá ho zahrát dobré herce. Netvrdím, že měl zůstat na startovních devíti milionech. Hranice, jež se snaží posouvat, však neměly být hranice ochotnosti producentů poskytnout mu co nejvíc peněz.

Christopher Nolan a Zack Snyder
Christopher Nolan a Zack Snyder | Foto: Profimédia

Mimo jiné by tím třeba otevřel dveře pro mladou krev, která Hollywoodu tak zoufale chybí. Jenže Nolan nemůže být vzorem pro jiné filmaře, jako byla kdysi generace filmových spratků (Spielberg, Scorsese, Coppola), protože se jim v objemnosti svých produkcí a cílů příliš brzy vzdálil, příliš brzy stanul na vrcholu. Rozdíl je jasný - zatímco generace spratků Hollywood změnila a aktivně chtěla změnit, Nolan takové ambice nemá.

Jeho přínos spočívá v předvedení řady chytlavých trendů, které odpovídají dobové poptávce po o něco chytřejším a temnějším mainstreamu. Nejde výlučně o jeho zásluhu, se silným společenským podtextem se potýkali rovněž X-Meni, kteří celou moderní komiksovou vlnu odstartovali. Možnosti však využil naplno, a kolegové tak mají od koho opisovat.

Foto: Warner Bros

Stal se určující osobou dnešního Hollywoodu, pejorativně řečeno maskotem. Oživuje ho jako málokdo, ale nenarušuje. Mění trendy, samotný princip naopak posiluje. Některým jeho raným fanouškům se zdá, jako by tím najednou zběhl a začal dodávat munici dosavadnímu nepříteli.

Samozřejmě jde o značné zjednodušení a z talentovaného Brita nemá smysl dělat padoucha, jenž v tomto ohledu neudělal něco, co udělat měl. Nolan se rozhodně nikomu nezaprodal a nikoho nezradil. Má plné právo být úspěšným filmařem podle stávajících poměrů místo stanovování poměrů nových.

Nevím jak vám, mně ale bude v koutku duše vždy hryzat vědomí, že byl prvním za hodně dlouhou dobu, kdo mohl (možná, snad) směr Hollywoodu změnit, místo toho jen nastoupil do rozjeté lokomotivy a vystřídal přikladače.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy