Nicolas Cage se vrací v dalším špatném filmu

Kamil Fila Kamil Fila
23. 3. 2009 12:20
Otravná sci-fi zvítězila nad dvěma dobrými komediemi
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Desetkrát pohřbívaný a stokrát vysmívaný herec Nicolas Cage zase jednou vyhrál žebříček návštěvnosti v amerických kinech. Podařilo se mu to se záhadnou sci-fi Knowing (Vědění) o předpovídání katastrof.

Cage nepředvídatelně střídá katastrofální propadáky s komerčně úspěšnými snímky. Za posledních deset let natočil dvacet filmů, z nichž se opravdovými velehity staly dva díly Lovců pokladů a solidně úspěšné byly ještě akční snímek 60 sekund a komiks Ghost Rider.

Zbytek buď problematicky dorovnával náklady (8 mm, Hadí oči, World Trade Center) nebo patří mezi ekonomické a většinou i umělecké přehmaty (Obchodník se smrtí, Rituál, Next, Nebezpečný cíl). Převážně dobré recenze zažil naposledy v roce 2002, kdy hrál v oscarové komedii Adaptace.

Foto: Aktuálně.cz

U titulu Knowing dosud nebyl zveřejněny náklady, ale soudě podle nákladných triků viditelných v upoutávce mu možná nebude stačit ani to, že za první víkend utržil v amerických kinech necelých 25 milionů dolarů. Podobné filmy postavené na wow efektu, kdy lidé čekají na pointu zápletky a jsou překvapováni nečekanými výjevy, totiž zaznamenávají po prvním týdnu značný propad, pokud nejsou výjimečně dobré.

Což podle dosavadních ohlasů Knowing není. Nejvíce bodů je nakonec připisováno režiséru Alexi Proyasovi, jenž má mezi fanoušky fantastiky dobré jméno díky filmům Vrána, Smrtihlav (Dark City) a Já, robot. Výkon Cage je většinou popisován jako "bez chuti a bez zápachu, ale naštěstí bez strašného účesu" - nicméně nejvíce výtek nakonec míří na vrub scénáře.

Na něm se podílelo celkem sedm lidí, mezi nimi i bývalé zázračné dítě Richard Kelly - autor snímků Donnie Darko a Apokalypsa (Southland Tales). I v nich se řešily časové paradoxy.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Julia Robertsová se vrací jako svlékající se špiónka
Američané o pátku třináctého utíkali na Horu čarodějnic

Nicolas Cage podnikl akční výlet do Bangkoku

V Knowing se ústřední zápletka točí kolem toho, že hlavní hrdina se pokouší rozluštit tajemný číselný kód z papíru, který objeví v časové kapsli ukryté hluboko v zemi před padesáti lety. V dotyčné změti čísel totiž má být zapsána každá velká katastrofa, jež potkala a potká lidstvo. Jak praví reklamní slogan: "V našich nejhlubších obavách je skrytý řád".

Američtí recenzenti film rozcupovali. Sotva čtvrtina z nich považuje Knowing za alespoň přijatelnou věc, ostatní se vyžívají ve vymýšlení jízlivých komentářů. Podle většiny pak snímek trpí podobnou nemocí jako poslední díla M. Nighta Shyamalana - tedy Vesnice, Žena ve vodě a především Stalo se.

Objevuje se v něm směsice osudovosti a slepé víry v paranormálno, veškeré potenciálně racionální vědecké prvky se převádějí do jakéhosi nábožného blouznění. Film je prý otravný svou sebedůležitostí, natahováním i slabou pointou, v druhé půli navíc výrazně upadá tempo. Mnohé scény by si pro nechtěnou směšnost zasloužily i samostatný sestřih do parodického videa na YouTube.

Sever Rottentomatoes, jenž sdružuje většinu recenzí vyšlých v anglosaském tisku, ostatně ihned přispěchal ku příležitosti premiéry Knowing s ironickou hrou na téma "poznej účes Nicolase Cage" (Autor článku uhodl 19 otázek z 20).

Na druhém místě se o uplynulém víkendu s 18 milionovými tržbami umístila další novinka, komedie I Love You, Man (Miluju tě, chlape) o muži, který se celý život přátelil se ženami a nyní objevuje kouzlo pravého chlapského přátelství, protože shání svědka na svatbu. 

Těžko říct, nakolik tento film nazvat romantickou komedií, když tu nejde v pravém slova smyslu o spárování muže a ženy, nicméně nejvíc tento titul připomíná komedie Judda Apatowa - 40 let panic, Zbouchnutá, Superbad nebo Kopačky, ačkoli se tu dotyčný tvůrce nepodílel žádným způsobem. Komedie je čistě dílem režiséra Johna Hamburga a herců Paula Rudda a Jasona Segela.

Kritika I Love You, Man miluje bez rozdílů věku a pohlaví. Podle dosavadních komentářů tímto snímkem vrcholí éra inteligentních sprostých komedií, v nichž se definuje nový pohled na současné muže. Nejde tu o skrytou homosexualitu ani pouhou povrchní metrosexualitu, ale o nahlížení na různá tabu ohledně "pravého mužského přátelství", o nichž se dosud nemluvilo.

Třetí je poslední novinka týdne, tradičně spárovaná, nicméně netradičně odvyprávěná romantická komedie Duplicity (Dvojí hra) s Julií Robertsovou a Clivem Owenem v hlavních rolích. Velký hvězdný návrat Robertsové se 14 milionovými tržbami příliš nevyšel, ale uvidí se, jakou bude mít tento snímek trvanlivost v kinech.

Na čtvrté místo klesl minulý vítěz, neoriginální disneyovský film Útěk na Horu čarodějnic (Race to the Witch Mountain), který minule při své premiéře vyhrál, když ve 3187 kinech utržil kulatých 25 milionů dolarů.

Pátý se drží epický komiks Strážci-Watchmen, ale tržby 6,7 milionu dolarů nejsou pro velkofilm se 150 milionovým rozpočtem příliš nadějné.

 

Právě se děje

Další zprávy