Recenze - I pokračování hororového Hostelu se díky nízkému rozpočtu zaplatilo už po týdnu promítání v amerických kinech. Ale jinak se opakování loňského překvapivého hitu nekonalo: za první víkend film Eliho Rotha vydělal méně než polovinu toho, co předchůdce.
Důvod je nasnadě. Ponuré východoevropské město Bratislava je zase vystavěné v kulisách Českého Krumlova, na začátku titulek hlásá Quentin Tarantino presents, a uvnitř je hodně umělé krve a starý známý ďábelský hostel, z nějž nevede cesta jinam než do bizarní továrny na smrt, kde boháči z celého světa ukájejí temné pudy.
Jen trojici naivních Američanů vystřídaly tři stejně naivní Američanky, Jana Vlasáka v roli hlavního zloducha slabší Milan Kňažko, a Barbaru Nedeljakovou v roli krásné ďáblovy pomocnice Vera Jordanová. A Michala Davida nahradil český rap a slovenské lidovky.
Paxton alias Jay Hernandez, jediný přeživší z prvního dílu, si líže rány v italské nemocnici poté, co brutálně pomstil zabití kamarádů na Janu Vlasákovi ve Vídni (fakticky v Praze, ale střední Evropa je přece jen jedna).
Povězte nám o tom místě na Slovensku, zeptá se ho vyšetřovatel a odstartuje tak rekapitulaci. Ukončí ji chlapík s motorovou pilou a můžeme se přenést k novým obětem, triu studentek na prázdninovém kurzu umění v Itálii. Nevinné dlouho nezůstanou - za rohem už čeká podezřelá východoevropská krasavice Axelle a jí doporučený hostel s ještě podezřelejším recepčním.
Sympatická pohodářka Beth, nafrněná krasavice Whitney a depresivní ošklivka Lorna; kdo asi půjde první z kola ven? Zkušení vědí a ostatním to může být jedno - krve a dalších tělních tekutin bude stříkat dost. A pokud některá přežije, jen za cenu velkých obětí.
Snad ve snaze téma aspoň trochu oživit se Roth tentokrát vydává až do zákulisí hostelu, sleduje i jednoho úchyláckého nováčka a skrze něj fungování zrůdné fabriky. Pikantnější ale je, že začínajícího zabijáka Stuarta si zahrál Roger Bart, známý fanouškům Zoufalých manželkem rolí lékárníka posedlého dokonalou Bree.
Tady ovšem bude zoufalý Bart. Vrcholem prvního Hostelu byla scéna s Japonkou, nůžkami a vyhřezlým okem, tentokrát vrchol hnusu obstará právě onen začátečník, resp. jeho genitálie. Divák není ušetřen detailního pohledu na ně ani stejně detailního pohledu na to, co se s nimi stane. Mužskému publiku nelze doporučit.
Eli Roth se s diváky nikdy nemazlil a to mu vyneslo proslulost. Šok z prvního Hostelu spojený s pocity nevolnosti ale těžko překonat. Už tenkrát šel na hranu; není divu, že o moc dál v druhém Hostelu zajít nemůže.
Usilovně se snaží šokovat třeba i tím, jak své americké krajany bez okolků dává všanc krvelačným mučitelům, zobrazováním nahoty, mučení krásných dívek i zabíjení dětí. Ale co je to platné, výsledkem není děs, ale spíš otrávené zhnusení spojené s nudou z toho, že jsme jen svědky naplňování schémat.
Po ulicích se opět pohybují hordy krvelačných cikáňat, ošuntěle okrojovaná mládež se baví na dožínkách. Jenže to nefunguje, stejně jako absinth tekoucí proudem jako ve všech pražských barech a předabovaní Pulp Fiction v televizi.
Český kameraman Milan Chadima znovu volí syrové barevné ladění, které nejspíš v očích Američanů vyjadřuje temnotu východní Evropy, a čeští herci se činí, aby jejich angličtina působila co nejbizarněji.
Jenže Hostel II nejenže neděsí, už ani nerozesmívá. Bizarní pohled na východoevropské reálie maří - snad jako omluva - korektně usilovné vysvětlování, že Slovensko je krásná země. Vždyť "Slováci neměli válku už 50 let, holky".
Navíc si odhalením zákulisí Roth vystřílel i poslední zbytky munice, co mu zbyly v záloze od minula. Snad mu zbývá se jen v rámci globalizace přesunout na jiný kontinent a udělat pěknou celosvětovou sérii.
Kdo chce vidět večírkovou souputnici Paris Hiltonové Bijou Phillips, jak vyslovuje výraz dožínky, má jedinečnou šanci. Ctitelé hororů by se měli porozhlédnout jinde; tohle není ani dobré béčko.
Hostel II, (Hostel: Part II), USA 2007. Scénář a režie Eli Roth, Milan Chadima, hudba Nathan Barr, hrají Lauren German, Bijou Philips, Roger Bart, Richard Burgi, Vera Jordanova, Jay Hernandez, Milan Kňažko a další. 100 minut, distribuce Falcon.