Netflix zbrzdil, ještě letos ale uvede pokračování Zaklínače nebo Armádu mrtvých

Kvůli zpomalovaní pandemie nemoci covid-19 a nedostatku nových filmových či seriálových hitů v prvním čtvrtletí výrazně zpomalil nárůst počtu předplatitelů Netflixu. Přibylo jich zhruba 3,98 milionu na celkových 207,6 milionu. Americká videotéka to oznámila v úterý po uzavření burz, její akcie vzápětí odepsaly 11 procent.
Pokračování seriálu Zaklínač podle populární videohry uvede Netflix koncem letošního roku. Na snímku je Henry Cavill jako Geralt z Rivie.
Pokračování seriálu Zaklínač podle populární videohry uvede Netflix koncem letošního roku. Na snímku je Henry Cavill jako Geralt z Rivie. | Foto: Netflix

Analytici ze společnosti Refinitiv dopředu doufali, že nových předplatitelů bude přes šest milionů. Nakonec jich v Evropě přibylo 1,8 milionu, v Asii 1,36 a v latinské Americe jen 360 tisíc.

Zisk a tržby přední streamovací společnosti naopak od ledna do března silně vzrostly. Čistý zisk stoupl v prvním kvartálu meziročně o 140 procent na 1,7 miliardy dolarů, v přepočtu 36,7 miliardy korun, a celkové tržby se zvedly o 24 procent na 7,2 miliardy dolarů.

Netflix se stal vítězem koronavirové krize, která mu loni díky zavřeným kinům zajistila rekordní hospodářské výsledky. Skokový nárůst, kdy i díky titulům jako Pán tygrů získal za rok 2020 celosvětově 36 milionů nových předplatitelů, už se ale nepodařilo zopakovat. Pandemie zároveň ztížila natáčení novinek a nedávno Netflix přišel o jednu z nejpopulárnějších položek v katalogu, seriál Kancl, který přešel do nabídky konkurenční streamovací služby Peacock.

"Deset let jsme rostli raketovým tempem. Pořád stoupáme, jen je to teď trochu kostrbatější," shrnuje šéf firmy Reed Hastings.

Lze očekávat, že v dalších měsících už lidé u videotéky nebudou trávit víc času než dosud, protože jim protipandemická opatření umožní opustit domovy a trávit čas s přáteli, rodinou, v kinech a obchodech, sportováním nebo na zahrádkách, odhaduje deník Guardian.

Firma navíc bojuje s rostoucí konkurencí, stále větší tlak na ni vyvíjí především hollywoodský gigant Walt Disney. Jeho streamovací služba Disney+ spuštěná v listopadu 2019 už překonala hranici 100 milionů platících uživatelů. Ačkoli Netflix si stále předplácí více než dvakrát tolik lidí, Disney ztrátu rychle dohání a přitom je stále zastoupen ve výrazně méně zemích.

Na domácím trhu ve Spojených státech a v dalších regionech Netflix nedávno zvýšil ceny. Zpřísnil také postup v případě, kdy více uživatelů sdílí jedno heslo. Ani to růst zřejmě nepodpoří - pro aktuální čtvrtletí firma očekává pouze milion nových uživatelů. V dopise akcionářům též varovala, že větší nabídku nového obsahu lze očekávat až ve druhé polovině roku. Dříve se to nepodaří kvůli zpožděním při natáčení, jež způsobila pandemie.

"Přestože v různých částech světa očkování postupuje rozdílným tempem, už jsme obnovili provoz a bezpečně znovu natáčíme na všech zásadních trzích kromě Brazílie a Indie," ubezpečuje firma. Ta ve druhé půlce roku uvede nové řady seriálů You, Papírový dům a Zaklínač nebo akční film Red Notice s herci Dwaynem Johnsonem, Gal Gadotovou a Ryanem Reynoldsem.

Vloni Netflix za výrobu nových filmů a seriálů utratil přes 11 miliard dolarů, letos už to bude více než 17 miliard dolarů, což je v přepočtu 373 miliard korun.

Až 11 miliard korun například v dalších letech zaplatí za dvě pokračování detektivního satirického filmu Na nože s Danielem Craigem. Již příští měsíc uvede hororové sci-fi Armáda mrtvých od režiséra Zacka Snydera, k němuž zároveň vzniká prequel, to znamená film předcházející událostem z toho původního. Oba tituly mají potenciál založit celé ságy, stejně jako špionážní snímek The Gray Man s hercem Ryanem Goslingem v hlavní roli, který bude stát v přepočtu 4,4 miliardy korun a vznikne částečně v Praze.

Kromě toho budou pokračovat investice do dalších řad populárních seriálů jako Bridgertonových, které si za první měsíc pustilo 82 milionů domácností.

Z uplynulého roku kritici z nabídky Netflixu oceňovali film Mank, který je aktuálně nominovaný na deset Oscarů, seriál Dámský gambit nebo novou řadu Koruny z prostředí anglické monarchie.

K divácky nejpopulárnějším pak patřily filmové sci-fi Za čárou, které si pustilo 66 milionů účtů, nebo drama Jako v bavlnce s 56 miliony přehráními.

Ze seriálů měl úspěch Lupin se 76 miliony zhlédnutími či Ginny a Georgia s 52 miliony. Za jedno zhlédnutí firma počítá každý účet, který odstreamoval alespoň dvě minuty filmu či seriálu.

 

Právě se děje

Další zprávy