Nestyda vyhrál v kinech s nestydatým náskokem

14. 10. 2008 16:35
Nestíhá ho ani abba-muzikál Mamma Mia!
Nestyda
Nestyda | Foto: Falcon

Praha - Janu Hřebejkovi a producentům Rudolfu Biermanovi a Tomáši Hoffmanovi se nejspíš muselo pořádně ulevit. Podle klesající návštěvnosti Krásky v nesnázích, Medvídka a komedie U mě dobrý - ty ovšem produkoval Ondřej Trojan - se zdálo, že Hřebejk přestává být zaručeným hitmakerem pro český trh.

U Nestydy se ovšem nechodilo jenom „na Hřebejka" a „na Macháčka", ale i „na Viewegha". Snad za to může i vhodně zvolený název, který si člověk zapamatuje - jednoslovné a mazlivě znějící názvy zabírají dobře, viz Pelíšky a Pupendo.

Čtěte také: Hřebejk se v Nestydovi našel. Nebo definitivně ztratil?

Každopádně 74 807 diváků a tržby 9, 335 milionu korun za první víkend je výsledek, jaký v českých kinech už delší dobu nikdo neměl. Nestyda měl mít podle předběžných zpráv i maximální pokrytí v kinech - 46 kopií, což je dosavadní český rekord, ovšem zpráva Unie filmových distributorů uvádí hraných kopií pouze pětadvacet. Producenti zřejmě hodlají nasadit zbývající kopie později.

Nestyda
Nestyda | Foto: Falcon

Příjemné překvapení

Letošní prvenství zatím drží historický velkofilm Juraje Jakubiska Bathory, který za premiérový víkend navštívilo 76 661 diváků; třetí místo se čtyřiceti tisíci diváků má komedie Taková normální rodinka.

Absolutní český rekord představují Svěrákovy Vratné lahve se 107 tisíc diváky za víkend a celkově nejvíc má třetí díl Pána Prstenů podtitulem Návrat krále, na nějž v roce 2004 přišlo o premiérovém víkendu 149 095 občanů Česka.

Diváci se u Nestydy nedali nijak odradit převážně velmi vlažnými recenzemi a spíše uvěřili těm článkům, které tvrdily, že Hřebejk překonal svou Medvídkovskou krizi a jeho posledn snímek je „příjemným překvapením". Operování se slovem „příjemný" se v českém prostředí vůbec ukazuje jako dokonalý magnet na diváky.

Mamma Mia!
Mamma Mia! | Foto: Bontonfilm

Na druhé místo o uplynulém víkendu sestoupil z dosud neohrozitelné první pozice hudební snímek Mamma Mia! s Meryl Streepovou v hlavní roli matky, jejíž dcera na vdávání má tři potenciální tatínky.

Rozestup od Nestydy je ohromný - na Mammu Miu! přišlo 16 855 diváků, čili o hodně méně než čtvrtina co na Jiřího Macháčka coby muže chytajícího druhou mízu - ale abbamuzikál je v kinech už hodně dlouho.

Zábava pro pár vyvolených

Vyšoupnutí o místo níž potkalo i paranoidní thriller Oko dravce o mladíkovi, kterého navádí mobilním telefonem neznámý hlas, aby páchal ve jménu neznámého vyššího dobra přestupky a zločiny.

Zatímco na Nestydu a Mammu Miu se chodí hromadně, rodinně či ve dvojicích, Oko dravce je typický „chlapecký" snímek. Víkendová návštěvnost 5468 diváků je poměrně slabá. Za dva týdny se u nás nechalo Okem dravce postrašit jen 19 tisíc lidí, čímž celkový zájem víceméně jen kopíruje celosvětový trend: velká reklama a tajuplné trailery nepřitahují davy.

Bathory
Bathory | Foto: Jakubisko Film/Larry Horricks

Další posun o pouhou jednu příčku způsobenou nástupem Nestydy na první místo postihlo drsnou a inteligentní parodii Tropická bouře o zhýčkaných hollywoodských hercích, kteří se při natáčení válečného filmu z Vietnamu zapletou v džungli do skutečného konfliktu s místními domorodci pašujícími drogy.

Film zcela přesně zapadá do kolonky „zábava pro pár vyvolených". Zatímco ve světě oněch pár vyvolených přineslo do kasy už téměř 160 milionů dolarů, u nás se v kinech během měsíce otočilo zatím jen 6 milionů 700 tisíc korun a 53 700 diváků, z toho za poslední víkend 5207 lidí.

Novinkový horor Zrcadla se dostal jen na páté místo se 4687 diváky a zapadne mezi další průměrné snímky, které se v kinech dlouho neohřejí a půjdou na DVD, nejlépe do trafik za 50 korun.

Fascinující je výsledek Bathory, ať už si o jejích uměleckých kvalitách myslíme cokoli. Návštěvnost má fakticky na třetí, nikoli šesté místo - a to 6039 diváků za víkend po 14 týdnech v kinech.

Vzhledem k tomu, že Bathory ale momentálně nasbírává diváky po menších městech a kinech, má také úměrně menší tržby oproti novinkám hraným převážně ve velkoměstských multiplexech.

Děti noci
Děti noci | Foto: Negativ

Vlastenecký úkol

Na sedmé místo ze třetího z minula spadly Děti noci, český psychologický film o dospívající mládeži, která hledá své místo v Karlíně a na světě vůbec. Podle statistiky na ně přišlo jen o 6 lidí méně než na Zrcadla. V kinech jsou přitom už tři týdny a dosud je vidělo 41 795 diváků.

To je na tak malý intimní film velmi slušné číslo. K návštěvnosti nepochybně přispěly prestižní ceny za herecké výkony na festivalu v Karlových Varech, příznivé recenze i rozhovory s "ženskou sestavou" autorek.

Případ Tobruku na osmém místě se podobá Bathory. Víc diváků, ale menší tržby. Producent Václav Marhoul zjevně sází na menší okresní kina, chce svůj film dostat více k „obyčejným lidem" a splnit tak „vlastenecký úkol". Víkendových 5163 diváků a  80 756 diváků za 5 týdnů celkem.

Disaster Movie
Disaster Movie | Foto: Aktuálně.cz

Další trvalkou žebříčku je 3D animovaná sci-fi romance VALL-I o osamoceném uklízecím robůtkovi, který se zamiluje do pokročilejší mašinky EVE. Ten za 9 týdnů vidělo již téměř 180 tisíc rodičů, dětí a věčných dětí milujících animaci od Pixarů. Tento víkend přišlo 4411 lidí.

Desáté místo zaujímá antifilmová zrůdnost Disaster Movie, ultrahloupá a dokonale nevtipná rádobyparodie, která v sobě nemá ani za nehet inteligence ani z toho nejhoršího filmu, o jaký se dovolí otírat. V Česku se o tomto víkendu našlo 3246 masochistů, kteří přes veškerá varování neodolali vidět něco, co už snad nikdy nebude mít obdoby. Zlatý Kameňák…

Jinak na filmové znásilnění nejslavnější české básně Máj přišlo dosud 120 tisíc lidí a propadákem týdne je adaptace románu Philips Rotha Umírající zvíře, na niž zavítalo 687 lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy