(Ne)sporný klasik Peter Greenaway je v Praze

Irena Hejdová Irena Hejdová
13. 10. 2008 10:10
V pondělí se s režisérem mohou setkat čeští fanoušci
Peter Greenaway při natáčení filmu Rembrandtova Noční hlídka
Peter Greenaway při natáčení filmu Rembrandtova Noční hlídka | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Jeden z nejoriginálnějších klasiků světové kinematografie přijíždí do Prahy. I když označit Petera Greenawaye za klasika je přinejmenším sporné - klasické postupy i styly vždy s oblibou rozrušoval a podroboval ironickému odstupu.

Platí to o jeho dávné Umělcově smlouvě, Zet a dvě nuly, Topení po číslech, o filmu Kuchař, zloděj, jeho žena a její milenec, Prosperovy knihy, Dítě z Maconu i o nejaktuálnější Rembrandtově Noční hlídce, kterou v Praze osobně představí.

Čeští ctitelé Petera Greenawaye mohou být přitom, už teď jsou v prodeji lístky nejen na režisérovu pondělní Master Class, ale i na úterní slavnostní premiéru Noční hlídky. Režisér Peter Greenaway přijede do Prahy osobně uvést obě akce - v Česku svůj poslední film dokončoval.

V pondělí 13. října Greenawayovu návštěvu zahájí Master Class v 18.30 v Lucerně. Tam režisér osobně publiku představí svou tvorbu a nové technologické postupy.

Peter Greenaway: Rembrandtova Noční hlídka
Peter Greenaway: Rembrandtova Noční hlídka | Foto: Aktuálně.cz

S těmi mu u nového filmu Rembrandtova Noční hlídka pomáhali i Češi v pražském posprodukčním studiu Avion. "Greenaway především chtěl, aby jeho snímek nevypadal jako film, ale jako obraz. Jako barokní obraz," říká kolorista Geoffrey Case, který v Avionu s Greenawayem spolupracoval. Podle něj Greenaway s tím už také točil, například používal světla tak, aby dosáhl efektu šerosvitu.

"Hlídali jsme například stíny, ve stínu nikdy nesmělo být úplně černo, ale šero, objekty musely být vidět. Jiní filmaři většinou chtějí mít stíny černé," říká Case. Greenaway a jeho kameraman Reinier van Brumelen byli podle něj velcí perfekcionisté.

"Bazírovali na detailech, které v kině nemůže nikdo postřehnout (například střední tóny chtěli o 1,2 % světlejší). Každá filmová kopie je totiž trochu jiná, obraz se třese, překrývají ho titulky - nikdy nemůžete vidět totéž, co na monitoru počítače," dodává.

Rembrandtova Noční hlídka je podle distributora fascinující cestou do světa umění šerosvitu a velkých pláten, ve kterém se odráží krutost doby a nebezpečný život geniálního umělce. Příběh filmu začíná v roce 1642, kdy Rembrandt van Rijn začal malovat svou slavnou Noční hlídku, skupinu amsterdamských měšťanů.

Greenaway tu stylově vychází ze samotného obrazu Noční hlídka, dle své tradice výtvarně komponuje i záběry a kompozice scén. V návaznosti na malbu využívá techniku šerosvitu, důkladně pracuje i s dekoracemi a výpravou.

I jeho dílo je pod silným vlivem umění, toho renesančního zvláště. Sám má malířské vzdělání a výtvarným uměním se zabývá v mnoha směrech, včetně knižní ilustrace nebo přípravy instalací pro nejrůznější evropské galerie.

Greenaway na filmovém plátně debutoval celovečerním filmem Fallové v roce 1980. Opulentní, 185 minut trvající dílo je fiktivním dokumentem o 92 různých vlastnících příjmení Fall, jež vybiral podle stránky vytržené z telefonního seznamu. O dva roky později následovala slavná Umělcova smlouva o malři Nevillovi, který přijme malířskou zakázku na bohatém panství manželů Herbertových.

Rembrandtova Noční hlídka je prvním celovečerním filmem, který Greenaway natočil od roku 1999. Vznikla už loni, premiéru si odbyla před rokem na benátském festivalu. Podle recenzentů se v ní vrací k podobnému stylu, jaký předvedl ve svém oslavovaném celovečerním debutu Umělcova smlouva.

Úterní slavnostní premiéra proběhne od 18.30 v pražském kině Lucerna. Obě akce jsou přístupné veřejnosti na základě zakoupení běžné vstupenky v kině Lucerna.

 

Právě se děje

Další zprávy