reklama
 
 

Nemoc z popularity se šíří všude, říká Iñárritu o Birdmanovi

Aktualizováno 20. 10. 2014 17:48
Mexický režisér Alejandro González Iñárritu se filmem Birdman vyrovnává s krizí středního věku. A má ambice na Oscara.

Rozhovor - Mexický režisér Alejandro González Iñárritu se při zhodnocení svých dosavadních celovečerních filmů rozhodl udělat něco opravdu děsivého: postavit se svému vlastnímu egu v absurdní komedii.

"Strach z neznámého je skvělý kreativní partner. Jste uvědomělejší a otevřenější k překážkám, které jste si nenaplánovali. Umožňuje vám to posouvat své limity a přetvářet je ve výhody,“ říká Iñárritu.

Iñárrituův pátý celovečerní film Birdman vychází z prožitků spojených s krizí středního věku, kterou si prošel i sám režisér. Absurdní komedie a drama ukazuje utrpení moderní identity způsobené "nemocí z popularity", která se šíří nejen skrze sociální média, jak příčinu pojmenovává sám režisér.

O Birdmanovi zatím kritici mluví jako o mistrovském díle a vyzdvihují zejména dokonalé souznění formy a obsahu. Diváci jsou svědky duševního rozpadu herecké hvězdy, jež se snaží znovuobjevit sama sebe na prknech Broadwaye.

"Bylo velice osvobozující dělat komedii. Cítil jsem se jako bych hrál v jazzové kapele," komentuje proces tvorby Iñárritu.

Na Oscara nominovaný Iñárritu zanechal svého předchozího stylu známého z filmů Láska je kurva nebo Babel, kde vyprávěl několik příběhů cizích lidí najednou v různých časových rovinách, které se následně střetly v jediném okamžiku smrtelné nehody. Birdman se noří do existenciální úzkosti, ale zároveň tvoří komický portrét herce posedlého svou vlastní slávou.

"V časech, kdy nám ostatní říkají, kdo jsme, v době nespočtu sociálních sítí prostě potřebujeme nějaké utvrzení, že nás okolní svět vnímá. Nemusíte být hvězda či politik, abyste chtěli mít co nejvíce 'lajků'. V celé společnosti se objevuje nemoc z popularity," vysvětluje Iñárritu.

Kamera Emmanuela Lubezkiho proplouvá ze šatny přes chodby až na jeviště sledujíc herce Riggana Thomsona v podání Michaela Keatona. Ten se řítí na jeviště vstříc divadelní premiéře a po celou dobu se snaží utéct od sprostého Birdmanova hlasu ve své hlavě. Birdman je opeřený superhrdina ze seriálu, od kterého Riggan Thomson odešel krátce před tím, než zmizel v propadlišti dějin.

Virtuózní práce kamery v doprovodu jazzové hudby vytváří tempo podobné bušení Thomsonova nevyzpytatelného srdce. Hlavní hrdina se pohybuje mezi realitou a fantasií, kde dokáže létat a má telekinetické schopnosti.

Birdmana lze vnímat jako satiru inspirovanou herci, jako je sám Keaton, který odešel z role Batmana. Iñárritu tvrdí, že ve filmu objevoval své vlastní ego a kreativní proces, zatímco ostatní superhrdinové v Hollywoodu vytvářeli "nekvalitní dobroty" jen proto, aby vydělali peníze.

"Ústřední myšlenka je založená na mé vlastní zkušenosti, kdy mě mučil můj vlastní vnitřní hlas… Vytahoval mě do výšin, aby mne pak mohl zase hodit dolů, do pekel. Tušil jsem, že bude velmi zajímavé objevovat přirozenost vnitřních bojů, které si prožívá každý," míní režisér.

Keatonův herecký výkon a Iñárrituova režie na sebe začínají strhávat „oscarovou“ pozornost. Mohl by tak po Alfonsovi Cuarónovi (Gravitace) podruhé v řadě získat Oscara za nejlepší režii Mexičan? Příznačný je i fakt, že Birdmana natočil stejný kameraman jako Gravitaci, za niž dostal ocenění Akademie, Emmanuel Lubezki.

"Připadám si jako Riggan. Moje křídla se roztahují a našeptávají - ty jsi ten nejlepší,“ vtipkuje režisér. "Ne. Jsem si dobře vědom, jak subjektivní ocenění Oscar je. Film Birdman je přesně o tomhle. Je to pomíjivé a krásné, není to však vůbec důležité,“ uzavírá Iñárritu.

Do českých kin Birdman vstoupí 15. ledna 2015.

autoři: Reuters, Kultura | 20. 10. 2014 15:28

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama