Nemoc z popularity se šíří všude, říká Iñárritu o Birdmanovi

Reuters Kultura Reuters, Kultura
Aktualizováno 20. 10. 2014 17:48
Mexický režisér Alejandro González Iñárritu se filmem Birdman vyrovnává s krizí středního věku. A má ambice na Oscara.
Režisér Alejandro González Iñárritu.
Režisér Alejandro González Iñárritu. | Foto: Reuters

Rozhovor - Mexický režisér Alejandro González Iñárritu se při zhodnocení svých dosavadních celovečerních filmů rozhodl udělat něco opravdu děsivého: postavit se svému vlastnímu egu v absurdní komedii.

"Strach z neznámého je skvělý kreativní partner. Jste uvědomělejší a otevřenější k překážkám, které jste si nenaplánovali. Umožňuje vám to posouvat své limity a přetvářet je ve výhody,“ říká Iñárritu.

Podívejte se na trailer k filmu Birdman.
Podívejte se na trailer k filmu Birdman. | Video:

Iñárrituův pátý celovečerní film Birdman vychází z prožitků spojených s krizí středního věku, kterou si prošel i sám režisér. Absurdní komedie a drama ukazuje utrpení moderní identity způsobené "nemocí z popularity", která se šíří nejen skrze sociální média, jak příčinu pojmenovává sám režisér.

O Birdmanovi zatím kritici mluví jako o mistrovském díle a vyzdvihují zejména dokonalé souznění formy a obsahu. Diváci jsou svědky duševního rozpadu herecké hvězdy, jež se snaží znovuobjevit sama sebe na prknech Broadwaye.

"Bylo velice osvobozující dělat komedii. Cítil jsem se jako bych hrál v jazzové kapele," komentuje proces tvorby Iñárritu.

Foto: FFM

Na Oscara nominovaný Iñárritu zanechal svého předchozího stylu známého z filmů Láska je kurva nebo Babel, kde vyprávěl několik příběhů cizích lidí najednou v různých časových rovinách, které se následně střetly v jediném okamžiku smrtelné nehody. Birdman se noří do existenciální úzkosti, ale zároveň tvoří komický portrét herce posedlého svou vlastní slávou.

"V časech, kdy nám ostatní říkají, kdo jsme, v době nespočtu sociálních sítí prostě potřebujeme nějaké utvrzení, že nás okolní svět vnímá. Nemusíte být hvězda či politik, abyste chtěli mít co nejvíce 'lajků'. V celé společnosti se objevuje nemoc z popularity," vysvětluje Iñárritu.

Kamera Emmanuela Lubezkiho proplouvá ze šatny přes chodby až na jeviště sledujíc herce Riggana Thomsona v podání Michaela Keatona. Ten se řítí na jeviště vstříc divadelní premiéře a po celou dobu se snaží utéct od sprostého Birdmanova hlasu ve své hlavě. Birdman je opeřený superhrdina ze seriálu, od kterého Riggan Thomson odešel krátce před tím, než zmizel v propadlišti dějin.

Virtuózní práce kamery v doprovodu jazzové hudby vytváří tempo podobné bušení Thomsonova nevyzpytatelného srdce. Hlavní hrdina se pohybuje mezi realitou a fantasií, kde dokáže létat a má telekinetické schopnosti.

Birdmana lze vnímat jako satiru inspirovanou herci, jako je sám Keaton, který odešel z role Batmana. Iñárritu tvrdí, že ve filmu objevoval své vlastní ego a kreativní proces, zatímco ostatní superhrdinové v Hollywoodu vytvářeli "nekvalitní dobroty" jen proto, aby vydělali peníze.

"Ústřední myšlenka je založená na mé vlastní zkušenosti, kdy mě mučil můj vlastní vnitřní hlas… Vytahoval mě do výšin, aby mne pak mohl zase hodit dolů, do pekel. Tušil jsem, že bude velmi zajímavé objevovat přirozenost vnitřních bojů, které si prožívá každý," míní režisér.

Keatonův herecký výkon a Iñárrituova režie na sebe začínají strhávat „oscarovou“ pozornost. Mohl by tak po Alfonsovi Cuarónovi (Gravitace) podruhé v řadě získat Oscara za nejlepší režii Mexičan? Příznačný je i fakt, že Birdmana natočil stejný kameraman jako Gravitaci, za niž dostal ocenění Akademie, Emmanuel Lubezki.

"Připadám si jako Riggan. Moje křídla se roztahují a našeptávají - ty jsi ten nejlepší,“ vtipkuje režisér. "Ne. Jsem si dobře vědom, jak subjektivní ocenění Oscar je. Film Birdman je přesně o tomhle. Je to pomíjivé a krásné, není to však vůbec důležité,“ uzavírá Iñárritu.

Do českých kin Birdman vstoupí 15. ledna 2015.

 

Právě se děje

před 12 minutami

Děčín bude mít nové vedení, Hroudu nahradí Anděl z ANO

Nová koalice na magistrátu v Děčíně ve čtvrtek podepsala koaliční smlouvu. ANO, Piráti, ODS, Změna pro Děčín a Volba pro Děčín budou mít v zastupitelstvu 15 hlasů z 27. Dosud řídí město v červnu odvolaný primátor Jaroslav Hrouda (ANO). V nové koalici ho nahradí jeho náměstek Jiří Anděl (ANO).

Na čtvrtek bylo naplánované zasedání zastupitelstva. Spekulovalo se o návrhu nového vedení, Hrouda však ve středu odpoledne zasedání zrušil. Zdůvodnil to zhoršenou epidemickou situací. Zastupitelé se ve čtvrtek ale sešli a před společenským domem Střelnice, kde se běžně zasedání konají, podepsali koaliční smlouvu a žádost o svolání mimořádného zastupitelstva. Konat by se podle Anděla mělo do tří týdnů.

Zdroj: ČTK
před 18 minutami

Stáj F1 Haas obmění jezdecké složení, Grosjean i Magnussen končí

Stáj formule 1 Haas bude v příští sezoně na startu mistrovství světa se zcela novou dvojicí soutěžních jezdců. V americkém týmu po tomto ročníku skončí Francouz Romain Grosjean i Dán Kevin Magnussen. Kdo je nahradí, to Haas neuvedl, spekuluje se ale mimo jiné o synovi Michaela Schumachera Mickovi z jezdecké akademie Ferrari, které s Haasem úzce spolupracuje.

Ještě před oficiálním oznámením týmu informovali Grosjean i Magnussen o svém konci na sociálních sítích. "Poslední kapitola je uzavřena, kniha je u konce," napsal čtyřiatřicetiletý Grosjean, který ve formuli 1 startuje devátou sezonu a za Haas závodí od vstupu týmu do mistrovství světa v roce 2016. Předtím měl angažmá v Lotusu, ve kterém vybojoval všech deset pódiových umístění, ale nikdy závod nevyhrál. V Haasu je jeho maximem čtvrté místo z rakouské Grand Prix 2018.

O šest let mladší Magnussen jezdí za Haas od roku 2017 a nejlépe byl dvakrát pátý. "Byly to čtyři velkolepé roky, skvělá jízda," uvedl dánský pilot, jenž předtím dva roky působil v McLarenu a jeden v Renaultu.

V této sezoně oba jezdci získali dohromady jen tři body a patří jim 18. a 19. místo v průběžném pořadí. Do konce šampionátu zbývá šest závodů.

Další zprávy