reklama
 
 

Nejžádanější novinka v Cannes: Cumberbatch ve špionážním filmu řídí sovětského dvojitého agenta

18. 5. 2018 14:30
Na filmovém trhu v Cannes byl letos největší zájem o novinku s Benedictem Cumberbatchem v roli Brita, jenž řídil sovětského dvojitého agenta. Zájem vzbudil též snímek Agnieszky Hollandové týkající se hladomoru na Ukrajině.

Špionážní thriller v hlavní roli s Benedictem Cumberbatchem, tedy seriálovým představitelem detektiva Sherlocka Holmese, patřil k nejžádanějším položkám na letošním trhu v Cannes. Ten se jmenuje Marché du film a za účasti tisíců profesionálů se tradičně koná paralelně s kinematografickou přehlídkou.

Distributoři zde často vedou boje o práva na úplně jiné snímky než ty, nad nimiž se schází festivalová porota - mnohé z projektů nabízených na Marché du film jsou teprve rozpracované nebo se třeba nacházejí ve fázi, kdy existuje jen scénář.

Pokud však takový snímek natočí věhlasný režisér, účinkuje v něm známý herec nebo má lákavé téma, distributoři už dopředu tuší, že se jim koupě filmu může vyplatit.

To byl letos případ dramatu s Cumberbatchem v hlavní roli. Jmenuje se Ironbark a vychází ze skutečného příběhu britského podnikatele a špiona Grevilla Wynnea, jenž v 60. letech minulého století řídil dvojitého agenta KGB Olega Peňkovského.

Rus vyzradil Británii a Spojeným státům klíčové informace o takzvané karibské krizi, tedy rozmístění sovětských raket na Kubě a následné americké blokádě tohoto ostrova.

Peňkovského informace patřily k nejdůležitějším, které spojenci za studené války získali, a zřejmě z velké části díky nim spor nepřerostl v ozbrojený konflikt.

Ruský dvojitý agent byl nicméně odhalen a spolu s Wynnem zatčen v Budapešti roku 1963. Rus byl během připraveného procesu odsouzen k trestu smrti, Wynne vyvázl s osmi lety ve vězení. Na svobodu se ale dostal již rok nato výměnou za jiného špiona. O svých osudech Wynne roku 1981 napsal knihu nazvanou Muž z Oděsy.

Práva na celovečerní hraný film, v němž Grevilla Wynnea ztvárnil jedenačtyřicetiletý Benedict Cumberbatch, nyní v Cannes zakoupily společnosti z Velké Británie, Německa, Francie, Itálie, Japonska či Austrálie, vypočítává oborový časopis Variety.

Podle něj scénář k Ironbarku napsal Tom O’Connor, autor loňského akčního filmu Zabiják & bodyguard. Režírovat by měl Angličan Dominic Cooke, jenž na sebe nedávno upozornil snímkem Na Chesilské pláži.

Distribuční a produkční společnost FilmNation, která za Ironbarkem stojí, na Facebooku s potěšením konstatovala, že letošní trh v Cannes pro ni dopadl příznivě.

It's been a pretty good Cannes. http://deadline.com/2018/05/cannes-355-filmnation-deals-universal-1202391233/

Zveřejnil(a) FilmNation Entertainment dne NaN. undefined NaN

Tatáž firma stojí také za dalším žádaným špionážním thrillerem nazvaným 355, v němž účinkují výhradně ženy - jedná se o herečky Jessicu Chastainovou, Lupitu Nyong’o, Penélope Cruzovovou, Marion Cotillardovou a čínskou rodačku Bingbing Fan.

Podle agentury AFP byl na trhu v Cannes dále velký zájem o práva na film Gareth Jones od polské režisérky Agnieszky Hollandové.

Vypráví o stejnojmenném velšském novináři z první poloviny 20. století. Gareth Jones jako první Západu zprostředkoval informace o Sověty vyvolaném hladomoru na Ukrajině v letech 1932 a 1933.

Sovětští agenti pak novináře dle neověřených informací zabili den předtím, než oslavil třicáté narozeniny.

Novináře, jehož dílo prý George Orwella inspirovalo k sepsání alegorického satirického románu Farma zvířat, v chystaném filmu ztvární dvaatřicetiletý James Norton, hvězda televizního seriálu McMafia.

Agnieszka Hollandová už potřebné scény natočila v Polsku i na Ukrajině, se štábem koncem měsíce zamíří ještě do Skotska.

"Ten příběh je dnes ještě relevantnější než dřív. Situace kolem nás se mění, ale stále lze najít podobnosti s 30. lety minulého století," řekla Hollandová už začátkem roku pro časopis Variety.

Příběh Garetha Jonese je podle ní aktuální zvlášť v dnešní, takzvané post-faktické době.

"Začal jako nervózní mladý muž, který ví, k jakým hrůzám dochází, a uvědomuje si, jak málo na věci může změnit. Přesto chápe, že povinností médií je informovat svět o pravdě," vysvětluje Hollandová.

V jejím příběhu bude jakýmsi antagonistou Jonese, tajně cestujícím na území postižená hladomorem, reportér deníku New York Times Walter Duranty. Ten se v klíčovém okamžiku rozhodl zůstat v Moskvě a na základě propagandistických vyjádření režimu informoval o úspěších a zářných zítřcích Sovětského svazu.

"Je tam do očí bijící rozdíl mezi jedním člověkem, který bojuje za pravdu, a druhým, který svou kariéru staví na lži," dodává Agnieszka Hollandová.

autoři: AFP, Variety.com, Kultura | 18. 5. 2018 14:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama