Nejvíc se loni chodilo do kin na komedii Líbáš jako Bůh

Kamil Fila Pavel Kroulík, Kamil Fila, kf, krk
26. 1. 2010 17:00
I u nás se ale během roku prosadil formát 3D projekcí
Hit roku Líbáš jako bůh
Hit roku Líbáš jako bůh | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Žebříčku návštěvnosti českých kin za rok 2009 kraluje komedie Líbáš jako bůh Marie Poledňákové. Shlédlo ji 904 589 zřejmě spíš starších návštěvníků a vynesla přes 89 milionů korun.

Návštěvnost se loni snížila o 400 tisíc lidí na 12,47 milionu návštěvníků, přesto se zvýšily tržby o 31 miliónů a celkem v pokladnách kin za uplynulý rok skončilo 1,25 miliardy. Zasloužilo se o to dražší vstupné, jež souvisí i s rostoucí popularitou 3D promítání.

Čtěte také:
Poznámky ke kritice filmu Líbáš jako Bůh:
Jak pokračuje normalizace ve filmech a v nás
 

Hned na druhém místě je tak trojrozměrný animák Doba ledová 3, který od 852 tisíc návštěvníků (asi nejvíc ve složení rodiče s dětmi) získal 97,6 milionu korun.

Avatar - nejúspěšnější film všech dob
Avatar - nejúspěšnější film všech dob | Foto: Kultura

O tom, že se se během roku čím dál víc prosazoval formát 3D projekcí, ale vypovídá celý zveřejněný žebříček, ve kterém Unie filmových distributora seřadila prvních padesát nejnavštěvovanějších filmů. Objevuje se mezi nimi hned deset 3D titulů; z toho osm v první půli žebříčku.

Převážně jde o dětské, respektive rodinné snímky, výjimku tvoří horor Nezvratný osud 4 a akční sci-fi Avatar - ta se přes prosincové uvedení stihla umístit čtvrtá, když si trojrozměrnou revoluci na planetě Pandora přišlo ozkoušet 375 tisíc diváků, kteří za to zaplatili téměř 54 milionů korun.

Třetí místo vydobylo šesté pokračování Harryho Pottera s podtitulem Princ dvojí krve (684 tisíc lidí a 71 milionů). Je vidět, že čeští diváci dále velmi dobře reagují na silné reklamní kampaně a zavedené značky.

Nepříliš podařená komedie 2Bobule se umístila na pátém místě
Nepříliš podařená komedie 2Bobule se umístila na pátém místě | Foto: Bioscop

I o tom totiž svědčí vysoké umístění jinak slabého animáku Doba ledová 3, ale samozřejmě také úspěch dalšího potterovského dobrodružství, stejně jako návštěvnost nechtěně humorné katastrofické sci-fi 2012 (9. místo).

Silná setrvačnost zafungovala také u Andělů a démonů se značkou "adaptace románu Dana Browna". Přestože předchozí Šifra mistra Leonarda platila za všeobecné zklamání, přišlo další tajemné pátrání Toma Hankse, tentokrát ve Vatikánu, sledovat 308 tisíc návštěvníků a tržby se vyšplhaly na 34 milionů.

Stačilo to na na šesté místo, hned za druhým dílem české komedie Bobule: 2Bobule vidělo 357 tisíc diváků, což znamená 35,6 milionu korun z pokladen.

Michael Jackson, výdělečná značka. Dokument nalákal tisíce diváků
Michael Jackson, výdělečná značka. Dokument nalákal tisíce diváků | Foto: Reuters

Těžko se do výsledků mohla nepromítnout červnová smrt Michaela Jacksona, o němž přišel do kin oslavný hudební dokument This Is It! Stejně jako ve světě vylétla i u nás do prodejních žebříčků hlavně výběrová alba zemřelého zpěváka a na podzim se pak znovu potvrdilo se, že magnetismus způsobený nečekaným skonem funguje i v Česku. Film uváděný po limitovanou dobu získal 291 tisíc diváků, 33,3 milionu korun a sedmé místo.

Překvapením je vysoké umístění velmi inteligentní dramatické komedie Hanebný pancharti, která uzavírá první desítku. Evidentně u nás začínají zabírat i "oscarová doporučení" - což platí i to Milionáře z chatrče a Podivuhodný případ Benjamina Buttona.

Oproti světu v Česku naopak tolik neúčinkují teenagerské hity a fenomény. Zatímco v zahraničí byl "dívčí" film Twilight sága: Nový měsíc a "klučičí" Transformers 2: Pomsta padlých na špici žebříčku, u nás se trochu bezradně krčí uprostřed.

Zjevně je tam vytlačují české filmy, které u nás přese všechnu všeobecnou odbytost a neschopnost konkurence v zahraničí lákají převážně starší diváky, kteří jinak do kina příliš nechodí a nemají s čím srovnávat.

Tarantinovi Hanebný pancharti se do žebříčku vešli jen těsně
Tarantinovi Hanebný pancharti se do žebříčku vešli jen těsně | Foto: Aktuálně.cz

Právě nostalgie, vzpomínky na mládí i touha po pohodovém oddechu, který ale nenabídne naprosto nic výjimečného, stojí nejen za úspěchem snímků Líbáš jako Bůh, ale i 2Bobule či Sněženky a machři po 20 letech.

Za zájmem o pohádku Peklo s princeznou (8. místo za 269 tisíc lidí a 20 milionů) lze zase odečíst vzpomínky na éru klasických českých pohádek.

Naopak pokus konkurovat zahraničním dobrodružným dětským filmům nevyšel Karlu Janákovi se snímkem Ať žijí rytíři, který by potřeboval alespoň trojnásobnou návštěvnost.

Žebříček návštěvnosti českých kin za rok 2009

Titul Premiéra Diváci Čisté tržby
1. Líbáš jako bůh (CZ) 12. 2. 09 904 589 89 850 536
2. Doba ledová 3: Úsvit dinosaurů 3D (USA)  2. 7. 09 852 067 97 600 155
3. Harry Potter a Pricn dvojí krve (USA) 16.7. 09 684 247 71 045 398
4. Avatar 3D (USA) 17. 12. 09 375 733 53 893 658
5. 2 Bobule (CZ) 22. 10. 09 357 373 35 639 026
6. Andělé a démoni (US) 14. 5. 09 308 144 34 166 600
7. Michael Jackson's This Is It (USA) 29. 10. 09 291 505 33 368 806
8. Peklo s princeznou (CZ) 29. 1. 09 269 593 20 644 324
9. 2012 (USA) 12. 11. 09 260 202 27 015 486
10. Hanebný pancharti (USA) 27. 8. 09 247 017 26 009 451
 

Právě se děje

Další zprávy