Nejlepším českým snímkem jihlavského festivalu je Nová šichta o rekvalifikaci horníka

ČTK Kultura ČTK, Kultura
2. 11. 2020 14:56
Nejlepším českým dokumentem na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava se stal snímek Nová šichta režiséra Jindřicha Andrše. Uspěl v sekci Česká radost. Ze světové tvorby porotce přesvědčil videodeník z polské antarktické stanice slovenské režisérky Viery Čákanyové nazvaný Bílá na bílé. Cenu za přínos získal čínský umělec Aj Wej-wej.
Ukázka z vítězného filmu Nová šichta. | Video: Artcam Films, MFDF Ji.hlava

Festival měl původně skončit sobotním předáním ocenění. Protože se ale kvůli pandemii koná jen on-line a poslední část programu bude přístupná ještě týden, ukončení 24. ročníku je naplánované až na tuto neděli 8. listopadu.

Hlavní postavou vítězného snímku Nová šichta, který festival zahajoval a do kin vstoupí 11. února příštího roku, je čtyřiačtyřicetiletý havíř Tomáš Hisem, propuštěný z dolu Paskov. Rekvalifikační program jej staví do nových životních rolí a před rozmanité pracovní příležitosti.

Režisér Jindřich Andrš v citlivém portrétu sleduje protagonistovu cestu ze světa dolů a fotbalového fandění v kotli k rekvalifikaci na programátora. "Syrový i vrcholně dojemný snímek nikdy zcela neopustí chandru uhlím a kouřem promořeného kraje, avšak od začátku do konce má sílu s diváky pohnout, aniž by se spoléhal na laciné spouštěče emocí," napsalo o filmu Aktuálně.cz.

V neděli Nová šichta uspěla také na festivalu dokumentární a animované tvorby v Lipsku. Obdržela Zlatou holubici neboli Cenu divácké poroty v nové soutěžní Zlaté sekci pro celovečerní film a rovněž Cenu MDR pro mimořádný východoevropský dokument.

V Jihlavě snímek obstál v konkurenci dalších 12 titulů zařazených do soutěžní sekce Česká radost.

V sekci Opus Bonum, věnované současnému světovému dokumentu, o prvenství usilovala desítka snímků. Vítězná Bílá na bílé vznikala v roce 2017 během natáčení snímku Ferm. Poskytuje obraz osamělosti i prostoru k zamyšlení v člověkem neposkvrněné antarktické krajině.

Nejlepším filmem z východní a střední Evropy se stal snímek Lotyšští kojoti, jejž natočil Ivars Zviedris. Vypovídá o životě na lotyšsko-ruské hranici, kde nezaměstnanost dala vzniknout novému "povolání", takzvaným kojotům. Tudy se do Evropy dostávají nelegální uprchlíci a "kojoti" jim pomáhají. Riskují vlastní svobodu, když pašují na svobodu jiné lidi.

Film Lotyšští kojoti uvádí jihlavský festival v sekci Mezi moři. | Video: MFDF Ji.hlava

Režisér tři roky pozoroval svébytný hraniční prostor, kde se pohybují uprchlíci, převaděči i policejní složky. "Zachycuje jak uslzené pohledy a bosé nohy přešlapující v poli u cesty uprostřed noci, tak soudní procesy s těmi, kdo 'bosým nohám' pomáhají do Evropy za odměnu tisíc eur za hlavu," popsalo Aktuálně.cz.

Studentská porota ocenila film Čas je. V kategorii hodnotící světovou experimentální tvorbu vyhrál australsko-novozélandský snímek Jsme bez režiséra S. J. Ramira.

Mezi nejnovějšími českými experimentálními díly byla nejpřesvědčivější šestiminutová Katastrofa Zbyňka Baladrána. Názvem odkazuje k dramatu Samuela Becketta z roku 1982 o výsleších disidentů, vytvořenému pro Václava Havla. "Pomocí deseti krátkých komentářů uvažuje nad povahou reality, zločinu i mediálních manipulací," napsalo Aktuálně.cz.

Udílení cen moderovali novinář Lukáš Houdek a aktivistka Johanna Nejedlová.
Udílení cen moderovali novinář Lukáš Houdek a aktivistka Johanna Nejedlová. | Foto: Jan Hromádko

Vyhlášení cen jihlavský festival vysílal z Domu kultury odborů, který je tradičně centrem akce. Tradici nezměnil ani letošní ročník bez osobní přítomnosti návštěvníků.

Moderátoři ale museli souhlasit, že se část jejich domácností do domu přestěhuje. "Všichni jsme totiž doma. A asi tam i dlouho zůstaneme," řekla Marika Pecháčková, která s Vítem Klusákem ceremoniál režírovala. Večer moderovali novinář Lukáš Houdek a aktivistka Johanna Nejedlová.

Čtyřiadvacátý ročník jihlavského festivalu začal 27. října. Diváci mohou postupně sledovat přes 270 filmů.

Už od jara se organizátoři připravovali na několik možných stupňů omezení spojených s pandemií koronaviru. Že bude akci možné sledovat pouze on-line, oznámili 9. října. I přes změněnou formu se podle ředitele Marka Hovorky podařilo udržet komunitního ducha festivalu.

Ministr kultury Lubomír Zaorálek z ČSSD ocenil, jak se festival chopil virtuální podoby. "Všiml jsem si, že děláte hybridní festival a že jste přešli do virtuálního světa s lehkostí, se kterou se to asi málokomu v letošním roce povedlo," vzkázal pořadatelům Zaorálek při udílení cen.

Festival pravidelně představuje několik set titulů, mnoho z nich v soutěžních sekcích. V sekci světových dokumentů byl loni nejúspěšnější snímek Fonja, který je výsledkem workshopu mladistvých delikventů z Madagaskaru. Nejlepším českým dokumentem se stal snímek Sólo režiséra Artemia Benkiho. Ten letos ve věku 53 let zemřel v Paříži.

 

Právě se děje

Další zprávy