Nedobytní a Bílá na bílé: Dva vrcholy filmového festivalu v Jihlavě

Pavel Sladký Pavel Sladký
4. 11. 2020 12:32
Americký snímek Nedobytní a antarktický deník Bílá na bílé mají odlišnou perspektivu. Dohromady jsou ale visačkou kvality letošního ročníku jihlavského festivalu dokumentárních filmů.
Snímek z Nedobytných.
Snímek z Nedobytných. | Foto: MFDF Ji.hlava

"Je to takový survival trip, na kterém se snažím natočit sofistikovaný film," říká slovenská režisérka Viera Čákanyová ve snímku Bílá na bílé. Zkusme výrok, vytržený z kontextu jejího antarktického deníku, vztáhnout k životu obecně. Není ten jenom krátkým bojem o přežití, naplněným nepřiměřenými ambicemi? A je to důvod přestat se o něco snažit?

Ve výtečném filmu, který vyhrál jihlavskou soutěžní sekci světového dokumentu Opus Bonum, režisérka kromě jiného uvažuje o úsilí a smyslu lidského konání.

Vidět toto vše

Bílá na bílé je kinematografický deník, který vznikl na okraj loňského snímku FREM, natočeného dronem "z perspektivy umělé inteligence" v Antarktidě. Novinka čtyřicetileté bratislavské rodačky ale původní počin převyšuje.

FREM byla poněkud ostentativně artificiální "droniáda" s environmentálním rozměrem, ke které bylo možné vznášet námitky, například k samotnému užití dronů v blízkosti zvířat. Bílá na bílé je sympatičtější - konfrontuje nás s umělou inteligencí a tématem životního prostředí, také je ale výsostně osobní a zážitková. Pochyby o vlastním konání jsou její integrální součástí. A navíc je skvěle zvládnutá dramaturgicky. I režisér Lars von Trier by se podivil, jak Čákanyová zapracovala zmínku o jeho filmu Dogville.

"Jsem ráda, že mám oči a toto vše vidím," říká Čákanyová a přiznává, jak nikde jinde než v Antarktidě neměla natolik intenzivní pocit, že je naživu. Umělá inteligence, se kterou vede dialog, úspěšně marginalizuje pojem hodnoty. Ale krajina se do filmu vkrádá čím dál krásnější, vidíme, že pro režisérku hodnotu má.

Tento nárůst vnímavosti snímek dobře zprostředkovává a nakonec ústí do konstatování, že bez pozorovatele hmota nemá smysl. Čákanyové se daří nahlédnout vlastní konání z odstupu a překonávat hrozivou absurditu hledání smyslu lidského bytí. Dělá to navíc srozumitelným, zážitkovým způsobem, který zbystřuje divákovu vnímavost.

Film Bílá na bílé vyhrál jihlavskou soutěžní sekci světového dokumentu Opus Bonum. | Video: MFDF Ji.hlava

Musíme se bránit

Další mimořádný jihlavský snímek natočil Todd Chandler, jmenuje se Nedobytní a sleduje, jak se americké střední školy zabezpečují před ozbrojenými útoky. Ty jsou traumatickým fenoménem současných USA, za uplynulou dekádu došlo ke střelbě na 180 z nich, což vyústilo v neuvěřitelných 356 obětí. Průměrně střelba nastane takřka každý týden.

Jak vidíme ve filmu, školy instalují inteligentní kamerové systémy a bezpečnostní rámy, najímají ochranku, cvičí personál i studenty. Správci umějí na dálku uzamknout celé sektory budov. A školy také nakupují zbraně do vlastních trezorů. Pro specializované firmy, ale také dívku, která se nejprve rozhodne vyrobit své rodině kevlarovou neprůstřelnou mikinu, je to i byznysová příležitost.

Výroba kevlarové neprůstřelné mikiny.
Výroba kevlarové neprůstřelné mikiny. | Foto: MFDF Ji.hlava

Nemůžeme si dovolit nedělat nic, shodují se školy. Hrozba ale nepochází zvnějšku, nepřítel je mezi námi, musí si zároveň přiznat zastánci jakýchkoli řešení - jako například bezpečnostní manažer texaské školy.

Co tento fakt i jeho uvědomění dělají se společností? Kde hraničí opatrnost, ostražitost, obrana a strach? Z filmu se nedozvíme, co si myslí sám režisér Todd Chandler. Ten ve snímku natočeném s osmi kameramany po celých Spojených státech - ve státech jako Texas, New York, Nevada, Chicago, Kalifornie či Colorado - nabízí nezaujaté pozorování, které podněcuje spoustu myšlenek.

Režisér nechává diváky, aby sami uvažovali nad Amerikou, školstvím, kapitalismem, nerovnostmi v tamní společnosti, nad právem držet zbraně, rolí strachu ve společnosti, propojováním viny a strachu či obecně o obranných řešeních.

Volně můžeme doklouzat k úvahám o smyslu obranných zdí na hranicích států nebo protiteroristických opatření. Je obrana ze své podstaty vůbec řešením? Nemůže vytvářet jiný problém nebo ten stávající prohloubit? "Neustálým alarmováním jsem skoro tak traumatizovaný, jako kdyby se u nás ve škole nějaký útok odehrál," říká například jeden ze studentů.

Snímek z Nedobytného.
Snímek z Nedobytného. | Foto: MFDF Ji.hlava

Chandlerův snímek, promítaný v nesoutěžní sekci výrazných zahraničních děl Souhvězdí, je pravým opakem provokativního díla Michaela Moorea Bowling for Columbine z roku 2002. Chandler má mnohem blíž ke stylu pozorovatelského puristy Fredericka Wisemana, jehož komplexní čtyřhodinový snímek Radnice o vedení Bostonu a fungování demokratických měst letos jihlavský festival také promítá. A stejně tak se Chandler hlásí k dnes již nežijícímu německému režisérovi Harunovi Farockému.

Pravdou ale také je, že ve srovnání s Wisemanovou nadějeplně laděnou novinkou má Chandlerův počin potemnělou náladu. Mapuje problém, do kterého Spojené státy zabředávaly celé generace, a není jisté, jestli se rýsuje řešení. V dokumentu vidíme společnost svazovanou obavami.

Pokud nad podobně zásadními tématy chceme přemýšlet racionálně a nenechat se ovládat emocemi, které jsou ale jinak kvůli bolesti spojené se školním vražděním pochopitelné, potřebujeme filmy jako Nedobytní. Přináší vhled a dává prostor k úvahám, mohou se nad ním sejít zastánci i odpůrci držení zbraní.

Osobní deník plný úvah režisérky z antarktického "konce světa" a pozorovatelský, bezmála etnografický film zaměřený na palčivé společenské téma - záměrně umenšující přítomnost autorů - jsou dva různé póly současné dokumentaristiky. Neprotiřečí si nejen proto, že vznikly na jiných kontinentech. Doplňují se a z obou můžeme čerpat inspiraci.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Růžička je dalším vyřazeným, v hokejové reprezentaci pokračují tři brankáři

V další fázi přípravy kádru hokejové reprezentace budou od neděle pokračovat jen tři gólmani. Dnes z něj po rozhodnutí trenérů v čele s hlavním koučem Filipem Pešánem vypadl Jan Růžička, o účast na mistrovství světa v Lotyšsku dál usilují Šimon Hrubec, Petr Kváča a Roman Will. Pešán potvrdil, že má velký zájem o Josefa Kořenáře ze San Jose.

před 1 hodinou

Kovář získal s Zugem švýcarský titul a vyhrál bodování play off

Český útočník Jan Kovář se stal s Zugem švýcarským hokejovým mistrem. K rozhodujícímu triumfu EV nad Servette Ženeva 5:1, po němž vítěz základní části vyhrál finálovou sérii 3:0 na zápasy, přispěl asistencí u prvního gólu. Byl to jeho patnáctý bod v play off a s bilancí 1+14 produktivitu vyřazovací části ovládl.

Zug vyhrál ligu podruhé v klubové historii a po 23 letech. Jednatřicetiletý reprezentant Kovář přidal švýcarský titul k jednomu českému, který získal s Plzní v sezoně 2012/13, a dvěma z KHL. V tamní soutěži slavil v letech 2014 a 2016 s Magnitogorskem.

před 2 hodinami

Ve 101 letech zemřel Jegor Ligačov, sovětský tajemník pro ideologii

Ve 101 letech zemřel v Jegor Ligačov, bývalý tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu pro ideologii. Agentuře TASS to řekl mluvčí správy Tomské oblasti, odkud zesnulý pocházel. Ligačov byl mužem číslo dvě ve straně na počátku přestavby ve druhé polovině 80. let, kdy stál v čele Sovětského svazu a strany Michail Gorbačov. Později byl tento politik známý jako odpůrce politiky ruského prezidenta Borise Jelcina.

Sovětský a ruský politik byl tajemník ústředního výboru KSSS v letech 1983 až 1990. Od roku 1985 byl členem politbyra a v ÚV KSSS byl odpovědný za otázky ideologie. V té době byl mimo jiné jedním z iniciátorů protialkoholní kampaně v Sovětském svazu.

Když pozdější ruský prezident Jelcin v roce 1988 na stranické konferenci kritizoval, že perestrojka nepokračuje dosti rychle a nepostupuje dostatečně, mluvčí konzervativních stranických funkcionářů Ligačov mu tvrdě odsekl: "Borisi, mýlíš se," připomíná dnes TASS výrok, jímž se Ligačov proslavil.

Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Augsburgu nepomohl k bundesligovým bodům ani nový trenér

Fotbalistům Augsburgu výměna trenéra nepomohla, v 32. kole německé ligy prohráli ve Stuttgartu 1:2 a zůstali v pásmu ohrožení sestupem. Augsburg získal z posledních pěti bundesligových duelů pouze jediný bod a na třináctém místě tabulky má tříbodový odstup od barážové šestnácté příčky.

Nový trenér Augsburgu Markus Weinzierl zařadil v derby do základní sestavy záložníka Jana Morávka, který odehrál 67 minut. Brankář Tomáš Koubek zůstal na lavičce.

Domácí tým, který toužil utnout sérii čtyř bundesligových porážek, poslal do vedení v 11. minutě střelou zblízka Förster. Krátce po poločase vyrovnal hlavou Niederlechner, ale poslední slovo měl Kalajdžič, který si po centru z pravé strany našel správné místo mezi obránci. V ročníku dal už 15 branek a je nejlepším střelcem Stuttgartu, kterému patří deváté místo.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Stuttgart - Augsburg 2:1 (11. Förster, 74. Kalajdžič - 59. Niederlechner).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
10. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Další zprávy