Navenek rozdává lásku, ve skutečnosti krade. Pikeová za film získala Zlatý glóbus

Martin Šrajer Martin Šrajer
1. 3. 2021 18:21
V cynickém thrilleru Jako v bavlnce jsou pro Rosamund Pikeovou peníze důležitější než život. Vypravěčsky neučesaný film stojí za zhlédnutí zejména kvůli suverénnímu výkonu britské herečky, která za něj v pondělí ráno dostala Zlatý glóbus.

Dvaačtyřicetiletá někdejší Bond girl Pikeová, s manželem a dětmi momentálně žijící v Česku, je často obsazována do rolí vysoce inteligentních hrdinek, které si chladně jdou za svým. Zaslouženou nominaci na Oscara jí před šesti lety vynesla Zmizelá od Davida Finchera, jízlivý portrét patologického vztahu.

Ctižádostivá, navenek milá a starostlivá manželka, kterou s jejím partnerem fakticky pojilo jen vzájemné pohrdání, by si dobře rozuměla s protagonistkou filmu Jako v bavlnce, nyní dostupného na Netflixu. Pikeová v něm hraje Marlu Graysonovou. Podnikavá žena navenek rozdává lásku a péči. Ve skutečnosti přemýšlí, jak lidi zbavit svéprávnosti a životních úspor.

Svůj světonázor Marla přibližuje v úvodním monologu, slibujícím satirickou komedii. Podle ní neexistuje nic jako dobrý člověk. Dodržování pravidel je výmyslem mocných, kteří takto brání chudým zbohatnout. Kdo chce v kapitalismu uspět, musí bezostyšně vykořisťovat někoho slabšího a méně úspěšného.

Marla se rozhodla, že nebude patřit k těm, kdo se nechávají okrádat. Nechce být bázlivým jehňátkem, ale nelítostnou lvicí. Lovnou zvěří jsou pro ni osaměle žijící senioři a seniorky.

Díra v systému sociálních služeb umožňuje protagonistce, aby vytipovanou oběť dala zavřít do pečovatelského domova, nadopovala ji sedativy a převzala veškerý její majetek. Stačí získat patřičnou diagnózu od podplacené lékařky a pak u soudu přesvědčivě zahrát starostlivou majitelku pečovatelské společnosti, která dbá předně o pohodlí klientů, nikoliv o jejich peníze.

Marlina kancelář se stěnou pokrytou fotografiemi okradených svěřenců dokládá, že jde o dobře rozjetý byznys, díky němuž si hrdinka se svou milenkou užívají nákladného životního stylu.

Film Jako v bavlnce je na Netflixu s českým dabingem i titulky. | Video: Netflix

Střet s mafií

Každé Marlino gesto značí stejnou vyrovnanost jako její vyladěný šatník a na milimetr přesně sestřižený účes. Zdá se, že ji nic nemůže vyvést z míry a přerušit tok peněz. Jako další cíl si však vybrala Jennifer Petersonovou. Fakt, že stále agilní a bystrou dámu ztvárnila dvojnásobná držitelka Oscara Dianne Wiestová, napovídá, že tentokrát nepůjde o snadnou kořist.

Když se Marla s líbezným úsměvem a soudním příkazem objeví před dveřmi Jennifer, ještě netuší, že tím rozehrává partii s ruskou mafií, která jí může "hodně a nadměrně znepříjemnit život", jak si vyslechne o pár scén později.

Peter Dinklage jako Roman Lunyov.
Peter Dinklage jako Roman Lunyov. | Foto: Netflix

Potomkem neškodně působící postarší paní je totiž obávaný gangster, kterého hraje Peter Dinklage, proslavený rolí Tyriona Lannistera v seriálu Hra o trůny. Představuje se jako "nebezpečný muž" a matku by rád znovu spatřil. Nikoliv ale kvůli synovské lásce. Víc teskní po jejích diamantech, kterých se nyní zmocnila Marla.

Postupně vychází najevo, že prakticky všechny postavy jsou stejně pokřivené jako chamtivá hrdinka. Sledují jen vlastní obohacení a nehledí na druhé. Zároveň jsou až chorobně zaujaté ziskem, kontrolou a seberozvojem.

Marla se pravidelně ničí v posilovně a místo kouření cigaret prokládá své nekalé aktivity méně škodlivým vapováním. "Nebezpečný muž" se zase udržuje v kondici cvičením na kruzích, zatímco při snování zločineckých plánů popíjí smoothie.

Ostřejší než zbraně

Začátek a konec filmu se snaží vykreslit oba rivaly jako produkty narcistní společnosti posedlé výkonem, pro něž je dosažení amerického snu přednější než čestné chování a dodržování zákonů. Kdo není predátor a nedokáže kontrolovat druhé, třeba s pomocí podvodů a manipulace, neuspěje.

Ukotvení postav v tržním prostředí dnešních USA ale nepůsobí přesvědčivě. Zákeřné jednání postrádá hlubší opodstatnění. Připomínají karikatury materialistických padouchů, kteří jsou bezskrupulózní proto, že se tak rozhodli, ne kvůli vlivu okolí. Také slova, jimiž Marla své počínání vsazuje do širšího kontextu, vyznívají jako fráze.

Tvrdost, s jakou se hrdinka zkraje filmu vypořádá s jedním agresorem, naznačuje, že v patriarchátu si ženy mohou vydobýt respekt mužů jedině podobnou nekompromisností. Marla ale nereprezentuje nic než odvahu a odhodlání vyhrát za každou cenu. Představuje jednorozměrnou kompilaci klišé spjatých se ženami na vedoucích pozicích.

Eiza Gonzálezová jako Fran, Dianne Wiestová v roli Jennifer Petersonové a Rosamund Pikeová jako Marla Graysonová.
Eiza Gonzálezová jako Fran, Dianne Wiestová v roli Jennifer Petersonové a Rosamund Pikeová jako Marla Graysonová. | Foto: Netflix

Film Jako v bavlnce proto funguje lépe, když se nesnaží o satirický komentář ke zneužitelnosti systému péče nebo k nerovnoměrné dělbě moci mezi pohlavími a jenom nabízí přímočarou žánrovou zábavu založenou na koncentrovaném herectví a vršení nepravděpodobných dějových zvratů.

Marla, dosud zvyklá na hladký průběh událostí, nachází v naštvaném mafiánovi důstojného soupeře. Musí zapojit veškerý důvtip a přesvědčovací schopnosti, jestli chce ze hry vymykající se její kontrole vyváznout živá.

Snímek sice párkrát oživí přehledně zrežírovaná akční scéna, dialogy jsou ale ostřejší než zbraně, kterými si postavy jdou po krku. V dlouhých slovních výměnách se síly neustále přelévají z jedné strany na druhou. Záleží, kdo disponuje jakými informacemi a co může nabídnout.

K vrcholným scénám patří Marlin výborně vystupňovaný rozhovor s právníkem nabízejícím za spolupráci kufr naditý dolary. Po celou dobu jsme drženi v napětí proměňující se mocenskou dynamikou, kterou vedle slov a mimiky herců vyjadřuje rytmus střihů a velikost záběrů.

Thriller prostý humoru

Čtyřiačtyřicetiletý anglický režisér a scenárista J Blakeson v této ani žádné jiné scéně nikomu nefandí. Vypráví odtažitě, bez sentimentu a moralizování. Víc než ploché postavy, které se v rychlém sledu objevují a zase mizí bez rozloučení či bez toho, aby vzbudily emoce, jej zajímají podrazy, jež na sebe dotyční vymýšlejí.

Jenomže v nejlepších filmech o podvodnících, kteří se navzájem přechytračují, jako Podraz, Ryba jménem Wanda nebo Dannyho parťáci, účinkují charismatičtí hrdinové, s nimiž nás navzdory jejich prohnilosti baví trávit čas. Jako v bavlnce je naproti tomu převážně černočerný, humoru prostý thriller, v němž si dvě nesympatické, skrz naskrz a od začátku do konce amorální figury čím dál krutěji znepříjemňují životy.

Film stavějící proti sobě ženu chladnokrevně okrádající seniory a muže, jehož živnost zahrnuje mučení, vraždy a obchodování s lidmi, situuje diváka do dost nekomfortní pozice. Po dynamickém, zvědavost probouzejícím rozjezdu se dostavuje tápání, kvůli komu nebo čemu pokračovat ve sledování.

Po stylové, žánrově čistší první hodině režisér Blakeson jen repetitivně předkládá další a další příklady toho, jak moc jsou obě postavy marnivé, zlé a orientované na peníze. Vyprávění se točí v kruhu a přidávání peripetií nepřináší nic nového. Akorát zpomaluje tempo a rozřeďuje myšlenky shrnuté již v úvodu.

Rosamund Pikeová, Peter Dinklage i Dianne Wiestová, kterou si ale ve druhé polovině moc neužijeme, jsou víc nad věcí než režisér a jejich energie je líp zacílená. Přestože je tedy film s přibývajícími minutami stále zaměnitelnější, zásluhou vynikajících herců přece jen utkví v paměti o něco déle než jiné žánrovky s dobrým výchozím nápadem a ledabylou dramaturgií, které tvoří významnou část nabídky Netflixu.

Jako v bavlnce

Scénář a režie: J Blakeson
Film je k vidění na Netflixu.

 

Právě se děje

Další zprávy