Na Lvího krále nestačil ani akčně umělecký Řidič

Kamil Fila Kamil Fila
19. 9. 2011 17:09
Sarah Jessika Parker nemůže být pracující matka
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Obnovená premiéra klasické disneyovky Lví král přilákala o uplynulém víkendu více diváků než na všechny ostatní tři novinky dohromady a stanula na vrcholu žebříčku.

Může za to síla značky (Lví král z roku 1994 je dodnes nejúspěšnějším 2D animovaným filmem) i to, že film byl uváděn ve 3D konverzi; jen asi desetina kin promítala i 2D verzi. Nová generace dětí se tak mohla seznámit s příběhem lvíčete Simby vyhnaného od rodné smečky.

Foto: Aktuálně.cz

Z 2330 kin si Lví král odnesl 29, 3 milionů dolarů - to je zhruba dvojnásobek, než měla například obnovená premiéra Toy Story (1999; 2009). Lví král měl obnovenou premiéru již v roce 2002 v síti kin IMAX. Celkově má nyní již na kontě 357,8 milionu dolarů jen z kin v USA.

Suma 328 milionů z roku 1994 se po přepočítání inflace rovná dnešním více než 600 milionům.  Znovuuvedení v kinech navíc slouží především jako promo-kampaň pro vydání snímku na Blu-ray, kde se počítá s mnohem vyššími tržbami.

Zmatený král a nákladná epidemie

Kritici i tentokrát přivítali Lvího krále velmi pozitivně, byť se úplně neshodli, zda 3D film skutečně vylepšuje, nebo mu škodí. Objevují se ohlasy, že 3D mutace má horší barvy než původní 2D verze a že 3D v mnoha scénách spíše ruší, protože se soustředíme na to, že postavičky jsou v různých oddělených obrazových plánech. Po letech například i kritici odhalují, že Disneyho příklon k multikulturalismu a ekologické korektnosti vyznívá spíš poněkud zmateně.

Foto: Aktuálně.cz

Na druhém místě žebříčku se drží katastrofický thriller Contagion (Nákaza) o epidemii smrtícího viru. Dalších 14, 5 milionu dolaru za víkend představuje pro minulého vítěze propad zájmu o 35 procent. Za deset dní má snímek zhruba 44 milionů a očekává se, že celkově v USA překročí hranici 80 milionů. Nepůjde tedy o velehit, ale pouze se pokryjí vysoké náklady na honoráře mnoha herců (Matt Damon, Marion Cotillard, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Jude Law či Laurence Fishburne).

Snímek Drive, který lze žánrově zařadit jako akční romantický thriller, skončil při premiéře na třetím místě s 11 miliony dolarů z 2886 kin. Vzhledem k tomu, že měl kvůli vysoké míře násilí nejvyšší rating nepřístupnosti (R), dopadl lépe než jiné ambiciózní R-kové filmy jako Východní přísliby (5, 7 milionu).

Foto: Aktuálně.cz

Hlavní publikum sice tvořili mladí muži, ale objevovali se prý i starší milovníci uměleckých filmů - Drive totiž vstupuje do kin poté, co získala cenu za režii v Cannes pro Nicolase Windinga Refna. Jeho předchozí snímky Bronson a Valhalla Rising se hrály jen v omezeném okruhu kin.

Refn dosáhl téměř nemožného

Drive je příběhem muže, který je přes den filmovým kaskadérem a po nocích si přivydělává jako nájemný řidič zločineckých gangů. Film s Ryanem Gosslingem v hlavní roli Řidiče do kin provázela smršť nadšených recenzí. Databáze Rottentomatoes.com jich eviduje momentálně přes 150 a z toho 142 je kladných, průměrné hodnocení se pohybuje na 8, 3 bodech z deseti možných. Na IMDb, kde hlasují „obyčejní diváci", má film dokonce 8, 8 bodů z deseti.

Podle Matta Singera ze serveru IFC.com jde o „unikátní smíšeninu klasických vyjadřovacích prostředků a naprosto moderní filmařiny". Podle Iana Buckwaltera z časopisu DCis pak „Refn dosáhl téměř nemožného: je to kombinace nekompromisního uměleckého stylu s potenciálem být přístupný pro masový trh, perfektní mix brakové historky a čisté kinematografie".

Foto: Aktuálně.cz

Stephen Whitty z deníku Newark Star-Ledger napsal, že Drive je akční kousek „pro fanoušky retro akce, kteří jsou unavení tím, jak jsou dnešní filmy rychle nastříhané". A Daniel M. Kimmel z týdeníku New England Movies přišel s nepřeložitelným „It is beyond being cool. It is ice cold."

Nicméně například A. O. Scott z New York Times v jedné z mála negativních recenzí vyjádřil jisté pochyby: „Drive je zachmuřená, vybroušená a upřímná podívaná, ale zároveň je vězněm vlastní prázdnoty, když nahrazuje nálady za emoce a vypůjčený styl za opravdovou troufalost."

V Česku již můžeme ocenit stylovost Drive v kinech od minulého čtvrtka.

Čtvrté místo v žebříčku má melodrama The Help (Proti pravidlům). Jeden z nepřekvapivějších hitů roku vyprávějící o černošských služkách v 50. letech tento víkend utržil 6, 4 milionu a pomalu se blíží ke 150 milionové hranici.

Spíše bezduchý thriller o pomstě

Až pátý skončil remake klasiky ze 70. let - syrové drama Strašáci (http://www.csfd.cz/film/7180-strasaci). Původní snímek Sama Peckinpaha v hlavní roli s Dustinem Hoffmanem líčil příběh městského neduživého intelektuála, který v sobě musí objevit zvíře, aby dokázal v obklíčeném domě na samotě ochránit svou ženu před útoky místních vidláků.

Foto: Aktuálně.cz

Remake je dějově velmi věrný, odehrává se rovněž v 70. letech. Ačkoli byl ohlašován jako „nejnásilnější film roku" či „jeden z nejnásilnějších filmů posledních let", nepřilákal mnoho diváků. Za víkend utržil pouze 5 milionů z 2408 kin. V porovnání s nedávným remakem sedmdesátkového hororu Poslední dům nalevo, jenž získal při premiéře 14 milionů, jde o jednoznačný neúspěch.

Napovídaly tomu předem i recenze. Na Rottentomatoes jich je ze 77 jen 29 kladných a průměrné hodnocení se pohybuje na 5, 2 bodech.  Na IMDB má 5, 7 bodů z 10, překvapivě mnohem více se líbí ženám.

Možná za to může herecké obsazení. V hlavní roli se objevuje hezoun James Marsden (X-Men, The Box), po jeho boku Kate Bosworth (Superman se vrací). Stranu padouchů zastupují Alexander Skarskard (Melancholia), Dominic Purcell (Prison Break) a veterán James Woods, jehož výkon chválí většina recenzentů.

Něco se nedá zahrát

I tak ale panuje jednoznačný konsensus, že Peckinpahův film je lepší. „Tam, kde byl originál útokem na publikum, remake se spokojuje s tím, že je utěšuje," napsal Scott Weinberg ze stránky FEARnet.

„Remake se vyhýbá čemukoli psychologickému, nebo dokonce emocionálnímu, a proměňujete spíše v bezduchý thriller o pomstě," tvrdí Jeffrey M. Anderson z Common Sense Media. Podle Wilsona Moralese z BlackFilm.com pak „remake není zneklidňující ani kontroverzní, ale jen si zakládá na laciných šocích".

Foto: Aktuálně.cz

Podle jiných ohlasů však režisér Rod Lurie (Kandidáti, Poslední pevnost, Reportér v ringu, Nic než pravda) zvládl vystavět závěrečný akt. Elizabeth Weitzmanová z New York Daily News zaznamenává tento posun: „Lurie nedělá jenom thriller, ale přímo hororový film, a cítíme strach v každé scéně." Do českých kin snímek přijde 3. listopadu.

Na šestém místě je třetí, poslední novinka týdne. Hvězdně obsazená komedie I Don't Know How She Does It vydělala jen 4,5 milionu dolarů a jen pětina recenzí je pozitivních. Film, který má pojednávat o problémech moderního mateřství, nezachránili Sarah Jessica Parker, Greg Kinnear, Pierce Brosnan ani Christina Hendricks.

Recenzenti se předhánějí ve vršení záporných adjektiv a přirovnání. Například že tento film je jako koláč z výprodeje. Jsou tu zdánlivě všechny ingredience, ale výsledek vůbec není čerstvý, jen rozbředlý a bez chuti.

Mnoho publicistů vnímá negativně i to, že se Parkerová snaží hrát zoufalou přezaměstnanou matku od rodiny, což je naprosto v rozporu s její image hvězdy žijící v přepychu. Některé věci se prý zkrátka nedají zahrát, ani kdybyste měli talent.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 15 minutami

Ondra a Adamovská jsou mistry republiky v boulderingu

Olympionik Adam Ondra a Eliška Adamovská vyhráli mistrovství republiky v boulderingu. Oba favorizovaní sportovní lezci ve finále šampionátu ve Slaném pokořili jako jediní všechny čtyři cesty.

Za bývalým mistrem světa v boulderingu i v lezení na obtížnost Ondrou, který v Tokiu nenaplnil medailové ambice a v olympijském finále skončil šestý, skončil hlavní soupeř Martin Stráník. Ten měl "topy" tři. Bronz získal Štěpán Volf.

Adamovská, jež v červenci vyhrála v Brianconu závod Světového poháru v obtížnosti, dnes ve Slaném zvítězila před Michaelou Smetanovou a Markétou Janošovou.

Další zprávy