Praha - Česká filmová a televizní akademie v sobotu v pražské Lucerně podevatenácté udělí výroční filmové ceny Český lev. Nejvíce nominací získal filmový debut zesnulého exprezidenta Václava Havla s názvem Odcházení, který se o vítězství uchází ve všech dvanácti kategoriích.
Za ním následují Poupata Zdeňka Jiráského, jež získala deset nominací. Po osmi nominacích mají snímky Nevinnost Jana Hřebejka a Alois Nebel Tomáše Luňáka. Šest nominací dostal snímek Roberta Sedláčka Rodina je základ státu, jenž se stal v půli ledna vítězem druhého ročníku nových Cen české filmové kritiky. Spolu s Odcházením, Nevinností a Poupaty zabodovala netradiční road movie o útěku bohatého manažera před spravedlností v hlavních kategoriích, tedy za nejlepší film, režii a scénář.
Jistým překvapením je zjevení thrilleru Vendeta. Akademici nad výkonem debutanta Miroslava Ondruše projevili shovívavost a čtyřmi nominacemi na herecké a technické ceny dali podle všeho najevo, že mezi českými filmaři se fandí pokusům propašovat do zdejší kinematografie žánrové snímky západního střihu. Stalo se tak například to, že Ondřej Vetchý v hlavní rolí ve Vendetě vyšachoval sám sebe za mnohem lepší výkon ve snímku Nevinnost.
Těžko však z nominací dělat přesnější závěry o vkusu a preferencích akademiků. Stejně jako v předešlém ročníku zůstal zachován princip vyhlášení pěti nominací v každé kategorii, takže se dostane na mnohem víc snímků. Nominace se až během finálového večera zužují nejprve na tři a teprve pak je vyhlášen vítěz.
Kupříkladu právě úspěch Odcházení lze brát spíš jako pochopitelnou poctu zemřelému prezidentu Havlovi - který vždy projevoval velké sympatie zdejší filmařské obci. Kritici, zejména mladších generací, naproti tomu filmové Odcházení vesměs odmítli. Zda bude Odcházení nakonec oceněno ve finále, zůstává zatím otevřené.
Čtěte také:
Filmem roku je podle české kritiky manažer na útěku
2011: Český film se změnil v nekonečné promo
Lví nominace uvedou Kočičková s Žáčkem ve jménu lásky
Moderátorkou letošních Českých lvů bude Lucie Bílá
Vzhledem k počtu nominací lze předpokládat, že přinejmenším v jedné herecké kategorii nebo třeba za nejlepší výtvarný počin by Odcházení sošku získat mohlo. Zatím se v případě konkrétních osob omezují na ceny za celoživotní umělecký přínos, které navíc vcelku pečlivě vybírají - letos se tak dočká herec Josef Somr. Pakliže by ale ovládlo hlavní kategorie (scénář, režie, film), šlo by o demonstrativní ztrátu soudnosti a z uměleckého udílení cen by se stalo čiré politikum, nebo lépe řečeno vítězství všeobjímajícího smíření, které ostatně často velmi určuje vkus akademiků.
Ze 17 dokumentů se do nominací dostaly Divadlo Svoboda od Jakuba Hejny, Nickyho rodina od Mateje Mináče, Pod sluncem tma Martina Marečka, Trafačka - Chrám svobody od Saši Dlouhého a Romana Vávry a Vše pro dobro světa a Nošovic od Víta Klusáka. Největším favoritem je snímek Pod sluncem tma, který již zvítězil na festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě a na Cenách české filmové kritiky.
V Lucerně již byly v únoru při vyhlášení nominací předány Ceny poroty filmových kritiků a teoretiků, jejichž složení se liší od Cen filmové kritiky. Za nejlepší hraný a dokumentární snímek je obdržely tituly Rodina je základ státu, resp. Vše pro dobro světa a Nošovic.
Pakliže u nás loni vzniklo a bylo uvedeno 24 hraných celovečerních filmů, daří se pěti lvími nominacemi pokrýt víceméně všechny dobré filmy - jen se víc vyšvihnul Alois Nebel (který byl za Česko neúspěšně vyslán na Oscary). Stoupá a upevňuje se kredit Poupat a lehce se upozaďuje Rodina je základ státu. V nominacích na Lvy se však oproti Cenám české filmové kritiky předvídatelně projevil rozdíl v opomíjení menších osobnějších filmů jako 80 dopisů od Václava Kadrnky, a naopak v doceňování velkých, halasně propagovaných a tradičně točených filmů typu Lidice.
Platí tedy stále nepsané zákony, že více pozornosti na cenách tohoto typu získávají filmy, o nichž je už předem hodně slyšet, a naopak není tu vynaložena minimální snaha objevit či zpětně docenit cokoli menšinovějšího, opomíjenějšího a přitom možná trvanlivějšího. Zároveň lze v této souvislosti poznamenat to, že u nás existuje příliš málo kvalitních filmů, které sice neboří hranice, ale na druhé straně se ani nepodbízejí (sem patří Nevinnost či Poupata) - o absenci dobrých komedií nemluvě.
Podoba a výsledky posledních ročníků Českých lvů byla loni jedním z impulzů pro založení zmíněných Cen české filmové kritiky. Kritika se týkala i podoby večera, kdy si moderátoři tradičně hrají na trapnost a neumětelství. Letošní nominační večer patřil z toho pohledu k lepším či alespoň méně horším. Ester Kočičková a Jakub Žáček si sice tradičně hráli na "rozjuchané" průvodce a stavěli velkou část svých výstupů na hrané nervozitě, ale nešponovali vše k neúnosnosti a poměrně dost času zbylo na hosty.
Nicméně hlavní problém tu pořád zůstává. Diváci se nedozvěděli nic o nominovaných filmech ani úrovni či tematickém zaměření loňské produkce; vše se opět ve výsledku neslo spíš v duchu "historek z natáčení" a "jedné velké filmové rodiny". V zájmu spravedlnosti je však třeba dodat, že ani průběh lednových Cen české kritiky nedokázal lépe představit své favority a nesl se pro změnu v rovině unylé nudy.
Průběh finálového večera Českých lvů je z tohoto pohledu velkou neznámou - a nebo naopak až příliš známou. Moderátorkou totiž bude všeobjímající „sluníčková" Lucie Bílá, která se jeví jako naprosto zoufalou volbou - danou i tím, že post moderátora přímého přenosu nechce skoro nikdo dělat a Českým lvům už se podařilo získat auru akce, na níž se může kdokoli silně ztrapnit.
Prozatímní stylizace propagačních plakátů a spotů napovídá, že Lucie Bílá by měla být za lehce mysteriózní divoženku jako z muzikálů typu Kudykam. O tom, že Čeští lvi stále více zabředávají do objetí s „nováckou", či dokonce neonormalizační kulturou, napovídá i angažmá kapely Nightwork, která se má postarat o hudební doprovod lví afterparty.