Minisérie BBC rekonstruuje útok novičokem, oslavuje obyčejné hrdiny

Pavel Sladký Pavel Sladký
16. 3. 2021 12:03
Česká televize v úterý večer odvysílá poslední dva díly minisérie Útok v Salisbury. Dokumentární drama rekonstruuje ruský atentát nervovým jedem novičok na Sergeje Skripala a jeho dceru Julii.

Salisbury, poklidné městečko v anglickém hrabství Wiltshire, se 4. března 2018 ocitlo ve středu geopolitického dění. Na lavičce v centru města byl otráven bývalý ruský špion Sergej Skripal a jeho dcera Julija. Jed zasáhl i další občany města, například zasahujícího policistu nebo místní dvojici, která později našla odhozený flakon s novičokem.

Britská BBC vloni o těchto šokujících událostech natočila třídílnou dokudramatickou minisérii. Česká televize ale dílo nazvané Útok v Salisbury vysílá jinak sestříhané - tři roky, které od události uplynuly, připomíná v podobě čtyř pětačtyřicetiminutových dílů.

Seriál vytvořili Adam Patterson a Declan Lawn, režii svěřili třiapadesátiletému Saulu Dibbovi. Ten se už v minulosti několikrát věnoval snímkům s kontroverzními současnými tématy, jako jsou pornoprůmysl nebo muslimský fundamentalismus v Británii.

Hold občanům

Útok v Salisbury líčí především dopad události na město a jeho obyvatele. Tvůrci sice děj rámují televizním zpravodajstvím a mezinárodním kontextem zjevné ruské agrese, drží se ale "regionálního měřítka". Přinášejí příběhy místních, kteří alarmující události statečně čelili. Chtějí oslavit jejich hrdinství, což je patrné především ve čtvrtém díle.

Například policista Nick Bailey, kterého hraje Rafe Spall, byl ke Skripalovým přivolán jako první, sám se přiotrávil a nevědomky ohrozil vlastní ženu a dcery. Statečně a rozhodně čelila rizikům vedoucí ochrany veřejného zdraví Tracy Daszkiewiczová. V minisérii ji hraje Anne-Marie Duffová a má nejblíž k pozici hlavní postavy.

Přítomnost dějové linie s alkoholičkou Dawn Sturgessovou (MyAnna Buringová) pak divákům, pokud případ neznají detailně, ospravedlní až třetí díl odehrávající se v červnu 2018. Návrat hrozby a druhý, smrtící úder novičoku je patrně nejsilnějším momentem minisérie.

Hlavním cílem tvůrců je takzvaně dokudramatická rekonstrukce událostí na základě rozhovorů s protagonisty a dostupných informací. Pokud bychom ale na minisérii kladli další nároky, do značné míry už selhává.

Poslední dvě epizody Útoku v Salisbury vysílá ČT2 v úterý večer. | Video: BBC

Scénář nemá jednotné hledisko ani atmosféru. Konstruovaný je tak, aby deklarativně zazněly klíčové věty, často bez ohledu na budování dramatické situace. Patrné je to například na mítincích veřejných činitelů nebo jejich setkání s občany.

Hygienička Tracy Daszkiewiczová je před nimi extrémně nervózní, na mítinku krátce pronese šokující věty o potřebě uzavřít polovinu města, nedostatku potřebných informací a celoměstském nebezpečí otravy, jež i při správném postupu úřadů trvá roky. A režie? Střihem unikne jinam. Nevybuduje napětí ani nenabídne reakce na tak výrazná slova.

Vizuální klíč není jasný, patrně šlo spíš o jednotlivé volby, jak záběry a sekvence nasnímat, aby dobře vypadaly. Dokumentárnímu rozměru - sycenému množstvím veřejných tabulí, městských lokací a televizního zpravodajství - pak podtrhávají nohy některé detaily. Například dům rodiny Nicka Baileyho vypadá spíše jako nemovitost pronajatá na natáčení než coby prostor dlouhodobě zabydlený čtyřčlennou rodinou.

Snímek z Útoku v Salisbury.
Snímek z Útoku v Salisbury. | Foto: ČT

V časech koronaviru

Co tedy ze seriálu zbude, pokud ho nebudeme brát jen jako prostředek k tomu, jak se dozvědět víc o dopadech zákeřného ruského útoku na Skipala a potažmo obyvatele jihozápadní Anglie?

Útok v Salisbury je vysílán v době trvajících koronavirových omezení. Je možné, že mnoho prvků kvůli tomu nepůsobí zdaleka tak výrazně jako v někdejším televizním zpravodajství. Postavy v ochranných oblecích anebo striktní omezení volného pohybu ztrácejí část potenciálu šokovat. Trasování je dnes ve slovníku každého z nás.

Potlesk lékařů uzdravenému pacientovi nebo politické váhání mezi přísnými epidemiologickými opatřeními a uklidňováním veřejnosti reprezentují úplně jiná dilemata než v roce 2018. A máme pro ně jiná srovnání.

Zvláště důvěra bezpečnostních složek v hygieniččina restriktivní rozhodnutí anebo důvěra v instituce a jejich schopnosti je v minisérii nepřehlédnutelná. I když občané reptají.

Při jiném průběhu událostí mohly přijít o život stovky lidí. Útok v Salisbury vyzývá k pochopení komunálního dopadu globálních špionských her s nevinnými civilisty. K pochopení pro veřejný zájem, který může dočasně omezit práva jednotlivců. A ke společenské soudržnosti.

Minisérie to nedělá filmařsky nikterak intenzivním způsobem, ale tento étos je pro dnešního diváka dobře patrný.

Útok v Salisbury

Režie: Saul Dibb
Poslední dvě epizody vysílá ČT2 v úterý večer.

 

Právě se děje

Další zprávy