Miloš Forman se vrací. Stále mezi své?

Irena Hejdová
31. 1. 2007 0:00
Profil - Nejslavnější režisér českého původu přiváží do Česka svůj nový film. Rozumějí Češi svému Formanovi? A rozumí Forman svým Čechům?

Z tehdejšího Československa odešel po srpnu 1968, nejdřív pracovně, poté se rozhodl v zahraničí zůstat.

A natočil v Americe filmy, které z  původně českého režiséra udělaly režiséra světového. Přinesly mu řadu Oscarů, Zlatých Glóbů a dalších cen, slávu a uznání diváků i kritiky.

Přelet nad kukaččím hnízdem (1975)
Přelet nad kukaččím hnízdem (1975) | Foto: Aktuálně.cz

Teď se Forman do Česka vrací, i když spíš skrze svou tvorbu. Od začátku roku režíruje v Národním divadle Dobře placenou procházku a českou premiéru svého nového filmu Goyovy přízraky osobně v Praze uvede i s hvězdnou sestavou herců v čele s Natalií Portmanovou, Javierem Bardemem a Stellanem Skarsgardem.

Formanovy americké filmy se zásadně liší od těch českých - plných komických, neherci ztvárněných antihrdinů a tematizujících lidskou trapnost a (nejen) českou malost .

Snad až na první jeho americký film Taking Off, který ovšem v USA propadl. Poté už si Forman našel nové téma, které snad vycházelo i z jeho situace exulanta.

Vlasy (1979)
Vlasy (1979) | Foto: Aktuálně.cz

"Miloš je bojovník," vzpomíná na režisérovy krušné začátky ve Spojených státech jeho dlouholetý kamarád a dvorní kameraman Miroslav Ondříček.

A tak ho hned druhý celovečerní film natočený v Americe, Přelet nad kukaččím hnízdem, katapultoval na filmový Olymp. Tragikomický příběh o rváči a karbaníkovi v podání Jacka Nicholsona, který v psychiatrické léčebně vede s ledově chladnou vrchní sestrou boj o poslední zbytky  svobody, získal všech pět hlavních Oscarů (za nejlepší film, režii, scénář, ženskou i mužskou hlavní roli).

Jeho hrdiny od té doby byli lidé, kteří se vzpírají autoritám; rebelové, kteří se nespokojují se stávajícím stavem - stejně jako Nicholson, Mozart z Amadea či vikomt Valmont z Valmonta.

Amadeus (1984)
Amadeus (1984) | Foto: Aktuálně.cz

Zkoušejí, co ostatní i oni sami vydrží, jdou na hranu a zpochybňují stávající hranice. Společná je jim touha po svobodě, nonkonformnost - a v důsledku toho i osamělost.

Takoví jsou nejen tři výše zmínění, asi nejslavnější Formanovi hrdinové, ale i většina ostatních: pornomagnát Larry Flynt, komik Andy Kaufman z Muže na Měsíci, hippie hrdinové Vlasů i černý klavírista Walker z Ragtimu.

Infobox

  • SPECIÁL: Goyovy přízraky
  • Filmografie Miloše Formana
    2006  Goyovy přízraky 
    1999  Muž na Měsíci
    1996  Lid versus Larry Flynt
    1989  Valmont
    1984  Amadeus
    1981  Ragtime
    1979  Vlasy 
    1975  Přelet nad kukaččím hnízdem
    1971  Taking Off
    1967  Hoří, má panenko 
    1966  Dobře placená procházka (TV film)
    1965  Lásky jedné plavovlásky
    1963 Černý Petr, Kdyby ty muziky nebyly, Konkurs

Ti všichni jdou proti davu a platí za touhu po autentickém a důstojném životě, o který usilují i přes mizerné startovní postavení.

Podobný je aspoň z první půle také životní příběh režiséra, který se narodil 18. února 1932 v Čáslavi jako Jan Tomáš Forman. Po smrti rodičů v koncentračním táboře navštěvoval internátní školu pro válečné sirotky a gymnázium v Poděbradech, kde jeho spolužáky byli i bratří Mašínové, Václav Havel či Ivan Passer, který mu psal scénáře k prvním filmům.

Pověst kontroverzního filmaře si vybudoval už v době spolupráce s Passerem; ale asi nejkontroverznější snímek, který provázely demonstrace i ostrá kritika v tisku, uvedl Forman až v roce 1996 pod názvem Lid versus Larry Flynt.

"Film není o pornografii a časopisu Hustler, ale o událostech v životě pana Flynta, které vedly k tomu, že ten nejhorší z nejhorších zaštítil to nejlepší z nejlepších, co lidé znají - svobodu slova," vysvětloval autor smysl filmu, za nějž byl nominován na Oscara a dostal Zlatý Glóbus i Zlatého medvěda na Berlinale.

Muž na Měsící (1999)
Muž na Měsící (1999) | Foto: Aktuálně.cz

Goyovy přízraky tak silnou ústřední postavu nemají, víc než v předchozích filmech se v nich ale Forman vrací ke svému češství. K srpnové zkušenosti se vpádem cizích vojsk, užívá si i tragikomické scény jak vystřižené z českých komedií a Goyu líčí coby česky zbabělého oportunistu, který se za každého režimu drží mocných.

Americká premiéra Goyových přízraků není stanovena, evropskou si Forman odbyl v Madridu, česká bude následovat tuto středu. I to napovídá, že zatím poslední Formanův film má možná víc co říct Čechům a Evropanům než Američanům.

Na ty bude pamatovat příští rok s filmem Amarillo Slim, v němž si Nicholas Cage zahraje stejnojmenného pokerového krále;  pořád se mluví o adaptaci románu Svíce dohořívají Sándora Maraie. A třeba pak dojde na nějakou ryze českou látku... Forman i Češi by si ji zasloužili.

 

Právě se děje

Další zprávy