Maverick překonal očekávání. Nový Top Gun s Tomem Cruisem utržil přes miliardu dolarů

Reuters Kultura Reuters, Kultura
27. 6. 2022 8:22
Měsíc po premiéře film z prostředí pilotů stíhaček Top Gun: Maverick stále láká lidi do kin. V průběhu uplynulého víkendu se jeho tržby celosvětově přehouply přes miliardu dolarů. Překonal tak Doctora Strange v mnohovesmíru šílenství a nyní už je Top Gun komerčně nejúspěšnějším snímkem roku.
Tom Cruise alias Maverick se z pozice nováčka posunul v novém Top Gunu do role zkušeného pilota a učitele.
Tom Cruise alias Maverick se z pozice nováčka posunul v novém Top Gunu do role zkušeného pilota a učitele. | Foto: CinemArt

Pokračování filmu z roku 1986 opět s Tomem Cruisem v hlavní roli utržilo 521,7 milionu dolarů v USA a Kanadě, kde mají studia nejvyšší marže, a zbylých 484,7 milionu dolarů na zahraničních trzích včetně Česka.

Ve zdejších biografech dosud Top Gun: Mavericka dle údajů z minulého týdne vidělo přes 323 tisíc lidí, utržil okolo 60,2 milionu korun. Aktuální čísla zveřejní Unie filmových distributorů toto pondělí.

Jak připomíná server Variety.com, symbolickou miliardovou dolarovou hranici překonal nový Top Gun jako první film vyrobený roku 2022. Dosud nejblíž jí byl superhrdinský Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství, který se však zastavil na 947 milionech dolarů.

Od začátku pandemie koronaviru, v jejímž důsledku byly zavřené biografy po celém světě, měl vyšší tržby jen loňský Spider-Man: Bez domova, celosvětově 1,9 miliardy. Výsledek Top Gunu je o to úctyhodnější, že film nepromítala kina na dvou zásadních trzích, v Číně ani v Rusku. Na tom prvním zřejmě vadí tchajwanská nášivka na bundě hlavního hrdiny, ten druhý kvůli ruské invazi na Ukrajinu čelí sankcím.

Top Gun: Maverick zároveň představuje největší životní úspěch představitele hlavní role Toma Cruise, jenž nadcházející neděli 3. července oslaví šedesátiny. Tak dobrý výsledek neměl ani žádný díl akční ságy Mission: Impossible, která Cruiseovu slávu přiživovala v poslední dekádě a v níž proslul kaskadérskými kousky, jako když šest minut plaval pod vodou nebo vyšplhal po laně na letící helikoptéru.

Nejlépe se z této série před čtyřmi roky dařilo dílu Fallout, utržil celosvětově 791,1 milionu dolarů.

Film Top Gun: Maverick promítají česká kina od 26. května. | Video: CinemArt

Podle studia Paramount, které ho vyrobilo, k úspěchu Top Gunu přispívají projekce v takzvaných prémiových formátech jako IMAX a také navracející se diváci. Čtyři týdny po premiéře si firma nechala zpracovat studii, podle níž v USA zhruba 16 procent diváků šlo na Top Gun: Mavericka víc než jednou a čtyři procenta lidí dokonce třikrát nebo víckrát.

Film natočil Joseph Kosinski, dále v něm účinkují Miles Teller, Jennifer Connellyová nebo Jon Hamm. Kvůli pandemii byl nový Top Gun opakovaně odkládaný, premiéru měl mít již v létě 2020. Podle kritika Tomáše Stejskala se jedná o nejradostnější snímek roku.

"Ukazuje, že lze vyrazit do boje jen v prehistorické 'osmdesátkové' zbroji, a nepůsobit přitom jako ze starého železa. Možná je ten film eskapistický a přivírá oči. Anebo jej lze označit za definici radosti," napsal v recenzi na Aktuálně.cz.

Snímek produkovaný Jerrym Bruckheimerem měl rozpočet 150 až 170 milionů dolarů, což nezahrnuje další desítky milionů vynaložené na propagaci. Včetně promo akce na festivalu ve francouzském Cannes, kam Cruise přijel začátkem května. Nad hlavou mu tam přelétlo osm stíhaček leteckých akrobatů s kouřovými efekty v barvách francouzské vlajky.

Herec na červený koberec dorazil ve smokingu s černým motýlkem. Obcházel fanoušky, kterým se podepisoval a pořizoval si s nimi selfie. Na všechny strany rozdával svůj stále chlapecký, blyštivý úsměv, popsala agentura AFP.

Podobně náruživě ale Cruise film propagoval v kalifornském San Diegu, v Mexico City, Japonsku, Londýně, Barceloně nebo jihokorejském Soulu. "Výsledek Top Gun: Mavericku svědčí také o mimořádné zdatnosti distribučního a marketingového týmu Paramountu," dodává server Deadline.com.

Není nutné si nalhávat, že jde o něco víc, než skvělé hollywoodské řemeslo a zábavný blockbuster, ale i to je specifická disciplína, říká publicista. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy