Recenze: Český film Mars je odvážný, navzdory kulisám by lépe vyzněl v divadle

Tvůrci získali povolení natáčet na "marsovské" základně uprostřed pouště.
17. 10. 2018 16:21
Zítra začínají kina promítat nový film Mars režiséra Benjamina Tučka. Vznikal na základně simulující rudou planetu. Bohužel až tam také vznikal scénář.

Mars režiséra Benjamina Tučka je ten typ snímku, který diváka nenechá chladným. Poloimprovizovaná komedie vznikla na základně v americkém Utahu, jež simuluje pobyt na rudé planetě. Je to film stejnou měrou sympaticky pankáčský, jakož i žánrově a dějově zmatený.

Na začátku byl projekt, kdy tvůrci získali povolení natáčet tři týdny na "marsovské" základně uprostřed vyprahlé pouště. Vydali se tam s malým štábem, a tak herci zároveň zastávali technické profese. Kvůli neprodyšným materiálům skafandrů se dalo natáčet jen brzy ráno nebo pozdě večer, jinak aktérům ve sluneční výhni hrozil kolaps. Sám pobyt ve stísněném prostoru ubytovacího modulu zakládal na vznik ponorkové nemoci. Všichni členové štábu museli každý večer posílat zprávy falešným vědeckým výzkumníkům na Zemi.

Jenže v rozhovorech popisovaný proces natáčení je tak zajímavý a zábavný, až překonává vše, co se ve snímku reálně děje.

Recenzent by tvůrcům neměl radit, působí to arogantně. Přesto: kdyby vytvořili polodokument o českém štábu, jenž se snaží filmovat na omšelé fiktivní marské stanici, mohla to být podvratná zábava ve stylu skvělého Polského filmu Marka Najbrta, na jehož scénáři se ostatně autor Marsu Benjamin Tuček před šesti lety podílel.

Místo toho ale Tuček nyní vsadil na humor ve stylu populárního divadelního souboru Vosto5, jehož členové také tvoří většinu hereckého ansámblu filmu Mars. Jiří Havelka hraje velitele kosmické výpravy, který si vynucuje autoritu tím, že chce po své nesourodé posádce, aby mluvila anglicky. Všechny to irituje a víceméně ho ignorují.

Zástupcem vedoucího je Petr Prokop v roli inženýra, nenápadného tichošlápka, který má ambice velitele nahradit. K tomu ho ponouká milionář Tomina v podání Tominy Jeřábka, který výpravu zaplatil, protože se na rudé planetě chce oženit s Halkou v podání Halky Třešňákové. Ta se raději chtěla vdávat v Marseille, muž ji ale špatně pochopil.

Ženské postavy doplňují psycholožka v podání Terezy Nvotové, jež válčí o city velitele s Vendy v podání Petry Nesvačilové. A ta je pro změnu přesvědčena, že není v kosmu, nýbrž v nějaké reality show, a nechce si to nechat vymluvit. Lidskou posádku pak s bohorovností umělé inteligence sleduje Robot Bot (Ondřej Doule), který se zajímá o westernové komiksy i indiánskou mytologii a nakonec pojme plán, jak zařídit, aby na planetě nezůstal sám.

Filmů jako Mars u nás mnoho není. | Video: CinemArt

Problém je, že absurdní a infantilně laděná poetika humoru by lépe vynikla na divadle. V majestátních kulisách pouštní krajiny působí trochu jako pěst na oko. Hrdinové filmu třeba zažívají ohrožení života a už to vypadá, že jedna z postav kvůli nedostatku kyslíku zemřela. Když se pak živá objeví na základně, spláchne vysvětlení nonsensovou replikou. Na scéně "Vostopětky" by to fungovalo, ve filmu to působí jako schválnost.

Film nepodporuje nadsázku tak snadno jako divadlo. Na něm by například Vendino přesvědčení, že je sledovaná kamerami televizního pořadu, vyznělo přirozeně. Když ale vidíme obří poušť z uhrančivých dronových záběrů, působí tento opakující se gag podivně. "A kde asi jsou ty kamery? A jak ses sem asi dostala?" ptá se divák logicky. To je bohužel jen jeden příklad za všechny.

Mars

Režie: Benjamin Tuček
CinemArt, distribuční premiéra 18. října

Matoucí je také žánrové vymezení filmu. Základ tvoří až dadaistické vyprávění s puncem estetiky trapnosti, Mars ale obsahuje také vypjatější scény se stísněnou atmosférou, podpořenou neironicky dramatickou hudbou. Při jeho sledování člověk skutečně netuší, co přijde v příští minutě, což se dá brát za největší devízu snímku. Největší slabinou je ovšem scénář, u něhož je příliš zřejmé - a tvůrci to ostatně přiznávají -, že vznikal do velké míry na místě.

Filmů jako Mars u nás ale mnoho není a v tomto ohledu si Benjamin Tuček zaslouží ocenit. Z dění na plátně čiší anarchistická energie, která diváka možná přenese přes všechny nelogičnosti a dramaturgické lapsy. Jen tento výlet na rudou planetu rozhodně není pro každého.

Evropská komise se chce zabývat českými kvótami na potraviny, nesmějí narušit volný pohyb zboží

Evropská komise hodlá podrobně prozkoumat povinné kvóty na prodej českých potravin, pokud návrh zákona v současnosti schvalovaný parlamentem vstoupí v platnost. Novinářům to ve čtvrtek řekla mluvčí exekutivy Evropské unie, podle níž norma nesmí být v rozporu s pravidly volného pohybu zboží ani diskriminovat žádné výrobce. Pokud by zákon začal platit a porušoval unijní normy, Česku by hrozila žaloba a vysoké pokuty.

Podle návrhu novely zákona o potravinách, která ve středu prošla Poslaneckou sněmovnou, by od příštího roku prodejny potravin o ploše nad 400 metrů čtverečních musely u některých druhů potravin prodávat minimálně 55 procent českých produktů. O normě nyní bude jednat Senát, který se podle zástupců nejsilnějších klubů chystá kvóty patrně odmítnout.

"V tomto případě, který se týká nabídky potravin, je zcela zásadní zachovat volný pohyb potravinářských produktů v rámci jednotného trhu," prohlásila dnes mluvčí Evropské komise. Brusel podle ní sleduje vývoj kolem české novely, podrobně analyzovat ji však bude až v případě, pokud vstoupí v platnost. Mluvčí nicméně podotkla, že kdykoliv nějaká země zavádí nějaké regulace prodeje, musí zajistit, aby byla "nutná, vyvážená a nikoho nediskriminovala".

Soudce pustil z vazby ženu obviněnou z krádeže laptopu Pelosiové

Americký soudce rozhodl propustit z vazby Riley June Williamsovou, která je obviněna z podílu na krádeži laptopu z kanceláře předsedkyně Sněmovny reprezentantů Nancy Pelosiové při nedávném útoku na Kapitol. Podle soudního rozhodnutí musí 22letá žena zůstat pod dohledem své matky, nesmí cestovat a v pondělí se má dostavit k federálnímu soudu ve Washingtonu k projednání případu.

Williamsová je z Pensylvánie a obviněna je z krádeže, bránění spravedlnosti, nepovoleného vstupu a výtržnictví spáchaného na půdě Kapitolu. Podle soudce Martina Carlsona jde o vážná obvinění. Ve prospěch Williamsové podle něj svědčí její dosud čistý trestní rejstřík.

Příznivci minulého prezidenta Donalda Trumpa vnikli do Kapitolu 6. ledna, kdy se sešly obě komory Kongresu k poslednímu stvrzení výsledku listopadových prezidentských voleb. Několik hodin tam rabovali, zákonodárci se museli ukrývat na bezpečném místě. Federální úřad pro vyšetřování se nyní snaží výtržníky identifikovat, Williamsovou údajně poznal na jednom ze zveřejněných videí její bývalý partner. Tvrdil, že žena doufala, že se jí podaří laptop Pelosiové prodat ruské tajné službě. Na videu je žena podobná Williamsové zachycená, jak volá na výtržníky, aby šli po schodech nahoru. Na jiném snímku je ji vidět, jak vychází z Pelosiové kanceláře.