Marie Antoinetta tápe, ztracena v překladu

Jan Pomuk Štěpánek
18. 6. 2007 0:00
Jak by to vypadalo, kdyby Francii vládla Paris Hilton?

Recenze - Když se objevila zpráva, že se autorka filmů Ztracena v překladu a Smrti panen pouští do převyprávění osudu Marie Antoinetty, že hlavní roli si zahraje Kirsten Dunst a že ve filmu bude znít hudba od The Strokes nebo Air, vypadalo to, že se schyluje k velké události. Nestalo se.

Film debutoval na festivalu v Cannes a první reakce byly spíše rozpačité. Ambiciózní snímek pak v Americe komerčně propadl a do řady zemí putuje rovnou na DVD - včetně Česka.

Ať už má divák jakékoliv výhrady, Copollové těžko upřít režisérské kvality. Dokonale ovládá umění zkratky a v budování atmosféry je nepřekonatelná. Jak sama říká, šlo jí o to natočit Marii Antoinettu tak, aby měl divák pocit, že nesleduje historický film. To se jí podařilo. A nejde jen o to, že pařížská smetánka tančí na plese na rockové odrhovačky. Často používá kontaktní kameru z ruky a daří se jí rozbíjet sošnost, kterou kostýmní rekonstrukce trpívají.

Ze života Antoinetty si navíc s podivnou rozmařilostí vybírá jen určité momenty; zásadní zlomy (smrt dítěte, konec pod gilotinou) nanejvýš načrtne. Namísto toho se po vzoru portrétistů soustředí na vykreslení všech možných odstínů Antoinettiny osobnosti.

Marie Antoinetta.
Marie Antoinetta. | Foto: Reuters

Sňatek Ludvíka XVI. a Marie Antoinetty měl zaručit spojenectví Francie a Rakouska. Mladá rakouské princezna se tak vydává do Paříže, kde je v zápětí provdána za neodolatelně toporného dědice trůnu.

Zpočátku divák sleduje jeden opulentní výjev za druhým stejně vyjeveně jako mladá Antoinette. Absolutní přebytek, bohatství a okázalý komfort dokonale kontrastují s tisíci rituálů a formálních náležitostí, které z Antoinetty dělají nejbohatší vězeňkyni své doby.

Teprve postupem času se jí daří vyvlékat ze spárů formalit a začíná si užívat. Ve chvíli, kdy ještě nedala francouzskému lidu následníka, ale král umírá, se s mladičkým Ludvíkem ujímají královských povinností. V jejím případě to znamená definitivní oddání se nekonečným slastem.

Copollová sleduje její rozmařilosti jakoby s jemnou závistí za krkem a ve střední části dělá z filmu čistě dívčí představení. Už dlouho se na plátně neobjevila tak bezkrupulní oslava holčičích mánií. Desítky párů bot, dorty, šampaňské, zkoušení dalších a dalších šatů.

Marie Antoinetta.
Marie Antoinetta. | Foto: Bontonfilm

Tady Kirsten Dunstová podává suverénní výkon. Proměna naivní princezny v rozjíveného puberťáka, později v matku a nakonec zralou ženu zvládá skvěle. Úžasné chvilky ale střídá s pasážemi, kde působí bezradně: příliš neví, jak posté zahrát unuděný výraz.

I ona se chytá do pasti, kterou si Copollová nastražila. Ani neotřele zpracovaná banalita nepřestává být banalitou.

Tuny serepetiček, vizuální kouzlení ani přehršel opulentní dekadence nepřehluší fakt, že Antoinetta a Copollová nemají vlastně co říct. Že jejich snímek je efektním gestem, za kterým se už příliš neskrývá. I realistický film je "překlad" - symbol a stylizace. Zobrazit nudu otiskem do nudného filmu úspěch nezaručí, pokud nejste Andy Warhol.

Stejně jako Antionetta žije v absolutní izolaci od světa a propadá se do dekadentního manýrismu, tak i Copollová ztratila kontakt s realitou. Vykresluje podmanivě svoji vizi s takovou vervou, že se v ní sama ztrácí a dělá z filmu nekonečný proud výjevů, který začne pomalu nudit.

Marie Antoinetta.
Marie Antoinetta. | Foto: Bontonfilm

Někde se asi stala chyba. Copollová přesně ví, co chce říct, a ví, jak to říct - jen jí není příliš rozumět. Jako by sama uvízla ztracena v onom překladu, kde se geniální záměry proměňují v nevyužité šance.

Přesto by si snímek neměl nechat ujít žádný skutečný filmový fanda. Už proto, že probouzí otázky pátrající po výzvách a vůbec samotném smyslu a poslání filmu coby média v 21. století.

P. S. DVD bonusy rozhodně stojí za to. Kromě slušného filmu o filmu tu najdete krátký snímek parodující pořad MTV Cribs, ve kterém hlavně hiphopoví bardi provádějí svými nestřídmými vilami a předvádějí před kamerou, jaký mají bazén nebo ložnici. V tomto případě stačilo zaměnit rappera za Ludvíka XVI. a jeho Versailles a na světě je jedna vtipná paralela.

Marie Antoinetta, USA 2006. Režie: Sofia Coppola, Hrají Kirsten Dunst, Marianne Faithfull, Steve Coogan, Judy Davis, Jason Schwartzman, Rose Byrne, Asia Argento, Tom Hardy, 123 minut. DVD, distribuce Bontonfilm.

 

Právě se děje

Další zprávy