Gerwigová přetvořila literární klasiku Malé ženy v kontrolovaný uragán citů

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
29. 1. 2020 19:38
V klasickém románu americké literatury nazvaném Malé ženy, který roku 1868 vydala Louisa May Alcottová, se čtveřice dívek mění v ženy. A v nové filmové adaptaci téhož díla se jedna z nejtalentovanějších hereček své generace Greta Gerwigová stává také jednou z nejtalentovanějších režisérek. Malé ženy přetvářejí kanonickou knihu v moderní živoucí dílo, které překypuje smutkem i radostí.

Šestatřicetiletá herečka Greta Gerwigová prokázala cit pro režii už v debutu Lady Bird, nejnenápadnějším kandidátovi na Oscara za nejlepší film roku 2018. Částečně autobiografický snímek z autorčina rodného Sacramenta skvěle postihnul atmosféru maloměsta i situace, v nichž se z dospívajících stávají dospělí.

S překvapivě podobnou energií se teď Gerwigová ve svém druhém snímku pouští do adaptace kanonické knihy z období americké občanské války. Přestože příběh čtyř sester se odehrává v 60. letech předminulého století, nadčasově reflektuje postavení žen ve společnosti. Přitom k docenění snímku není třeba znát předlohu, ani hledat paralely se současností.

Gerwigová natočila především univerzální snímek, který se pozoruhodně noří do světa protichůdných povah i životních ambicí čtyř protagonistek a nenuceně mísí bezstarostné chvilky se skepsí. Výsledkem je nádherný paradox: dílo přelévající se jako spontánní, přitom pečlivě kontrolovaný uragán citů.

V jeho centru stojí hrdinka Jo, která se hned v úvodní scéně se směsí nejistoty, pragmatičnosti i sebevědomí vydává do redakce nabídnout povídku k publikování. Gerwigová - v první výrazné změně oproti předloze - tuto postavu spojuje s autorkou předlohy, spisovatelkou Alcottovou. A skrze její literární touhy, úspěchy i ústupky vypráví o světě, v němž o podobě literatury rozhodovali editoři.

Ti netoužili po ambiciózních textech, ale šťastných koncích. Obzvláště když komunikovali se "slečinkami", které se pokoušely prosadit v prostředí ovládaném muži.

Druhou výraznou změnou oproti předloze představuje rozbití vypravěčské chronologie. Gerwigová skáče v čase tam a zpět. Jednotlivé sekvence propojuje v duchu úvodního motta snímku od Louisy May Alcottové: "Měla jsem v životě spoustu trablů, tak píši veselé příběhy."

Výsledkem je precizní choreografie citů, v níž je místo pro "trable" i "veselé příběhy". Gerwigová vytváří rodinný portrét, jehož těžištěm je milující a velkorysá matka v podání Laury Dernové. A balanc naopak narušují třenice mezi jednotlivými dívkami, komplikované milostné vztahy i životní tragédie.

Film Malé ženy čerpá z klasického románu Louisy May Alcottové, zároveň v autorčině alter egu odráží její fiktivní život. | Video: Falcon

Malé ženy vypráví o silné soudržné rodině, přesto vytvářejí spoustu tenzí, které byly v 19. století podobné jako dnes.

Ambiciózní Jo, kterou - stejně jako hlavní hrdinku snímku Lady Bird - ztvárnila Saoirse Ronanová, se vyrovnává s tím, že její sestry Amy, Meg a Beth mají možná přízemnější životní cíle, ale v lecčem jednodušší život. Neboť je tolik netíží břímě neustálé sebereflexe a uvažování o tom, co je štěstí či láska.

Saoirse Ronanová a Timothée Chalamet.
Saoirse Ronanová a Timothée Chalamet. | Foto: Falcon

Gerwigová skvěle obsadila všechny party. Nejstarší sestru Meg hraje Emma Watsonová, zamlklou Beth, již čeká nejtragičtější osud, výtečně vystihla Eliza Scanlenová známá ze seriálu Ostré předměty. A mladou, zpovykanou Amy, která vždy byla dítětem štěstěny, přesvědčivě hraje Florence Pughová, jež nedávno předvedla podobné emoční veletoče v hororu Slunovrat.

Ale hvězdně, a především trefně vybraní jsou také představitelé mužských rolí, ať už mladík ze sousedství Timothée Chalamet, či Louis Garrel v roli německého filozofa. Ten hrdince Jo poprvé sdělí bolestivou i upřímnou pravdu o kvalitách jejích dosavadních literárních pokusů.

Jako poslední důležitý mužský hrdina se pak ve filmu objeví otec rodiny, navrátivší se z války, kterého proti typu zahrál Bob Odenkirk, nejznámější coby právník ze seriálů Perníkový táta a Volejte Saulovi. Tady je milujícím otcem a manželem, který však v obličeji umí nenápadně rozehrát podobně vrstevnaté pocity, jako když ztvárnil komplikovaného "antihrdinu" Saula Goodmana.

Emma Watsonová, Florence Pughová, Saoirse Ronanová a Eliza Scanlenová.
Emma Watsonová, Florence Pughová, Saoirse Ronanová a Eliza Scanlenová. | Foto: Falcon

Je důležité vypíchnout tyto herecké nuance, neboť právě z nich režisérka Gerwigová splétá vrstevnatý a zároveň kouzelně přímočarý opus, v němž je místo pro skepsi, šťastné konce i jejich reflexi.

Pokud po letošních oscarových nominacích existoval jediný pádný argument pro trestuhodné opomíjení režisérek v kategorii nejlepší režie, jmenoval se Malé ženy. V nich Greta Gerwigová s lehkostí spojila realismus s romancí a milostný dívčí román se společenským komentářem i s nenápadnou úvahou nad tím, jak nás ovlivňují příběhy - ať už literární, či filmové.

Malé ženy

Režie: Greta Gerwigová
Falcon, česká distribuční premiéra 30. ledna

 

Právě se děje

před 22 minutami

Nechte polské ženy chodit na interrupci v Česku, vyzývají Piráti

Piráti vyzývají vládu, aby umožnila polským ženám podstoupit interrupci v českých zdravotnických zařízeních. Kabinet by podle opoziční strany měl Polkám tuto možnost nabídnout kvůli rozhodnutí polského ústavního soudu, který minulý týden zakázal provádět interrupce z důvodu poškození plodu. Proti rozhodnutí soudu se demonstruje v mnoha polských městech.

"Jakmile to bude jenom trochu možné, Česká republika by měla poskytnout maximální součinnost v poskytování lékařské péče ženám, jejichž vlastní vláda jim možnost volby odepírá," uvedl pirátský poslanec František Kopřiva. Podle něj znamená rozhodnutí polského ústavního soudu omezování lidských práv, Česko by od něj nemělo odvracet zrak.

Zdroj: ČTK
Další zprávy