"Možná že Američané ve skutečnosti nechtějí, aby kovbojové byli homosexuální," prohlásil devětašedesátiletý McMurtry, který během celé své kariéry boural stereotypy o Západu, a obvykle úspěšně.
McMurtry se spoluautorkou Dianou Ossanovou si odnesli Oscara za nejlepší scénář podle literární předlohy, ale v kategorii nejlepší film se jejich snímek musel sklonit před dramatem Crash.
Nekonvenční Texasan, který v nejmenovaném městečku na tamním venkově buduje jeden z největších antikvariátů na světě, se na předávání cen Akademie dostavil v džínsách a smokingu."Vždycky nosím džínsy," vysvětlil.
Uznání kritiky i komerční úspěch si McMurtry vysloužil za řadu barvitých románů zabývajících se drsnou realitou života na Západě. Za jeden z nich, epický příběh Osamělá holubice, získal Pulitzerovu cenu.
"Jsem kritikem mýtů o kovbojích," sdělil už v roce 1988 listu New York Times. "Lidé zřejmě potřebují věřit, že kovbojové jsou prostí, silní a svobodní, a nikoliv pokřivení, fašističtí a zabednění jako řada kovbojů, které jsem poznal já."
Předlohou k filmu Zkrocená hora byla stejnojmenná povídka Annie Proulxové. Ta sleduje životy dvou kovbojů, kteří se do sebe jednoho léta coby mladíci zamilují při pastvě ovcí na Zkrocené hoře.
"Je to stejný Západ jako v Osamělé holubici," prohlásil McMurtry na červeném koberci cestou do sálu. "Na Západě stále vládne velká osamělost."
McMurtryova spoluscenáristka Ossanová, která snímek s Jamesem Schamusem rovněž produkovala, označila slavnostní večer za hořkosladký.
McMurtry ještě dodal, že voliči odmítli jeho filmy s venkovskou tematikou, mezi něž patří Zkrocená hora, Poslední představení a Texasville - ale dali mu Oscara za snímek Cena za něžnost, jehož téma je "spíše městské".