Krádež snů vynáší víc než Blbec k večeři, kočky i psi

Kamil Fila Kamil Fila
2. 8. 2010 14:00
Novinky v amerických kinech byly o víkendu hodně slabé
Foto: Paramount

Los Angeles - Novinky v amerických kinech byly o uplynulém víkendu  hodně slabé - jak komerčně, tak z hlediska své zábavnosti, originality či jakýchkoli jiných kvalit. Přes veškerou konkurenci je tak stále první akční sci-fi Inception (Počátek).

Za svůj třetí víkend utržila 27,5 milionu dolarů a celkem z amerických kin za 17 dnů nabírala 193 milionů. Tím předčila i podobné filmy jako jsou Já, robot, první a třetí díl Matrixu či Minority Report - s nimiž je srovnávána především z produkčních hledisek (rozpočty, herecké hvězdy, propagace, počet kopií v kinech).

Foto: WB

První a nejvýše postavenou novinkou je remake dvanáct let staré francouzské komedie Francise Vebera Blbec k večeři nazvaný Dinner for Schmucks (Večeře pro ňoumy). Původní film sice běžel v amerických kinech, ale moc se na něj nechodilo, protože byl titulkovaný. Vzhledem k „výživnému tématu" zákonitě musel přijít remake, který nakonec za první víkend utržil 23, 3 milionu a skončil na druhém místě.

Zápletka se točí okolo toho, že si šéf (toho zde hraje Paul Rudd) pozve na večeři svého podřízeného (Steve Carrell), protože spolu s přáteli hrají hru na to, kdo přivede největšího idiota. Vítězství prohnaného byznysmena ale bude dost hořké.

Polovina recenzentů evidovaných na databázi Rottentomatoes.com si myslí, že film není dobrý, a naopak druhá půlka ho chválí. Skupiny jsou opravdu stejně velké. Průměrné hodnocení ze 114 recenzí vychází na 5, 8 bodu z 10.

Foto: Paramount

Gary Wolcott z deníku Tri-City Herald v dobrém varuje: „Dávejte si pozor, ať vám nezaskočí popcorn. U tohoto filmu se budete hodně hlasitě smát." Naopak Kam Williams ze stránky Sly Fox napsal, že jde jen o „průměrný sitcom" a jakousi „polotovarovou nedovařenou televizní večeři".

Jeffrey M. Anderson ze Spliced Wired si jen povzdechl, že „kdyby se film soustředil na postavy spíše než na nedopečené situace a zoufalou grotesku a byl o hodně kratší, pak by mohl být i dobrý."

Onu „nedovařenost" a „nedopečenost" zmiňuje většina recenzí. Film má prý obrovský potenciál,  ale silný je jen na začátku a na konci, zato uprostřed zbytečně roztahaný. Problematický je prý hlavně výkon Steva Carrella v roli „blbce".

Neshoda panuje i na tom, zda je dobře, nebo špatně, že americký remake nezdůrazňuje na rozdíl od originálu to, jak jsou na sebe postavy hnusné. A je vlastně otázka, jestli z komedie postavené na střetu sociálních tříd dělat něco uhlazeného.

Foto: WB

Druhou novinkou týdne je rodinná akční komedie Jako kočky a psi: Pomsta prohnané Kitty, která skončila až na pátém místě s 12, 5 miliony dolarů - za akční Angelinou Jolie jako agentkou Salt a animákem Despicable Me.

Zatímco Blbec k večeři, který přisel na necelých 70 milionů, se může zaplatit, pak Prohnaná číča (která si vysloveně koleduje o porno parodii) stála 85 milionů a velká suma byla vyplýtvána ještě na marketing cílící na dětské publikum. Zatímco první, devět let starý díl, stál 60 milionů a nakonec utržil celosvětově přes 200 milionů, dvojku čeká osud propadáku.

V angloamerických médiích získal film jen 15 procent kladných recenzí a vyšlo jich také velmi málo, asi jen 50 - což značí mediální nezájem až bojkot. Základní doporučení zní: pro kohokoli, jehož věk má více než jednociferné číslo, jde o nekoukatelnou záležitost. Podle názorové shody publicistů měl tento snímek skončit rovnou na DVD. Ale bohužel vzhledem k 3D formátu a vyššímu vstupné se na něm distributor snaží vytřískat co nejvíc.

Foto: WB

Film vyvolává odpor i u platících diváků. Kritici jsou dokonce shovívavější, průměr jejich hodnocení se ustálil na 3, 9 bodech z deseti, zatímco na Mezinárodní filmové databázi IMDb.com, kde hlasují „obyčejní" diváci, má snímek jen rovné tři body z deseti; 42 procent hlasujících mu přitom uděluje jen 1 bod a muži hodnotí výrazně hůře než ženy. Skoro se zdá, že jde také o jakýsi souboj koček a psů.

Většina recenzentů a recenzentek zmiňuje, že film je nesmírně neoriginální a tupý a dojíždí na otravnou snahu neustále polidšťovat zvířata. Jak podotkla Jennie Punterová z deníku Globe and Mail: „Kočky a psi jsou zde zábavnější, když se chovají jako, ehm, kočky a psi."

Z pozorování reakcí v sále se děti prý nakonec nejvíc smějí titulkům, kde jsou jen krátké klipy s kočkami a psy, které ovšem nijak nesouvisejí s hlavním dějem. Film o dvojím životě koček a psů, kteří si jen hrají na domácí mazlíčky, ale přitom jsou to tajní agenti bojující o vládu na Zemi, má sice chvílemi náběh k dobré satiře, ale nikdy se jí nedrží dlouho.

Foto: Universal

Jak shrnul Bill Gibron pro stránku Filmcritic.com, jedná se o „poslední, nejubožejší příklad syndromu ´pokračování, o nějž se nikdo neprosil´, který infikoval Hollywood jako svrab."

Poslední novinkou týdne je sentimentální fantasy melodrama Charlie St. Cloud s dívčím idolem Zacem Efronem v hlavní roli. Snímek se dostal jen šesté místo s číslem 12,1 milionu za víkend - což potvrzuje, že Efronovo jméno bez značky High School Musical nemá velkou tržní sílu.

Příběh o mladíkovi, jemuž zemře bratr, ale on se s ním cítí tak duchovně spřízněn, že se nechá zaměstnat na hřbitově, aby s ním mohl komunikovat, se pokouší o velkou pointu ve stylu Šestého smyslu, ale moc mu to nevychází.

Foto: Falcon

V angloamerických médiích vyšlo jen 26 procent kladných recenzí a většina film označila za „ulepenou limonádu". Ani Efronův projev nebudí nadšení či respekt. „Jeho hraní pozůstává z toho, že hlavně zírá do prázdna a nudně odrecitovává obyčejné až banální dialogy.", napsal Keith Cohen pro nakladatelství Sun Publications.

Zlediska filmové produkce s idoly náctiletých dívenek si pak mnozí vzpomenou i na jinak úděsnou ságu Twilight a hořce zalitují „kde jsou ti upíři, když je člověk potřebuje".

Poslední díl Twilightu se přitom mimochodem pomalu blíží 300milionovým domácím tržbám. Toy Story 3 zase pomalu překročí hranici 400 milionů dolarů.  A jsou to právě jen tyto unikátní hity, které Hollywoodu v záplavě propadáků zajišťují přežití.

 

Právě se děje

Další zprávy