Kontroverze v Benátkách. Kim Ki-duk prý neměl vyhrát

Jan Gregor Jan Gregor
9. 9. 2012 14:28
Nepsaná pravidla zabránila podle spekulací tomu, aby Zlatého lva získal film Mistr
Kim Ki-duk se Zlatým lvem
Kim Ki-duk se Zlatým lvem | Foto: Reuters

Benátky - Benátky svému Kim Ki-dukovi rozumějí. Už jednou tu korejský solitér, dobře známý i z českých kin, výrazně zabodoval, když si ze zdejšího festivalu před osmi lety odvezl Zvláštní cenu za režii za svou bezeslovnou romanci 3-iron. Nyní si ale poprvé v kariéře odváží z nějakého z nejprestižnějších festivalů hlavní cenu. Zlatého lva mu porota přiřkla za brutální moralitu o drsných důsledcích kapitalismu s názvem Pieta. Se svou typickou poetikou, mixující lyrické scény s výjevy násilí, v něm vypráví příběh frustrovaného lichváře, kterému jednoho dne změní život žena, která o sobě tvrdí, že je jeho matka.

Kim Ki-duk se - zdá se - už definitivně oklepal ze své psychické krize, kterou zpracoval ve zvláštně jímavém, i když notně sebelítostivém autobiografickém portrétu Arirang, jemuž dala jméno korejská lidová píseň. A právě kousek z ní na znamení radosti zanotoval na pódiu při přebírání ceny.

Podivné regule

Jenže Kim Ki-dukovo vítězství se neobešlo bez pochybovačných spekulací. Server IndieWire například přinesl zprávu, podle níž byl porotní sbor vedený americký režisérem Michaelem Mannem nejdříve rozhodnut dát hlavní cenu festivalu jinému filmu: rozmáchlé historické fresce Paula Thomase Andersona The Master (Mistr). Příběh inspirovaný historií scientologické církve se odehrává krátce po druhé světové válce a stejně jako předchozí Andersonův film Až na krev se dotýká problematiky vztahů mezi vírou, náboženstvím a svobodou.

Ve filmu excelují Philip Seymour Hoffman coby lídr sekty a Joaquin Phoenix jako jeho žák a spolupracovník a porota údajně chtěla dát filmu Zlatého lva a ocenit zároveň oba protagonisty Stříbrnými lvy za nejlepší herecké výkony. To prý ovšem neoficiální regule neumožňují: vítěz hlavní ceny pro film se podle nich nesmí dublovat s vítězem v hereckých kategoriích. Na členech poroty tak bylo údajně rozhodnutí, jakou z cen filmu The Master odepřou. Rozhodli se podpořít hereckou složku a Andersonovi přiřkli "jenom" Stříbrného lva za nejlepší režii.

Cenu pro nejlepší herečku si odvezla Hadas Jaronová
Cenu pro nejlepší herečku si odvezla Hadas Jaronová | Foto: Reuters

Není to zdaleka první kontroverze, která v posledních letech provází udělování cen v Benátkách. Před dvěma lety čelil velké kritice Quentin Tarantino, když jako předseda poroty přiřknul většinu cen svým známým a vše završil tím, že Zlatým lvem korunoval svou bývalou přítelkyni Sophii Coppolu za film Odnikud někam, který rozhodně nepatří mezi vrcholy její filmografie.

Iracionální pravidlo o nedublování hlavní ceny a hlavních hereckých cen připravilo v roce 2008 o triumf Mickeyho Rourka, který oslnil celý svět svým vtělením do stárnoucího zápasníka ve filmu Wrestler. Protože se ale porota vedená Wimem Wendersem rozhodla ocenit film Darrena Aronofského Zlatým lvem, zjizvený herec s minulostí feťáka a boxera ostrouhal.

Cenu za ženský herecký výkon si odvezla izraelská herečka Hadas Jaronová za ztvárnění dívky z ortodoxní židovské komunity ve filmu Fill the Void (Zaplnit prázdnotu).

Zvláštní cenu poroty dostal film o sexu a náboženství rakouského režiséra Ulricha Seidla Paradies: Glaube (Ráj: Víra)
Zvláštní cenu poroty dostal film o sexu a náboženství rakouského režiséra Ulricha Seidla Paradies: Glaube (Ráj: Víra) | Foto: Reuters

Náboženská tematika byla vůbec letos častým námětem snímků. Zvláštní cenu poroty získal jeden z nejdiskutovanějších snímků festivalu: film Paradise: The Faith (Ráj: Víra) rakouského režiséra Ulricha Seidla o ortodoxní katoličce, jíž se v životě náhle objeví odcizený muslimský manžel na vozíčku. Část konzervativního italského publika se cítila být uražena scénou, v níž hlavní hrdinka masturbuje krucifixem.

Spíše zklamáním byly nové filmy amerických velikánů Terrence Malicka a Briana de Palmy. Po loňském triumfu z Cannes s filmem Strom života se Malickova lyrická love-story To the Wonder, plná šeptaných vnitřních monologů a ztrápených pohledů, dočkala bučení i špatných recenzí. Podobně dopadl De Palma se svým návratem k temnému noir thrilleru ve snímku Passion. Kritici obecně soudili, že právě titulní vášeň bezkrevnému filmu s Rachel McAdamsovou a Noomi Rapaceovou schází.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Které kino nabídne oceněné snímky?

 

Právě se děje

Další zprávy