Kde se skrývá zlo? Film s Hollandem a Pattinsonem vypráví o temné Americe

Pavel Sladký Pavel Sladký
8. 10. 2020 12:04
Film česky nazvaný Ďábel, v originálu The Devil All the Time, se odehrává v 50. a 60. letech minulého století. Vypráví krutý příběh vražd v amerických státech Ohio a Západní Virginie.

Svůj pátý celovečerní snímek, který je teď k vidění na Netflixu, sedmatřicetiletý americký režisér Antonio Campos natočil jako příběh kruhu násilí Ameriky 50. let a vzájemně provázaných vražd. Provází jím vypravěčský hlas Donalda Raye Pollocka, autora románové předlohy z roku 2011, podle které Campos a jeho bratr Paulo napsali scénář.

Hlavní hrdina, mladý Arvin, hraný Tomem Hollandem, je jako dítě přítomný smrti své matky a následné sebevraždě otce, válečného veterána. Ten se společně se synem nejdřív usilovně modlí - upne se k myšlence, že manželku zachrání správně pronesená, oddaná modlitba nebo oběť milovaného psa.

Osiřelého Arvina pak vychovávají prarodiče, kteří pod svá křídla vzali i Lenoru. Ta pro změnu osiřela poté, co její otec, zfanatizovaný kazatel Roy, zavraždil svou ženu a následnou snahou ji vzkřísit se snažil dokázat, že jej Bůh vyvolil k mimořádným činům. Když zjistil, že se mýlil, sám se stal první obětí dvojice sériových vrahů.

Arvin však víru odmítá a raději bere spravedlnost do svých rukou, aby chránil sebe i blízké.

Sérioví vrazi jako vedlejší figury

Režisér Campos natočil Ďábla v širokoúhlém formátu s pohyblivou kamerou Lola Crawleyho. Zachycují oprýskanou venkovskou Ameriku 50. a 60. let s gotickou atmosférou, která připomene seriály jako Temný případ.

Tom Holland jako Arvin.
Tom Holland jako Arvin. | Foto: Glen Wilson/Netflix

Obraz má nízkou hloubku ostrosti, ze které jasně vystupují postavy v popředí. Formálně je příběh zajímavou variací na filmy o sériových vrazích. Zatímco mrtvých přibývá, dvojice vraždící stopaře je v Ďáblovi vedlejší. Nikdo po nich v podstatě ani nepátrá. V závěru snímek obsahuje i aluzi na skutečného šéfa vraždící sekty Charlese Mansona.

Tom Holland v hlavní roli Arvina je obklopený herci Miou Wasikowskou, Robertem Pattinsonem, Billem Skarsgårdem, Riley Keoughovou, Jasonem Clarkem anebo Elizou Scanlenovou ve vedlejších úlohách. Bohužel je režisér obsadil do značné míry neinvenčně, podle typu postav.

Například Wasikowska se představuje jako uťáplá submisivní žena, také Scanlenovou vidíme jako ublíženou a křehkou, až nezdravě působící osobu. Pattinson coby charismatický, ale amorální farář svádějící dívky ze své farnosti už nakloněným držením těla dává najevo něco o své povaze.

Harry Melling hraje fanatického kazatelského blouda Roye, Riley Keoughová jednoduchou ženu lehkých mravů - tento její typ už parodicky využil Lars von Trier v předloňském snímku Jack staví dům.

Film Ďábel je na Netflixu s českými titulky. | Video: Netflix

Umyt v krvi

Snímek se opírá o soundtrack, kterému dominuje titulková píseň Banks of the Ohio - zpívá ji Američan Pokey LaFarge, který ve filmu také hraje. Evidentně významný je tu gospel Are You Washed in the Blood, sborově zpívaný v kostele, a dále zazní songy slavných country muzikantů jako Dolly Partonové nebo Willieho Nelsona.

Antonio Campos byl dříve součástí nadějného uskupení režisérů i producentů Borderline Films, pohybujícího se na pomezí nezávislého filmu a větších studiových produkcí. Ďábla natočil už mimo tuto značku a s námětem poprvé výrazněji sáhl do minulosti, jinak ale logicky navazuje na předcházející tvorbu.

V prvotině Kup teď! vyprávěl o dívce, která na serveru eBay nabídne své panenství. Ve druhém filmu Afterschool se věnoval manipulaci, drogám a násilí na školách. Ve snímku Simon Killer zase herec Brady Corbet ztvárnil nevyrovnaného mladíka, který se po rozchodu s dívkou vydá do Evropy, zamiluje se do prostitutky a vlivem dalších okolností se stává vrahem.

Vlevo je Bill Skarsgård jako válečný veterán Willard Russell, vpravo Michael Banks Repeta v roli malého Arvina.
Vlevo je Bill Skarsgård jako válečný veterán Willard Russell, vpravo Michael Banks Repeta v roli malého Arvina. | Foto: Glen Wilson/Netflix

Fascinace zvráceností

Režiséra evidentně fascinují násilí, morální hranice a zvrácenost. Co tedy o zlu, respektive ďábelskosti neustále přítomné v lidech říká nový film? Že víra se snadno mění v posedlost a posedlost v úchylné činy.

V Camposových snímcích protagonisté trpí různými bludy, cítí se být vystaveni zkoušce, například si nalhávají, že jejich víra má nebo by měla mít moc nad realitou. Vždy jsou to křesťané a neustále před sebou mají obraz krutosti spojené s ukřižováním.

Vše se odehrává ve světě chtíče a nevědomosti, ve společnosti, kde je víra součástí zkorumpované spravedlnosti a amorálních autorit. Ne náhodou je adjektivum "sick" nedílnou součástí slovníku Camposových filmových světů a neznamená ani tak nemoc jako především zvrhlost.

Co do inspirace režisér dost dluží Rakušanovi Michaelu Hanekemu, analytické jasnozřivosti a síly jeho nejlepších filmů však nedosahuje.

Pohled na nebe v Ďáblovi přibližuje povahu smrti. Transcendentní není víra, ale - často bídný - konec, který sdílíme. Zdá se, že Campose fascinuje zvrácené překračování hranic, ale nenabízí k němu žádný autorsky podnětný výklad. Spíš hledá jeho působivou dramatickou a žánrovou podobu, se kterou by svoje vidění spojil.

Jeho někdejší kolega ze skupiny Borderline Films Sean Durkin ji našel ve výtečném, hororově laděném dramatu o sektě a strachu nazvaném Martha Marcy May Marlene.

Snímek Ďábel přináší portrét temné strany Ameriky se spoustou podnětných řešení a detailů, ale nepřesvědčuje o tom, že má hlubší vizi víry, morálky a společnosti - tedy témat, o kterých jeho postavy a příběhy mluví nejraději.

Ďábel (Devil All The Time)

Režie: Antonio Campos
Film je k vidění na Netflixu.

 

Právě se děje

Další zprávy