Jak pískají gangsteři? Rumunský film Kanáři si hraje s pravidly thrilleru

6. 5. 2020 17:40
Na druhém nejmenším ostrově kanárského souostroví La Gomera nejsou jen hluboké rokle, skály a vavřínové lesy tonoucí v mlžném oparu. Také tam žijí gangsteři, kteří umí tajnou hvízdací řeč. Policista Cristi v úvodu rumunského snímku Kanáři přijíždí do prosluněného turistického ráje se tuto řeč naučit. K tomu zpívá Iggy Pop a zdá se, že režisér Corneliu Porumboiu natočil svůj nejdiváčtější film.
Na snímku z Kanárů jsou Vlad Ivanov a Cristóbal Pinto.
Na snímku z Kanárů jsou Vlad Ivanov a Cristóbal Pinto. | Foto: Vlad Cioplea

Snímek Kanáři, který distribuční společnost Aerofilms uvedla v on-line premiéře v projektu Moje kino Live a od tohoto čtvrtka bude k dispozici na portálu Aerovod, měl světovou premiéru loni touto dobou na festivalu v Cannes. A ty úvodní záběry se do prostředí francouzské Riviéry musely hodit. Palmy, jachty, slunce, to samé, co lidé míjeli cestou do kinosálu.

Nejhravější režisér současné rumunské nové vlny, čtyřiačtyřicetiletý Corneliu Porumboiu, ale diváky brzy zavede do mrazivé Bukurešti, mezi šedivé ulice, které za poslední dekádu a půl tak dobře poznali návštěvníci předních světových festivalů.

V roce 2005 publikum v Cannes ohromil režisér Cristi Puiu snímkem Smrt pana Lazaresca, který zvítězil v druhé hlavní soutěži zvané Un certain regard. O rok později si Corneliu Porumboiu odnesl cenu pro nejlepší debut za satirický film se zvláštním názvem 12:08 Na východ od Bukurešti. A další ročník festivalu ovládl třetí z přední trojice rumunských tvůrců Cristian Mungiu, který zde získal hlavní cenu Zlatou palmu za drama Čtyři měsíce, tři týdny a dva dny.

Od té doby rumunští filmaři v různorodých žánrových podobách - ale vždy s nepříjemnou porcí realističnosti - mapují tamní společnost a nabízejí syrové obrazy země, kde neexistuje pevná čára mezi minulostí a postkomunistickým dneškem. Šeď je stále stejná a klíčové instituce, které kamera bedlivě zkoumá, zůstávají zkorumpované a nefunkční.

Režisér snímku Kanáři z této trojice vždy točil nejvíce konceptuální a také nejironičtější filmy. Po prvotině, která satiricky nahlížela dobové televizní vysílání, když se hroutil komunistický režim, Porumboiu ve snímku nazvaném Policejní, adj. poprvé zabrousil do krimi. V pomalém civilním filmu, soustředěném na nekonečné sledovací pasáže, však vtipně a promyšleně stavěl pravidla žánru na hlavu.

Místo atraktivních situací dával do popředí banální výjevy, kdy policista pozoruje dva teenagery při všednodenních situacích. A stylizované dialogy vrcholily v takřka sokratovské disputaci, v níž se vyjevila neradostná realita fungování policejního sboru.

Na snímku z Kanárů je Catrinel Marlonová.
Na snímku z Kanárů je Catrinel Marlonová. | Foto: Vlad Cioplea

Po smutné čtyři roky staré grotesce Poklad, která s podobnou civilností i potměšilostí rozkládala žánr dobrodružných filmů, kde se pátrá po pokladu, se nyní Porumboiu vrací s temným thrillerem Kanáři. V něm postavy opět hovoří podivně a s kamennou tváří, divák se jen velmi pozvolna dozvídá patřičné informace, a přesto zde vzniká zvláštní magnetismus, který nutí publikum sledovat dále.

Zkorumpovaný policista Cristi, kterého ztvárnila hvězda rumunské nové vlny Vlad Ivanov, se na ostrově La Gomera učí hvízdat a mezitím vyprávění v krátkých epizodách, označených jmény postav, skáče tam a zpět - ve svérázné variaci na oblíbené podfukářské filmy plné hrdinů, kteří kují pikle jeden proti druhému.

Porumboiu opět dokazuje, že navzdory neradostným tématům svých filmů je v jádru humorista. Avšak nelze čekat snímek ve stylu Dannyho parťáků, kde se herci předhánějí v ostrovtipu a živelných dialozích.

Porumboiovy partičky kriminalistů a kriminálníků mluví úsečně a režisérovy vtipy mají notně cynickou povahu. Jde o drobné, přesně načasované šťoulce pod žebra, třeba když postavy debatují o tom, proč na recepci laciného hotýlku hraje opera. Stačí si počkat hodinu filmu a vtípek s operou nenápadně graduje.

Film Kanáři je od čtvrtka k vidění na portálu Aerovod. | Video: Aerofilms

Nejen v použití hudby, ale v celém tomto případu zamotaného podfuku, v němž jde o desítky milionů, se Porumboiu vrací ke starým gangsterkám a thrillerům, ať už francouzské provenience, nebo z Hollywoodu. Jde o záměrně topornou nápodobu stylu, kterým dnes nejde točit: tu o ukázku z klasického westernu Pátrači Johna Forda, jindy o scénu s obřím nožem ve sprše jako u Hitchcocka.

Porumboiu však divákům vždy včas připomene, že sledují současný film, ať už moderním typem záběru, nebo právě sarkastickým odstupem.

Snímek z Kanárů.
Snímek z Kanárů. | Foto: Vlad Cioplea

Tentokrát se kriminální žánr nevyužívá k debatě o morálce a svědomí, jako v Porumboiově snímku Policejní, adj. Jde spíše o nepřímý, avšak stále dost jízlivý komentář ke zkorumpovanosti policejních složek, která je v tomto snímku braná takřka jako samozřejmost.

Postavy zbavené nejen výrazu, ale také rozdělení na hrdiny a padouchy procházejí vypravěčskou mozaikou, kde nechybí tradiční atrakce: zrada, mučení, střelba, vydírání, osudové ženy. Jen nepřicházejí v pořadí a podobě, jak by divák čekal.

Kanáři jsou prvním snímkem, s nímž se Porumboiu dostal do hlavní soutěže festivalu v Cannes. Není divu, vždyť jedním z inspiračních zdrojů by mohly být i gangsterky Jeana-Pierra Melvilla, jimiž se Alain Delon a další slavní francouzští herci pohybovali s podobně netečnými, zenově strohými výrazy.

Porumboiu však zároveň čerpá z osudovosti a jasně daných schémat filmů noir. Chybí jen klasická ostrá hra světla a stínů. A to nikoli jen proto, že to byla doména černobílé kinematografie. Režisér také v pozadí této žánrové mozaiky divákům připomíná, že i tentokrát kriticky hledí na rodnou zemi, kde si nelze hrát se světly a stíny, neboť šeď a zmar jsou všudypřítomné a pro světlo není prostor.

A poté přijdou velkolepé exotické obrazy plné světla a barev, k nimž burácí Straussův valčík. Možná závěrečný potměšilý šťouchanec režiséra, možná nefalšovaně krásné výjevy prostoupené jak orgiemi barev, tak melancholií. Porumboiu vytvořil labyrint, jehož hrdinové se pohybují mimo dobro a zlo. I proto nelze určit, zda snímek končí happy endem.

Režisér, který se v celém díle různě zabývá povahou promluv a jazyka vůbec, se nyní propracoval až k tajnému jazyku, který nemá slova a připomíná ptačí pískání. Této řeči španělských mafiánů je těžké porozumět, podobně jako Porumboiovu filmu, který prochází řadou zvratů, ale neústí v jasné pointě. Je to kódované hvízdání, které dovede dlouho rezonovat v uších. A při troše trpělivosti se v tom ptačím zpěvu tu a tam vyjeví i smysl, který lze přeložit do lidské řeči.

Kanáři

Scénář a režie: Corneliu Porumboiu
Aerofilms 2020

Aktualizováno před 2 hodinami

Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci jen 500 lidí

Spolek Milion chvilek vpustí na úterní demonstraci v centru Prahy pouze 500 lidí, přestože kvůli omezení počtu účastníků hromadných akcí chystá správní žalobu. Na videu na facebooku spolku to dnes večer oznámil jeho předseda Mikuláš Minář. Kvůli dodržení omezení Milion chvilek ruší také pochod k sídlu vlády, který měl být součástí demonstrace. Policie dnes odpoledne na twitteru oznámila, že nebude lidem bránit ve shromažďování kvůli mimořádným opatřením ministerstva zdravotnictví. Pokud policisté zjistí porušení hygienických podmínek, věc zadokumentují a předají hygienické stanici.

Kvůli riziku nákazy novým koronavirem jsou v Česku zakázané hromadné akce nad 500 osob. Spolek Milion chvilek je ale přesvědčen o tom, že příslušné nařízení ministerstva zdravotnictví se nevztahuje na právo shromažďovací. "Vláda tvrdí opak, proto podáme správní žalobu," uvedl dnes Minář. Podle názoru právníků spolku je omezení nezákonné a protiústavní.

Minář je také přesvědčen o tom, že omezení má za cíl zdiskreditovat protestní akce. "Vláda na nás šije 'boudu' a chce protesty jednou provždy u většiny národa zdiskreditovat. Nedejme jí teď tu záminku," uvedl. Organizátoři demonstrace na Staroměstském náměstí proto dodrží podmínku maximálního počtu účastníků. "Na úterní akci proto skutečně vpustíme pouze 500 osob," upozornil předseda spolku.

Ze stejného důvodu se neuskuteční ani plánovaný pochod ke Strakově akademii, který měl být součástí úterní demonstrace. "O to důležitější bude, aby se po celé republice uskutečnilo co nejvíc lokálních akcí, které se do 500 lidí pohodlně vejdou," řekl dnes Minář.

Francouzská armáda zabila velitele Al-Káidy v severní Africe

Francouzská armáda zabila v Mali velitele teroristické organizace Al-Káida v islámském Maghrebu (AQIM) Abdal Malika Drúkdala. Oznámila to dnes ministryně obrany Florence Parlyová. Francie stojí od roku 2013 v čele mezinárodní koalice proti islamistům v této africké zemi.

"Dne 3. června zabily francouzské armádní síly s podporou místních partnerů během operace v severním Mali emíra Al-Káidy v islámském Maghrebu Abdal Malika Drúkdala a několik jeho nejbližších spolupracovníků," uvedla Parlyová na twitteru. Informaci následně potvrdila agentura AFP, podle níž byl Drúkdal zabit poblíž malijského města Tessalit u hranic s Alžírskem, kde se údajně dlouhodobě skrýval.

Drúkdal byl považován za jednoho z nejzkušenějších militantních džihádistů v severní Africe. V roce 2012 patřil k hlavním organizátorům převzetí severovýchodní části Mali pod kontrolu islamistů, po němž v zemi intervenovala francouzská armáda. Ta sice ve spolupráci s místními silami zatlačila džihádisty zpět, bezpečnostní situace v zemi na severozápadě Afriky je nicméně dlouhodobě nestabilní a islamistům se daří podnikat útoky nejen v severní, ale i centrální a jižní části státu.

AstraZeneca začíná s výrobou vakcíny proti koronaviru, i když testování ještě neskončilo

Britská farmaceutická společnost AstraZeneca oznámila, že začíná s výrobou potenciální vakcíny proti nemoci covid-19. Ačkoli klinické testování očkovací látky není dosud u konce, a není tedy jasné, zda je vakcína funkční, chce firma mít k dispozici zásoby pro případ, že by testy dopadly dobře. Stanici BBC to dnes řekl šéf společnosti Pascal Soriot. AstraZeneca si zajistila kapacity pro dodávku celkem dvou miliard dávek testované vakcíny.

"Začínáme s výrobou vakcíny ihned - musíme ji mít připravenou ve chvíli, kdy budou výsledky (testování)," řekl Soriot. "Samozřejmě, že toto rozhodnutí s sebou nese riziko, ale jde o finanční riziko, pokud vakcína nebude funkční… Pak by všechen materiál, všechny vyrobené vakcíny přišly vniveč," dodal.

AstraZeneca vyvíjí vakcínu s pracovním názvem AZD1222 ve spolupráci s Oxfordskou univerzitou a v současnosti ji testuje na 10 000 dobrovolnících v Británii. Výsledky zkoušek by měla znát do srpna.

Firma se zavázala, že polovinu dávek očkovací látky, které se chystá vyrobit, poskytne chudším zemím. Ve čtvrtek oznámila, že uzavřela další dva kontrakty, přičemž jeden z nich ve výši 750 milionů dolarů s nadacemi filantropů Billa a Melindy Gatesových. Z celkem jedné miliardy dávek očkování určených pro chudší země by mělo být 400 milionů k dispozici ještě před koncem letošního roku.

Na Teplicku skončil první den senátních voleb, účast byla asi 12 procent

Volební místnosti na Teplicku, kde voliči vybírají nástupce Jaroslava Kubery (ODS), se ve 22:00 pro dnešek uzavřely. První kolo doplňovacích voleb bude pokračovat v sobotu od 8:00 do 14:00. Účast je zatím podle předběžného odhadu v průměru kolem 12 procent, řekla Pavla Doksanská z teplického magistrátu, která má na starosti organizační zabezpečení voleb.

Hlasování doprovází kvůli epidemiologické situaci zvýšená hygienická opatření. Lidé musí mít při vstupu do budov roušky, které si sejmou jen kvůli ověření totožnosti.

Nástupce Jaroslava Kubery, který nečekaně v lednu zemřel, lidé vybírají z devíti kandidátů. Pokud žádný z nich nezíská v prvním kole nadpoloviční většinu, o vítězi rozhodne za týden finále mezi dvěma nejúspěšnějšími uchazeči z kola prvního. Vítěz voleb se ujme mandátu v horní parlamentní komoře na zbytek Kuberova funkčního období, tedy do 13. října 2024. Mandát chtějí získat například teplický primátor Hynek Hanza (ODS), ústecký hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) nebo ředitel teplického gymnázia Zdeněk Bergman (za Senátor 21 s podporou TOP 09, Liberálně ekologické strany a Strany zelených).