Recenze: Oscarová Renée Zellwegerová se ve filmu Judy mění v trosku i hvězdu

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
13. 2. 2020 17:08
Renée Zellwegerová v noci z neděle na pondělí nedostala Oscara pro nejlepší herečku jen za ztvárnění hollywoodské hvězdy Judy Garlandové. V dramatu Judy, jež právě začínají hrát tuzemská kina a herečce přineslo druhou zlatou sošku kariéry, se mnohem spíš vtělila do přízraku. Ten z bytosti jménem Judy Garlandová stvořili filmoví magnáti v americké továrně na sny.
Renée Zellwegerová za roli Judy Garlandové získala Oscara, Zlatý glóbus i britskou cenu BAFTA.
Renée Zellwegerová za roli Judy Garlandové získala Oscara, Zlatý glóbus i britskou cenu BAFTA. | Foto: Bioscop

V jedné z pozdních scén životopisného snímku hrdinka sedí v restauraci se dvěma spolupracovníky. Poslední vyprodané londýnské turné, které tvoří páteř vyprávění, je za nimi, na stole přistává dort. Pohledy těkají. Judy odmítá číšníkův nůž. "Vždycky když jsem rozkrojila dort, skončilo to vdavkami za nějakého pitomce," namítá. Plátek dezertu jí přistává na talíři, ale trapno a nejistota v místnosti by se daly krájet snáze než samotný dort.

Renée Zellwegerová.
Renée Zellwegerová. | Foto: Bioscop

Možná právě v takových scénách - tichých, a přesto dusivých - nejsilněji vystupují přednosti snímku britského, převážně divadelního režiséra Ruperta Goolda. Ten neportrétuje známou osobnost, nehledá její komplexní charakteristiky.

Pokouší se ukázat, co stvořil šéf filmového studia MGM Louis B. Mayer, když z dětské hvězdičky slavného snímku Čaroděj ze země Oz koncem 30. let minulého století vyrobil poslušnou loutku poháněnou nejprve prášky a později i alkoholem.

Podobný režijní přístup by snadno mohl sklouznout ke karikatuře. Mayer s obřím doutníkem a majetnickými sklony, jako dřívější verze odpudivého producenta, jakého pro dnešní Hollywood symbolizuje Harvey Weinstein. A Garlandová, třicet let po Dorotce z Čaroděje ze země Oz a pouhých pár měsíců před smrtí, jako lidská troska podobná loutce s obličejem plným tiků.

Jenže snímek po většinu času ustojí jízdu na hraně sentimentu i kýče, třeba když ukazuje ony podivné chvilky v restauraci, kdy se Garlandová zdráhá dát do pusy sousto dortu, jako kdyby nikdy v životě nejedla.

"Možná jsem prostě jen celou tu dobu měla hlad," poznamenává úlevně po prvním kousnutí. Přitom je to jeden z nejtragičtějších momentů. Těžko říci, jestli Judy Garlandová hovoří o několikatýdenním turné v londýnském klubu Talk of the Town, které bylo plné hvězdných chvil i debaklů, nebo o celé své kariéře, prostoupené nuceným hladověním, amfetaminy, barbituráty a alkoholem.

Životopisný film Judy vypráví o křehké ženě, která se skrývá pod maskou šťastné hvězdy. | Video: Bioscop

Snímek se omezuje právě na zachycení tohoto turné. Jen v občasných retrospektivách se objevuje Judy z doby Čaroděje ze země Oz jako naivní sedmnáctiletá dívka pod nemilosrdným dohledem hollywoodských bossů.

Také v tomto zjednodušení na přesně vybrané epizody z hereččina životního příběhu - sloužící jako metafora odvrácené stránky Hollywoodu - ovšem tvůrci zachycují dost.

Mladou Judy Garlandovou hraje Darci Shawová.
Mladou Judy Garlandovou hraje Darci Shawová. | Foto: Bioscop

Garlandová není jen herečka, která kvůli nedobrovolně získaným návykům nemůže dál dobře provozovat své řemeslo. Je také matka, která se kvůli finanční tísni nedokáže pořádně starat o své děti. A žena se špatným vkusem na muže, která je v hloubi duše stále onou dívenkou ztracenou s pohádkovými bytostmi kdesi daleko od Kansasu.

Snímek těká od situace k situaci a stojí na přitažlivém výkonu Renée Zellwegerové. V mnoha jiných případech by se řeklo, že jde o typické, výrazné oscarové herectví, kde se ale z hraní leckdy stává přehrávání. Zellwegerová se pohybuje jako loutka, v obličeji během vteřiny vystřídá tři pózy. A oproti skutečnému předobrazu některé projevy nepochybně dovádí do extrému.

Pokud však přijmeme tuto zjednodušující hru, která potírá jiné stránky hereččiny osobnosti, před očima vyvstává pozoruhodné, křehké, okouzlující i strašidelné monstrum. Tělem mu procházejí střídavé vlny tlumících i povzbuzujících prostředků, které Garlandové v žilách kolují po dekády. A do toho naskakuje ona maska nedospělé holčičky, která si svět získala nevinnou tvářičkou, jíž se už nikdy nezbaví.

Renée Zellwegerová.
Renée Zellwegerová. | Foto: Bioscop

Film nabývá na síle ve všednějších chvilkách, kdy si Garlandová například uprostřed noci s dvojicí fanoušků dělá míchaná vajíčka v jejich bytě. A také v okamžicích, kdy se dění ubírá nepředvídatelným směrem, kdy vše směřuje k trapasu a neštěstí a náhle se mění v úžasný koncertní okamžik, který oslňuje davy - a přitom stále stojí milimetr od pádu do propasti.

Drama Judy má blíže k vyobrazení mučednice než k sochání mramorového pomníku. Ale až na zbytečně velkou porci citového vydírání v závěru po většinu času umí vybruslit z mučednické truchlohry. Právě proto, že Garlandová nikdy není jen troskou nebo jen hvězdou.

Z vteřiny na vteřinu se stává jedním i druhým. A zároveň je produktem Hollywoodu, který pro diváky představuje chvilkovou továrnu na sny. A pro ty před kamerou zase mnohdy fabriku na celoživotní noční můry.

Judy

Režie: Rupert Goold
Bioscop, česká distribuční premiéra 13. února.

 

Právě se děje

před 1 minutou

Tyčkař Kudlička je poosmé halovým mistrem republiky

yčkař Jan Kudlička se poosmé stal halovým mistrem republiky. Mezi muži se díky dnešnímu vítězství za 554 centimetrů posunul na druhé místo historických tabulek nejúspěšnějších atletů. Více titulů v hale nasbíral jen bývalý výškař Jaroslav Bába, který jich má jedenáct.

Bronzovému medailistovi z HMS 2014 Kudličkovi na výšce 554 centimetrů odpadl poslední domácí konkurent Matěj Ščerba, který zapsal 533 cm. Staronový šampion, který loni získal na halovém mistrovství republiky stříbro, si pak nechal zvednout stojany na 561, ale při pokusech o nejlepší český výkon sezony neuspěl.

"Letošní halová sezona byla o chloupek lepší než ta loňská, ale byli jsme zvyklí na lepší sezony. Doufám, že ta další, tedy letní, bude lepší. Pocitově převládá optimismus, výkonově ne, 560 mě letos neuspokojilo. Vím, jak vypadaly tréninky, pocitově to bylo o hodně lepší než ty výkony," řekl v rozhovoru na ploše.

Obrovskou radost měl z pátého titulu na 60 metrů překážek někdejší halový mistr Evropy Petr Svoboda, který závodil letos poprvé. Překážky si pětatřicetiletý závodník pražského Olympu při tréninku postavil teprve před šesti dny. "V neděli jsem zkusil techniku, v úterý náběhy, dneska jsem běžel rozběh a pak finále. Tenhle čas mě, doufám, nechá ve středisku a připravit se na olympiádu. A hlavně zůstat zdravý. Jelikož mi halová sezona začala dnes, tak byla úžasná a zároveň optimistická," radoval se z vítězného času 7,66. To je nejlepším český výkon sezony, ale o 22 setin pomalejší než Svobodův český rekord.

Předčasně skončila snaha Jana Veleby o rekordní šestý titul na šedesátce. Kvůli zranění se musel na poslední chvíli odhlásit. "Včera (v pátek) při rozcvičení jsem ucítil lehkou bolest v tříselné oblasti a následné lékařské vyšetření potvrdilo, že je tam svalové zranění, asi i dírka. Na nějaké závodění by to nebylo," uvedl na svazovém facebooku.

Zdeněk Stromšík tak měl ulehčenou cestu ke druhému titulu za sebou. Závodník domácího SSK Vítkovice zvítězil v čase 6,64, čímž vyrovnal vlastní rekord šampionátu z loňského roku.

Potřetí za sebou vyhrála šedesátku Klára Seidlová, která časem 7,27 sekundy zaostala o čtyři setiny za svým českým rekordem. Posedmé se halovou mistryní ČR stala koulařka Markéta Červenková, která si posunula letošní maximum na 16,81 metru.

Vynikající výkon v rozběhu na 400 metrů předvedla Lada Vondrová, která si vylepšila osobní rekord z Czech Indoor Gala o třináct setin na 52,12 a zařadila se na páté místo letošních evropských halových tabulek. V neděli by ji před finále čtvrtky měl čekat ještě rozběh dvoustovky. Finále na 200 metrů případně poběží půl hodiny po své hlavní disciplíně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy