Jó tehdá, když jsme byli rychlí a zběsilí

Jiří Flígl
3. 4. 2009 15:50
Čtvrtý díl série láká především příznivce prvního dílu
Foto: archiv

Recenze - Čtvrtý díl rychlé a zběsilé série překvapí především tím, jak upřímnou a všeříkající má kampaň. Slogan "nový model, původní součástky" není jen tradičně patetická a prázdná hláška, nýbrž i absolutní pojmenování filmu.

První Rychle a zběsile ve své době představovalo automobilovou variaci dnes kanonického akčního thrilleru Bod zlomu (1991) zasazeného do prostředí vyznavačů adrenalinových sportů.

Foto: archiv

Stejně jako snímek s Patrickem Swayzem a Keanu Reevesem stavěl i film s Vinem Dieselem a Paulem Walkerem na premise, že policista infiltruje skupinu zločinců, ale výkon povinností mu začne komplikovat to, jak se s kriminálníky osobně sblíží.

Schematický příběh ozvláštňovaly charismatické postavy a především atraktivní, romanticky idealizované prostředí čpící svobodou, dobrodružstvím a správňáckou morálkou stavící přátelství a respekt nad zákon.

Závod generací před plátnem

V nadcházejících letech a dvou pokračováních se z názvu Rychle a zběsile stal franšízový label, kde titul po vzoru videoherních automobilových sérií nenaznačoval návaznost děje či postav, ale jen dával příslib charakteristických prvků. V tomto případě závody modifikovaných aut, pohledné ženy a kriminální prostředí.

Foto: Aktuálně.cz

Jak se ale filmová série přizpůsobovala proměnám doby, kdy byl tuning zastíněn stylingem, jenž se stal módní záležitostí určitých vrstev mládeže, upadala do naivity a povrchnosti. Vrchol v tomto ohledu přišel se třetím dílem, který vývojem příběhu, povahou konfliktů i typem postav vycházel z hollywoodských mládežnických filmů ze středoškolského prostředí.

Není divu, že čtvrtý díl Rychlí a zběsilí, který láká na návrat plné sestavy hlavních původních představitelů (Diesel, Walker, k tomu Jordana Brewsterová a Michelle Rodriguezová), vnesl velká očekávání mezi fanoušky originálu.

Zarezlé součástky

Právě diváky jedničky, kteří jsou teď starší o osm let, film oslovuje především. Že novinka počítá především s publikem, které o silničních závodech už jen sní při hraní prověřených videoherních sérií či za volantem rodinného sedanu, se projevuje především ve způsobu odkazování na první díl a nenápadnými posuny v profilaci postav.

Foto: archiv

Film obzvlášť v první polovině neustále zdůrazňuje, že tu diváci vidí své oblíbence. Ovšem s výjimkou hrstky momentů, které nostalgicky kopírují Rychle a zběsile, tyto scény promlouvají mudrlantskou dikcí ve stylu "za našich mladých let to bylo jinak". Ony opěvované původní součástky se tak spíš ukazují jako díly s výmluvně dávným datem výroby.

Namísto mladické dravosti a nevázanosti vyzařují Rychlí a zběsilí především zasněnou melancholii a léty nabyté zklidnění. Kdysi impulsivní a tvrdohlavý kriminálník Dom v podání Diesela tentokrát postupuje striktně racionálně a místo tvrdých úderů si respekt zjednává sveřepou vizáží.

Agent FBI ztvárněný Walkerem zase frikulínský melír a tričko vyměnil za konformnější kreaci a oblek. Jeho nejpříznačnější scénou je setkání s dávnou láskou, jež nemá podobu výbušného fyzického vzplanutí, ale vzpomínání nad šálkem kávy v tuctové kavárně.

Sex je pro děcka, starý si vypijou

Usedlost postav dokládá také to, jakou roli v jejich nynějších životech hraje opačné pohlaví a auta. Kvůli zraku zastřenému melancholií po zašlých romancích mužští hrdinové impotentně přehlížejí spoře oděné "křoví" i lesbické orgie na soukromých a veřejných večírcích.

Foto: Aktuálně.cz

Plnou pozornost naopak věnují automobilům, které nevidí pouze jako stroje, ale coby kus vlastní minulosti. Hrdinky, jež v Rychle a zběsile představovaly sebevědomé a emancipované kolegyně svým macho protějškům, tentokrát na volant takřka nesáhnou a zastupují ideu bezpečného domova i vzpomínku na zašlé časy.

Namísto adrenalinovosti nebo přinejmenším rozjařenosti předchozích filmů představují Rychlí a zběsilí tradiční béčkový thriller, kde auta slouží jako rekvizita. A řeči o "opravdových řidičích", kteří na rozdíl od mladých frajírků automobily opravdu žijí, působí spíš jako zarputile glorifikovaný mýtus než vyjádření životního postoje.

Přičtěme nepřesvědčivou vyhrocenost automobilových honiček a závodů, které kvůli úspoře z velké části vznikaly nikoli na asfaltu, nýbrž v útrobách počítačů, a celek se ukáže jako laciná, nicméně řemeslně poctivá žánrovka.

Foto: archiv

Rychlí a zběsilí v rámci série neznamenají posun k lepšímu ani horšímu, ale ani zpátky na začátek. Je to opravdu pouze nový, resp. dobově příznačný model určený především zastáncům původních součástek.

Náctiletí tuneři a styleři se ve filmu mohou chytit několika málo scén z nočního života své komunity, nicméně kvůli okukování krásek na pneumatikách i podpatcích nemusejí chodit do kina.

Nezaujatým divákům, kteří se chtějí odreagovat u rázného a bezmyšlenkovitého filmu s odérem spálených pneumatik, lze zase spíše doporučit skvostně brakovou Rallye smrti, která je čerstvě dostupná na DVD a Blu-ray v lehce prodloužené verzi.

Rychlí a zběsilí
Fast & Furious
Žánr: Akční
Režie: Justin Lin
Obsazení: Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewsterová, Michelle Rodriguezová, John Ortiz, Laz Alonso, Gal Gadotová ad.
Délka: 107 minut
Premiéra ČR: 02.04.2009
 

Právě se děje

před 7 hodinami

Prezidentem lékařské komory se stal její dosavadní šéf Kubek

Českou lékařskou komoru (ČLK) povede dalších pět let její dosavadní šéf Milan Kubek. Na sobotním sjezdu v Praze získal post prezidenta již počtvrté. Kubek ve volbě porazil současného viceprezidenta stavovské organizace lékařů Zdeňka Mrozka.

Kubek získal 176 hlasů, Mrozek 108. Nikdo další nekandidoval. Volba trvala téměř tři hodiny, delegáti si nového šéfa odhlasovali až ve třetím kole.

Staronový prezident ČLK stojí v čele komory 15 let, organizaci vede od roku 2006, Předtím byl Kubek, který má angiologickou ambulanci na poliklinice v Praze 9, předsedou Lékařského odborového klubu. Podle Kubka by ČLK měla poskytovat svým členům co nejlepší servis.

Zdroj: ČTK
Další zprávy