Jít na třetí Fotry vyžadovalo Opravdovou kuráž

Kamil Fila Kamil Fila
28. 12. 2010 9:59
Americký víkend vyhráli hodně nepovedení Jebalové
Foto: Universal

Los Angeles - Předposlední víkend tohoto roku byl v amerických kinech velmi slabý, především co se týče tržeb v porovnání s loňskem. Celkový obrat z pokladen kin klesnul o 44 procent. Loni totiž proti sobě stanuli Avatar, Sherlock Holmes a Alvin a Chipmunkové. Letos „jenom" třetí díl komedie Fotr je lotr s Robertem De Nirem a Benem Stillerem, western bratří Coenů Opravdová kuráž a modernizovaná popkulturní verze Gulliverových cest s Jackem Blackem.

Fotři jsou lotři - jak zní název třetího dílu komediální série - se hrál v 3536 kinech a téměř 5000 sálech. Víkendové tržby 34 milionů (a pětidenní vánoční 48 milionů) však vycházejí hůř než u druhého dílu Jeho fotr, to je lotr! z roku 2004, který začínal se 46 miliony za tři dny a 70,5 miliony za pět dní. 

Co hulili?

Foto: Aktuálně.cz

První díl z roku 2000 stál 55 milionů, druhý už 80 a poslední prý 100 milionů - to vše kvůli zvyšujícím se honorářům herců. První díl v Americe utržil 166 milionů, druhý 279 a zatím poslední bude mít spíš problémy se splatit.  K nákladům na produkci je třeba připočíst náklady na reklamu a uvědomit si, že kina si berou půlku z ceny lístků. Trojka by tak musela utržit jen v USA hodně přes 200 milionů dolarů.

Úděl nejméně úspěšných třetích dílů ale čeká zřejmě i na ni. Snímek neměl nijak přitažlivou reklamní kampaň a publikum o onu hašteřivou rodinu Fockerů (Jebalů) po šestileté přestávce ztratilo zájem. Za vítězství může film děkovat tomu, že tvůrci zasadili příběh právě do období vánočních svátků a v kinech nebyla konkurence podobného žánru.

Recenze v angloamerickém tisku jsou každopádně zdrcující (jen asi 10 procent je kladných) a zklamané jsou i reakce běžného publika - obvykle se pohybují kolem průměrných 5 bodů a 10 možných.

Na Internetové filmové databázi (IMDb.com) se dá vyčíst, že se snímek o něco málo víc líbí ženám než mužům (ženy také tvoří nadpoloviční většinu publika podle statistik studia Universal) a líbí se o něco více i divákům mimo Ameriku než Američanům. Celkově se tyto postoje dají interpretovat jako „touha zasmát se hloupým americkým mužům" - neboť o tom ostatně celý snímek je. Američtí muži všech generací jsou blázniví a trapní a ve svém blahobytu si vymýšlejí jen nesmyslné pseudoproblémy.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Shoda recenzentů na podobné filmy je jasná: její tvůrci by měli skončit. Trojka není ani zdaleka tak vtipná jako jednička; a to, že není tak hrozná jako dvojka, těžko může být pochvala. Když se podíváte na obsazení - k hlavní dvojici patří i Owen Wilson, Dustin Hoffman či Harvey Keitel - těžko se ubráníte stejnému pocitu jako Kevin McCarthy z časopisu BDK Reviews: „Jednoduše jeden nejhorších filmů roku. Jaké plýtvání časem a talenty!"

David Edwards z britského deníku Daily Mirrror shrnuje problémy do několika hesel: „Fotři jsou lotři je film téměř bez děje, zbavený humoru a představující herce, kteří se na sebe dívají, jak kdyby se na place chtěli navzájem povraždit."
Nezájem scenáristů, režiséra, producentů i herců popisuje v sérii otázek i Joe Morgenstern z deníku Wall Street Journal: „Co si ti lidé mysleli, když to točili? Co hulili? A co si asi tak zpívali, když si šli pro peníze do banky?"

Nová klasika

Úplně jiným případem je western Opravdová kuráž (True Grit) od bratrů Coenových. Jde o remake slavného snímku s Johnem Waynem z roku 1969 (u nás se hrál pod titulem Maršál), ale hlavně o věrnější adaptaci románu Charlese Portise.

Foto: Bontonfilm

Tento film stál jednak mnohem méně (38 milionů dolarů) a jednak se od westernů dnes ani nečeká velká návštěvnost, čili jeho víkendových 25,6 milionu je výborný výsledek. Distributor Paramount Pictures uvádí, že 65 procent publika tvořili muži a 70 procent bylo starších 25 let - čili jde o cílovou skupinu, která do kin příliš nechodí.

Hlavním hrdinou snímku je jednooký šerif Rooster Cogburn, který s nikým nejedná v rukavičkách a navíc si rád přihne z láhve whisky. Spolu s mladou dívkou Mattie se vydává do nepřátelského území, aby vypátral a potrestal vraha dívčina otce.

Šerifa si zahrál Jeff Bridges a obdařil ho zvláštním mumlavým charisma. Bridges spojovaný často s rolí zhuleného Lebowskiho tak působí v příkrém rozporu s tím, jak roli hrál John Wayne - a celý snímek byl předem brán jako trochu výsměšná hra s tradičním žánrem a tradičními americkými hodnotami.

Výsledek je ale trochu komplikovanější, navíc po premiéře ani nebudí velké rozhořčení, ale naopak je přijímán se všeobecnou spokojeností. Databáze Rottentomatoes.com uvádí, že asi 95 procent všech recenzí v angloamerických médiích je kladných až vyloženě oslavných. Na IMDb.com má nyní snímek od řadových diváků průměrné hodnocení 8, 5 bodů z 10 možných a je vyrovnané mezi muži i ženami, americkými i neamerickými diváky a s věkem klesá hodnocení jen minimálně - což jsou všechno znaky unikátně podařeného filmu, jenž má okamžitý náběh stát se novou klasikou.

Foto: Aktuálně.cz

Snímek byl už dlouho před duistribuční premiérou pasován na uchazeče o Oscary, Jestliže si Bridges zaslouží aspoň nominaci, tak kameraman Roger Deakins a hudební skladatel Carter Burwell jsou přímo jasnými favority na zisk zlaté sošky - shodují se dosavadní ohlasy.

Známý internetový publicista James Berardinelli udal jasný tón: „Opravdová kuráž je jeden z nejlepších filmů roku 2010 a připomínka toho, že remaky nejsou vždycky špatné." Podle Lisy Kennedyové z deníku Denver Post dokonce nová verze „činí originál prakticky nekoukatelným, kromě toho, že byste ho brali jako kuriozitu".

„Všechno zde působí svěže, nově, a přitom bezpochyby jako autorský coenovský snímek. Je to nejen jeden z nejlepších filmů roku, ale vcelku jistě i ten nejlépe vypadající film," pěje chválu Ken Hanke z deníku Mountain Express.

Colin Covert z Minneapolis Star zase Opravdovou kurát popsal jako „směs, jakou dovedou namíchat jen Coenové: nejbáječnější a nejinteligentnější western od Nesmiřitelných a nejlegračnější od dob Ohnivých sedel."

Kromě vyloženě záporných recenzí, které nenacházejí zalíbení v herectví Jeffa Bridgese, či obviňují snímek z toho, že je sadistický a misantropický, se objevují i skeptické hlasy, proč toto zdánlivě provokativní dílo nakonec vyhovuje tolika lidem.

„Není pochyb, že mnoho lidí bude Opravdovou kuráž porovnávat se snímkem Tahle země není pro starý a je to oprávněné… Ale na druhou stranu nevidím žádný důvod, proč by se tento film nemohl líbit někomu takovému jako je Sarah Palinová," tvrdí filmový recenzent John Esther píšící UR Chicago Magazine.

V českých kinech budeme moct kvalitu snímku posoudit od 17. února, tedy krátce před udílením Oscarů.

Věrnější adaptace je lepší

Poslední novinka minulého týdne, aktualizovaná dětská verze Gulliverových cest, skončila v žebříčku až sedmá; za Tronem, třetí Narnií, Méďou Béďou a boxerským dramatem The Fighter. V 2546 kinech utržila jen ostudných 7,2 milionu dolarů a bude zřejmě posledním hřebíčkem do sólové kariéry komika Jacka Blacka.

Foto: Fox

Pozitivních recenzí je sotva pětina a i ty nejmírnější jako ta od Harveyho S. Kartena z časopisu Compuserve tvrdí: „Předloha Jonathana Swifta byla úplně vykleštěna, ale pro děti je to dostatečně zábavné."  Naproti tomu mnozí kritici jako Luke Y- Thompson ze stránky E! Online se bouří: „Proč Hollywood trvá na znovuvynalézání klasické literatury, když věrnější adaptace jsou nakonec zajímavější?"

I 83 minut je prý na tuto taškařici zbytečně dlouhých a ještě zbytečněji tu působí 3D formát. Jen zastánci jako Kyle Smith z New York Postu obhajují Gulliverovy cesty v tom duchu, že Jack Black je „přece to nejpřerostlejší dítě na světě, a proto si takový film zaslouží".

 

Právě se děje

Další zprávy