Jihlavský festival ocenil filmy Bratrství a Čiary, začíná on-line část

ČTK Kultura ČTK, Kultura
31. 10. 2021 12:40
Nejlepším českým dokumentem 25. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava se v sobotu večer stalo Bratrství. V sekci Česká radost uspělo v konkurenci dalších 18 snímků.
Trailer z vítězného českého dokumentu Bratrství. | Video: MFDF Ji.hlava

Bratrství natočil Ital Francesco Montagner, který od roku 2013 studuje na pražské FAMU. Vypráví příběh bosenských bratrů, kteří vyrůstají pod otcovým dohledem v přísných pravidlech islámu a hledají cestu mezi dospělé muže.

Snímek měl premiéru na festivalu ve švýcarském Locarnu, odkud si odvezl cenu pro nejlepší debut. "Pozoruhodně kombinuje lyrické, až archetypální vyprávění o dospívání se zprávou o pnutích v dnešní Evropě," napsal Tomáš Stejskal na Aktuálně.cz.

Na jihlavském festivalu uspělo Bratrství v sekci Česká radost, která je určená zdejším snímkům nebo těm s českou produkcí. Cenu díky Bratrství obdržel rovněž Prokop Souček za nejlepší kameru.

V sekci Opus Bonum, kde soutěžilo 16 světových dokumentů, porotce přesvědčily černobílé slovenské Čiary od režisérky Barbory Sliepkové. Pohlížejí na ruch současné Bratislavy. Díky intimním zpovědím protagonistů předkládají obraz osobního i komunitního života ve městě. Režisérka zároveň získala sošku za nejlepší debut.

Ceny letos tvořil obraz vytvořený robotem a znázorňující emocionální podobu twitterového účtu bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa. V dalších letech by to podle ředitele festivalu Marka Hovorky měl být přímo obraz vítězného snímku.

Autorem ceny je česko-argentinský umělec Federico Díaz. Stvořil neuronovou síť, jež zkoumá text z hlediska emocí. "Díaz a jeho umělá inteligence výhledově vytvoří oceněným filmům jejich vlastní emocionální zápis. Díaz zkoumá emoce právě proto, že vznikaly ještě dřív, než vznikala řeč, a že jsou něčím, co je nám všem společné bez ohledu na to, jakým jazykem mluvíme, jsou univerzálnější," popisuje Hovorka.

Ocenění byla předána na sobotním závěrečném večeru festivalu, jímž provedli dokumentarista Jan Strejcovský a herečka Anita Krausová.

Sošku za přínos světové kinematografii obdržela osmašedesátiletá Jana Ševčíková, která dokončuje svůj osmý film. Podle ředitele Hovorky nikdy nehleděla na počet snímků, které divákům představí, ale na kvalitu. Její tvorba vyniká výjimečnou empatií a hlubokou autenticitou.

Jihlavská přehlídka dokumentárních filmů se loni kvůli koronaviru konala jen on-line. Letos se navzdory pokračujícím protiepidemickým omezením v kinosálech vrátila, on-line prostředí ale neopustí. Od nedělních 18:00 na dva týdny virtuálně nabídne více než 100 filmů z aktuálního ročníku.

"Diváci budou moci zhlédnout nejen většinu vítězných filmů, ale také to nejzajímavější, co letošní Ji.hlava nabídla," avizuje za pořadatele Zuzana Kopáčová.

Pro on-line část platí stávající akreditace, je ale možné zakoupit i samostatný vstup do virtuální databáze. Dostupné budou také živé streamy, první s režisérem snímku Gorbačov. Ráj Vitalijem Manským se koná v neděli od 20 hodin.

Festival letos uvedl přes 300 snímků ze 68 zemí, na 120 dokumentů bylo zařazeno do šesti soutěžních sekcí. O cenách kromě porotců rozhodovali i diváci. U nich uspěl snímek Nebe od Adély Špaljové a Tomáše Etzlera.

 

Právě se děje

Další zprávy