Jihlava vypráví o nebeských mámách i o psích dnech

Irena Hejdová Irena Hejdová
25. 10. 2008 16:10
Festival představil několik nových českých filmů
Ivetka a hora
Ivetka a hora | Foto: Aktuálně.cz

Jihlava - Prvními projekcemi odstartovala na MFDF Jihlava soutěž Česká radost. Uvedl ji už zahajovací snímek Víta Janečka Ivetka a hora, který se zanedlouho chystá i do české distribuce

Hrdinkou filmu je jedna z dvou dívek, které v 90. letech v průběhu pěti let zažily ve slovenské vesnici Litmanová mariánská zjevení.

Ivetka se v dokumnetu vypořádává se svým zážitkem; vypráví, jak se chtěla i nechtěla stát jeptiškou a na konci šťastně zakotvuje v manželství.Charismatická hrdinka má nad svou mystickou zkušeností nadhled, u většiny věřících osob s takovým zážitkem nepříliš obvyklý

"Ve světě, v kterém žijeme, nás spousta věcí přesahuje. Ten film je o příběhu, který neskončil špatně," uvedl film jeho režisér Janeček

"Není to viditelné, člověk tomu musí věřit," shrnul téma ve filmu pragmaticky turista, který kdesi oslovil Ivetku. "Potřebujeme světlo," odpovídá jedna z věřících, proč se chodí modlit do Litmanové.

Vánoce v Bosně
Vánoce v Bosně | Foto: Aktuálně.cz

Rychlá, ateistická doba je zlá, lidé se i díky tomu upínají k vyšší síle, aby je vysvobodila z prázdnoty, jakoby se snažil sdělit film. Přesto se v něm najdou i zábavnější momenty. "Nesmíme nic v životě filmovat," hřímá od oltáře oddávající kněz, zatímco jiný kněz vzývá nebeskou mámu, mámu všech pozemských mám.

Film doplňují archivní záběry dívek v době, kdy komunikovaly s pannou Marií, i krátce poté. Nelze jim upřít emotivnost, přes své kouzlo je ale Ivetka a hora možná až příliš nenápadným snímkem s příliš okrajovým tématem.

Sobota patřila premiérám hned několika dalších filmů, které v České radosti soutěží o cenu za nejlepší český dokument uplynulého roku.

Hned dva soutěžní filmy jsou spojeny se jménem Víta Klusáka. Spolu se svým stálým režijním partnerem Filipem Remundou natočil Vánoce v Bosně o výletě českých celebrit na vánoční koncert za českými zahraničními misemi.

Spolu se svou manželkou, výtvarnicí Kateřinou Šedou, zas zaznamenal Paniččino všecko - svérázný projekt uchování denního režimu psa po její zemřelé babičce.

Paniččino všecko je přes stopáž necelých 20 minut a jednoduché téma i zpracování silný a jímavý snímek. "Po babiččině smrti byl její pes rozhozený, přišli jsme na to, že když budem dodržovat jeho známý denní režim, tak to zvládne," komentovala po projekci Šedá, proč se s rodiči rozhodli psovi pravidelně pouštět rádio i televizi, nechat mu otevřené okno i topit.

Helena Třeštíková: René
Helena Třeštíková: René | Foto: Aktuálně.cz

Film jen sleduje jeden den života babiččina psa - pozorujícího okolí z okna i hrajícího si u televize. Pozorovat zvíře, které neví o přítomnosti kamery, je ž samo o sobě zajímavé; film ale zprostředkovaně jako by vyprávěl nejen o psí, ale i o lidské osamělosti ve světě.

"Snažíme se mu den zlidštit. Může to vypadat jako přiblblá hra, ale tomu psovi pomáhá," dodává Šedá, která navázala na svůj předchozí umělecký projekt, v němž ovlivňovala denní režim babičky.

Sobota patřila i premiéře filmu Martina Ryšavého Malupien, Olšový spas, v němž dokumentarista a scénárista podává subjektivní portrét dálnovýchodního Jakutsku. Mimo jiné sleduje místního režiséra, který tu inscenuje Čechovovy Tři sestry.

Nový film představila i autorka Ztracené dovolené Lucie Králová. V hodinovém snímku Legie - Patria nostra sleduje několik českých členů Cizinecké legie.

V neděli má soutěž na programu další silné zástupce - film Heleny Třeštíkové René, který minulý týden získal jako první český film v historii evropskou filmovou cenu, či světovou premiéru České RAPubliky, zábavného filmu o špičce české hiphopové scény a jejím vztahu k českému jazyku.

 

Právě se děje

Další zprávy