Jejich sousedi pořád souloží. Film Voyeuři se ptá, kdo sleduje a kdo je sledován

Martin Šrajer Martin Šrajer
24. 9. 2021 17:00
Film Voyeuři, dostupný na platformě Amazon Prime Video, slibuje sex a napětí. Místo toho nabízí napůl vážné podobenství o různých podobách voyeurismu v moderní společnosti.

Erotické thrillery zažily boom na přelomu 80. a 90. let minulého století. Středně nákladné filmy jako Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Někdo se dívá nebo Skandální odhalení se staly hity i díky tomu, že vyjadřovaly dobovou úzkost z nespoutaného sexu.

Většinovou společnost děsila třetí vlna feminismu, která pomáhala normalizovat ženskou sexualitu, či rychle se šířící nemoc AIDS. Slast byla proto v těchto snímcích vždy těsně propojená s fyzickým násilím a obojí hrálo v příběhu srovnatelně důležitou roli.

Dnes, kdy poptávku po sexu či nahotě saturuje internetová pornografie nebo explicitní seriály od Netflixu po HBO a velká studia investují přednostně do vysokorozpočtových projektů, představují erotické thrillery v podstatě mrtvý hollywoodský žánr.

Erotika je natolik dostupná a tak málo hrozivá, že by bylo pošetilé snažit se z ní učinit hlavní lákadlo napínavé podívané. Režisér a scenárista Michael Mohan si toho nejspíš byl vědom a namísto přímočaré „žánrovky“ natočil Voyeury jako film, který konvence erotických thrillerů pouze nepřejímá, ale s nadhledem komentuje.

Od zlověstné úvodní scény s kamerou přibližující se k převlékací kabince, kde si mladá žena zkouší erotické spodní prádlo, je zjevné, že sledujeme dílo tvůrce znalého snímků Alfreda Hitchcocka a jeho následovníků. Voyeuři nejvíc připomínají extravagantní, na vlastní umělost upozorňující thrillery Briana de Palmy.

Podobně jako prolog také mnohé následující „šmírovací“ záběry proměňují postavy v objekty, které někdo pozoruje. Odpověď na otázku, kdo sleduje a kdo je sledován, ovšem nakonec nebude tak jednoduchá, jak se zdá po pomalejší první polovině.

Film Voyeuři je na Amazon Prime Video s českými titulky. | Video: Amazon Prime Video

Čtyřiadvacetiletá Sydney Sweeneyová, známá ze seriálů Euforie a Bílý lotos nebo filmu Quentina Tarantina Tenkrát v Hollywoodu, hraje optometristku Pippu. Justice Smith, kterého zviditelnila videoherní adaptace Pokémon: Detektiv Pikachu, ztvárnil jejího partnera Thomase.

Dvojice zamilovaných dvacátníků se právě nastěhovala do stylového loftu v centru kanadského Montréalu. Široká nezastřená okna jim nabízejí výhled na městský ruch i pohled do apartmánů na opačné straně ulice. V jednom z nich, zároveň sloužícím jako fotoateliér, Pippa s Thomasem po setmění spatří pár užívající si vášnivého sexu. Stejné kratochvíli se sousedi věnují také následující večery.

Zejména Pippa se k nahlížení do něčího soukromí zprvu staví ostýchavě. Pak ale pochopí, že pozorování milenců může být vítaným oživením jejího sexuálního života a zábrany jdou stranou. Netrvá dlouho a dění v protilehlém bytě se pro ústřední pár stává vděčnějším zdrojem vzrušení než jejich každodennost.

Sydney Sweeneyová jako Pippa a Justice Smith v roli Thomase.
Sydney Sweeneyová jako Pippa a Justice Smith v roli Thomase. | Foto: Amazon Studios

Pippa s Thomasem se ale nechtějí jen dívat. Rádi by také slyšeli, co fotograf říká své přítelkyni a milenkám. Využijí proto karnevalové party, kterou muž shodou náhod jeden večer pořádá, a vydají se mu do bytu nainstalovat zařízení, jenž jim umožní odposlouchávat cizí hovory.

Thomasovo chlácholivé konstatování „jen se díváme z okna“ po tomto ilegálním činu přestává platit. Mezi oběma dvojicemi vzniká zvláštní vztah na dálku, který povede k několika čím dál méně milým osobním konfrontacím. Vedle slastných doteků dojde i na nože, provazy a otrávené víno.

Na skutečně nervydrásající scény i erotiku, která se neodehrává jen v dáli nebo ve tmě, si ale diváci počkají víc než hodinu. Film rozehraný v podstatě jako vztahová komedie o znuděných bohémech dlouho postrádá drajv, napětí i tajemství. Vypadá to, že největší prohřešek, kterého se někdo dopustí, bude mimopartnerský poměr.

Dlouhá předehra nicméně má opodstatnění. Představuje motivy, které budou využity později, a umožňuje nám lépe poznat postavy kompenzující si nenaplněnost vlastního vztahu čím dál intenzivnějším prožíváním radostí a strastí druhých.

Něco podobného dělají mnozí z nás. Pouze k tomu nepotřebujeme dalekohled, tiskárnu a laserové ukazovátko. Bohatě nám stačí sociální sítě. Voyeuři v zásadě přesazují do fyzického světa interakce, k jakým dnes kvůli kombinaci chatrně střeženého soukromí a exhibicionistických sklonů rostoucího počtu lidí dochází spíš on-line.

Způsob, jakým Pippa a Thomas s pomocí optických a zvukových vynálezů navazují mezisousedský „dialog“, je absurdně složitý. Stejně jako všechny nepravděpodobné zvraty a šťastné náhody ale dobře rozvíjí úvahy nad zíráním, soukromím a technologiemi, které jsou pro autora filmu Mohana důležitější než naše ztotožnění s hrdiny.

Ti připomínají karikatury bezstarostných městských mileniálů, jednají nevěrohodně a nesmyslně. Film však neusiluje o psychologický ani jiný realismus. Odehrává se v takřka alegorickém prostoru, kde nám každá rekvizita, replika i akce od úvodních minut nápadně sděluje, že životy postav jsou řízené výhradně voyeurismem.

Natasha Liu Bordizzová v roli Julie a Sydney Sweeneyová jako Pippa.
Natasha Liu Bordizzová v roli Julie a Sydney Sweeneyová jako Pippa. | Foto: Amazon Studios

Již titulková sekvence s nepříjemně velkými detaily očí, inspirovaná obálkami knih americké spisovatelky Danielle Steelové, s až úsměvnou doslovností nastoluje téma pohledů a sledování. Sotva titulky doběhnou, Pippa prochází pod obrovským nápisem „Photo Service“.

Zatímco v práci protagonistka vyšetřuje zrak zákazníkům a radí jim, jaké nosit brýle, doma si neopětovanými pohledy přisvojuje sošnou postavu souseda vyzývavě stojícího u okna. Ten se zase zmocňuje těl svých modelek tím, že je ve svém bytě, vyzdobeném mimo jiné plakátem k filmu Zvětšenina od Michelangela Antonioniho, nejdříve fotí a poté s nimi má sex.

Kameraman se vyžívá v detailech zvídavých očí, z nichž je - zřejmě v narážce na surrealistický snímek Andaluský pes - několikrát střihnuto na vajíčko rozkrajované napůl. Film začíná a končí songem Eyes Without a Face v podání Angel Olsenové a tak dále.

Tonálně nesourodé a rytmicky klopýtavé pásmo výrazných obrazů a neuvěřitelných situací vrcholí bizarním odhalením, které dostáváme společně s morálním ponaučením. Avšak tak didakticky, že se opět dostavují pochyby, zda si film také v tomto bodě jen neutahuje ze starších erotických thrillerů, které v jádru dost konzervativně hájily monogamii, bezpečný sex a status quo.

K odkrytí karet navíc dochází v umělecké galerii, čímž jako by nám Michael Mohan naposledy dával na vědomí, že jsme celou dobu sledovali vykonstruovaný, záměrně nepřirozený umělecký projekt odtržený od reality.

Neochota brát se vážně a neustálé znejisťování diváků, jakou hru s nimi tvůrci hrají, dělají z Voyeurů film, který sice není konzistentně napínavý nebo vzrušující, stále ale něčím baví a překvapuje.

Voyeuři

Scénář a režie: Michael Mohan
Film je k vidění na Amazon Prime Video.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 34 minutami

Muže v lese na Novojičínsku vážně zranil traktor, přimáčkl ho na strom

Letecky čtyřiašedesátiletého muže přepravili do Fakultní nemocnice Ostrava. Novináře o tom v neděli informoval mluvčí záchranné služby Lukáš Humpl. Neštěstí se stalo v obci Spálov. Muž pracoval v lese a traktor ho tam přimáčkl ke stromu. Na místo byla vyslána pozemní i letecká posádka.

"Pacient zůstal při vědomí, utrpěl však život ohrožující poranění. Zasahující lékař při prvotním vyšetření zjistil mnohočetná poranění, a to v oblasti hrudníku, břicha a pánve," uvedl Humpl. Posádky muži na místě poskytly neodkladnou péči a poté byl letecky přepraven do traumatologického centra fakultní nemocnice.

před 44 minutami

Vláda projedná změnu zákona o nakládání s geneticky modifikovanými organismy

Úprava má zahrnout změny vyplývající z evropské směrnice například v souvislosti s ochranou některých údajů žadatelů o oprávnění. Uvádí to materiál, který má ČTK k dispozici. Návrh vládě v pondělí předloží ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO).

Podle materiálu evropská směrnice zavádí dílčí změny ve dvou oblastech. První je forma, v níž se podávají oznámení o způsobech nakládání s geneticky modifikovanými organismy. Jde o zavedení tzv. standardních datových formátů, které mají přispět k efektivnímu zpracování žádostí doručovaných Evropskému úřadu pro bezpečnost potravin, stojí v překládací zprávě.

Další oblastí je podle materiálu ochrana některých údajů, které musí žadatel o oprávnění k nakládání s geneticky modifikovanými organismy uvádět, ale jejich zveřejnění by ho mohlo poškodit v rámci konkurence. Může proto požádat o důvěrné zacházení s těmito informacemi. Nově se místo výčtu informací, které za důvěrné označit nelze, uvádí ty, u nichž je to možné. "Dále se doplňují případy, v nichž lze výjimečně i chráněné údaje zveřejnit," stojí v dokumentu.

před 1 hodinou

Senát na rozdíl od Sněmovny zpřístupní ve čtvrtek své sídlo veřejnosti

Při příležitosti státního svátku, který připomíná vznik samostatného československého státu v roce 1918, si lidé si budu moci prohlédnout Valdštejnský a Kolovratský palác v centru Prahy. Budou ale muset dodržovat protiepidemická opatření. Kancelář Senátu to uvedla na svém webu. Sněmovna na státní svátek 28. října zůstane uzavřena. Důvodem jsou podle informací tiskového odboru zejména pokračující oprava fasád sněmovních budov na Malostranském náměstí i nynější protikoronavirová opatření.

Sídlo Senátu bude otevřeno od 9:00 do 16:00. Ve Valdštejnském paláci si budou moci návštěvníci prohlédnout nejkrásnější historické prostory, mezi něž patří Rytířská síň, Audienční síň nebo Mytologická chodba. Podívat se budou moci také do jednacího sálu, kde dříve byly ustájeni koně vévody Albrechta z Valdštejna a kde nyní senátoři schvalují zákony. V Kolovratském paláci nahlédnou příchozí mimo jiné do Růžového a Zeleného salonku, kde zasedala prvorepubliková vláda.

Další zprávy