reklama
 
 

Jaké byly nejhorší filmy dekády? Nejčastěji komedie

5. 1. 2010 19:00
Otloukánci jsou Eddie Murphy, Mike Myers i Travolta

Los Angeles - Ať už jste zvyklí počítat historickou dekádu od nuly do devítky, nebo od jedničky do desítky, můžete vzít za vděk nejnovějšími (a možná tedy předčasnými) výčty nejhorších filmů první dekády 21. století.

Existuje spousta pravidel, jak takové filmy určit. V případě některých periodik šlo o rozhodnutí "rady moudrých", jinde se statisticky sčítaly špatné recenze z velkého korpusu periodik, někde se přihlíželo k celkové průměrné hodnotící známce recenzí (z trochu jiného korpusu periodik) a nebo hlasovali sami diváci a čtenáři.

Záměrný nevkus

Ve všech případech je přitom jasné, že není možné zaznamenat vše v tomto směru zaznamenáníhodné. Dokonce je třeba říct, že hned sama kritéria „špatnosti" jsou nejasná. Pokud byste se ptali recenzentů, tak většinou vám odpoví, že skutečně nejhorší jsou paradoxně „průměrné, tuctové, nezajímavé filmy", zatímco ty extrémně nepodařené jsou vlastně zábavné a podnětné.

Nehledě na to, že v současnosti se běžně dělají filmy, které si zakládají na tom, že jsou laciné a nevkusné a právě pro tyto „kvality" jsou vyhledávány. Viz např. tento trailer na Run Bitch Run.

Nejvíce negativních hodnocení získávají A) filmy, které jsou relativně známé, některé z nich i komerčně úspěšné, byť nikdy nejde o megahity, ale většinou o hloupé komedie. B) nízká hodnocení bývají také často druhem trestu pro příliš namyšlené celebrity, které představují své filmy jako ambiciózní díla, a přitom jde často o přeplácané a nedomyšlené pokusy o cosi velkého a sofistikovaného. C) Výrazně špatné bývají filmy, které chtějí působit za každých okolností „cool" - tedy hlavně stylově oslnivé a agresivní. D) Poslední formou určování špatnosti je hledačská práce - nacházení naprostých bizarností a úletů, které by jinak bez povšimnutí zřejmě úplně zapadly.

Nízkorozpočtové komedie

Co tedy strašilo filmové kritiky a diváky nejvíce v letech 2000 až 2009? Jednak to byly komedie druho- až třetiřadých komiků, kteří nikdy předtím nenatočili nic dobrého a ze své lidovosti, jež je obvykle synonymem fekálnosti, si dělají živnost a nijak se netrápí negativními ohlasy.

Sem by podle žebříčku vlivného serveru Moviefone.com (viz zde) spadaly nízkorozpočtové komedie jako Deuce Bigalow: Evropskej gigolo (2005) s Robem Schneiderem, Larry the Cable Guy: Health Inspector (2006) s komikem známým pod jménem Larry The Cable Guy, stejně jako Freddyho úlet (2001) s Tomem Greenem.

Boduje i Kráska a ošklivka (2008) s Paris Hilton, dvojice filmů s bratry Wayansovými Někdo to rád blond (2004) a Pidihajzlík (2006) či strašlivé parodie Velkej biják (Epic movie, 2007) a Disaster Movie (2008) režisérů Jason Friedberga a Aaron Seltzera.

Z dražších komedií, v nichž hrají velké hvězdy, které mají za sebou i dobré filmy, se na Moviefone.com do čtyřicítky nejhorších filmů dekády dostaly tyto hodně výstřední kousky: Malý Nicky - Satan Junior (2000) s Adamem Sandlerem, Kocour (The Cat in the Hat, 2003) s Mikem Myersem, jenž má ještě jeden zářez s Guruem lásky (2008), nechybí lertošní Vše o Stevovi (2009) se Sandrou Bullockovou a samozřejmě Norbit (2007) s Eddiem Murphym.

Od Murphyho nemůže chybět ani sci-fi komedie Pluto Nash (2002), dodnes považovaná za zřejmě největší komerční propadák všech dob. Z jistého úhlu pohledu jde přitom o druhy žánrových experimentů - většina hlavních postav je tak vyšinutých a odpudivých, že snad ani nemají vyvolat v divácích identifikaci.

Nechybí Madonna
ani Mariah Carrey

Velkými otloukánky kritiků i publika (které svůj názor vyjadřuje hlavně nezájmem vůbec jít do kina) jsou popové hvězdy, jež si chtějí zahrát ve filmu. Jako každou dekádu i tuto se v tabulce objevuje zpěvačka Madonna, tentokrát s podivnou romantickou komedií Trosečníci (Swept Away, 2002), kterou natočil její (dnes už jen bývalý) manžel Guy Ritchie.

Čtěte také:
2008: Největší propadáky mají na triku Cage a Murphy
2008: Autoři nejhoršího filmu spáchali zločin proti humoru

Pískot vyprovázel i popovou divu Mariah Carey za její popelkovský projekt Glitter či vedlejší produkt soutěže American Idol, muzikál From Justin to Kelly s Justinem Guarinim a Kelly Clarkson. Zapomenout nebylo možné ani na velmi nepovedenou komedii Gigli, kde spolu hráli tehdejší pár Jennifer Lopez a Ben Affleck přezdívaní Bennifer.

Kategorii zbytečně překombinovaných thrillerů a mystérií, v nichž se publikum buď ztrácí, nebo se jim směje, zastupují v různých žebříčcích snímky jako Rituál (Wicker Man, 2006) s Nicolasem Cagem, Základní instinkt 2 (2006) se Sharon Stoneovou, Vím, kdo mě zabil (2007) s Lindsay Lohanovou či Stalo se (2008) od dřívějšího mága M. Nighta Shyamalana.

Špičkový Travolta a Benigni

Škatulku nebetyčně hrozných filmů, které jsou hrozné právě proto, že se snaží působit, že jsou super, nadupané a cool, tvoří hlavně akční snímky. Patří mezi ně remake akční (sportovní!) sci-fi Rollerball (2002) stříhaný naprosto nesrozumitelným způsobem, comicsová Catwoman (2005), kde si strašlivou ostudu uřízla Halle Berry, či nemastná adaptace počítačové hry BloodRayne (2005) od novodobého unter-béčkového klasika Uweho Bolla.

Absolutními špičkami v této oblasti ale zůstávají pateticky scientologická sci-fi Bojiště Země (2000) s Johnem Travoltou a tupé Tělo na tělo (Ballistic: Ecks vs. Sever, 2002) s Antoniem Banderasem a Lucy Liu - což je v dějinách kritické databáze Rottentomatoes.com jediný film v historii, na nějž nebyla nikdy napsána (či alespoň nalezena) jediná kladná recenze.

V tomhle už je lepší i velmi nechtěně strašidelná a smrtelná nudná nová verze Pinocchia, kterou napsal, natočil a po padesátce v kamaších natočil Roberto Benigni (2002) - ani ta sice na Shnilých rajčatech.com neměla jedinou kladnou recenzi, ale aspoň jich bylo méně (žebříček propadáků dekády podle Rottentomatoes.com najdete zde).

Jorge Ameer se nenechá odradit

Zdaleka nejbizarnější film nakonec ale uvíznul ve statistických sítích serveru Metacritic.com, který schraňuje recenze z angloamerických médií a propočítává z nich průměrnou známnku od nuly do sta. V žebříčku (viz zde) zvítězila homosexuální romance Zpívající les (The Singing Forrest, 2003) režiséra Jorgeho Ameera, která má výslednou známku jedna.

Příběh je o dvou milencích zabitých během holocaustu: jeden se reinkarnuje dřív než druhý a má dvacetiletou dceru, která se zamiluje do druhého, později reinkarnovaného. Oba muži se přitom rozhodnou být spolu. Film bez jakékoli soudnosti kombinuje dokumentární záběry poprav v koncentračních táborech s přeslazeně kýčovitou romantikou u západů slunce a „nezávisle" znějících hovorů v kuchyni a ložnici.

Jorge Ameer je na Metacritic.com zjevně oblíbenec - jeho předchozí film The Strippers se zde umístil hned na třetím místě nejhorších filmů dekády. Mezi jeho dva filmy se vklínil jen snímek Chaos (2005), jehož recenze působí pro jisté publikum skoro jako reklama: je to prý krutý nihilistický film, asi nebrutálnější ukázka násilí, jakou kdy celuloid viděl.

Ameer se nicméně nenechává odrazovat a dále natáčí tituly jako Hetero muži a muži, kteří je milují, Adamův dům či Temná strana lásky. Možná by u nás jeho tvorbu ze studijních důvodů mohl představit jeden z příštích ročníků Queer festivalu Mezipatra…

autor: Kamil Fila | 5. 1. 2010 19:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama