Jak vypadal YouTube 19. století? Snímek Bratři Lumièrové zahrne diváky 108 ranými filmy, je to jízda

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
1. 5. 2018 17:30
Nový film Bratři Lumièrové představuje 108 krátkých snímků ze začátků kinematografie. Vybral je ředitel festivalu v Cannes. Od prvního okamžiku se divák vciťuje do úžasu dobového publika.
Bratři Lumièrové během krátké doby vytvořili 1422 filmů.
Bratři Lumièrové během krátké doby vytvořili 1422 filmů. | Foto: Film Europe

Internetová platforma YouTube vznikla v roce 2005, ale první youtubeři začali točit už o 110 let dříve. Že měli průkopníci rané kinematografie k internetovým videoblogerům dneška pořádně daleko?

V pozoruhodném dokumentu Bratři Lumièrové, který právě hrají česká kina, divák během necelé hodiny a půl zhlédne 108 filmů o délce 50 vteřin. A rozhodně si připadá spíše jako v kaleidoskopu dnešní hektické doby než někdy na konci 19. století.

Ředitel filmového festivalu v Cannes Thierry Fremaux uspořádal a komentářem opatřil tento výběr z díla Francouzů Louise a Augusta Lumièrových, kteří od roku 1895 během několika let rozšířili slávu filmového média po celém světě.

Své kameramany a promítače v jedné osobě posílali po Evropě i do exotických končin, odkud vozili nové záběry a promítali tam ty už vzniklé. Během krátké doby takto vzniklo 1422 filmů.

Fremauxův výběr obsahuje více než stovku, a když ředitel festivalu v Cannes na začátku vzrušeně říká "Dobrodružství kinematografie začíná", divák mu musí dát za pravdu. Od prvního okamžiku se vciťuje do úžasu dobového publika, chápe fascinaci novým médiem a přidává se k ní.

Film začíná slavným Odchodem z továrny, prvním dílem Lumièrů, a dále hledí na obrovskou vynalézavost, cit pro scénu a kompozici, na vzrušené pohyby prvních amatérských herců. A na vznik filmového jazyka, který se musel umět vyjádřit do 50 vteřin, jež bylo tehdy možné naráz natočit.

Střih neexistoval, tvůrci si museli vystačit s těmito audiovizuálními "tweety". Naučili se je po okraj zaplnit děním a nápady.

Průvodce a komentátor Fremaux dodává potřebný kontext, upozorňuje, čeho si na díle Lumièrů všímat, i tak ale obrazy přesvědčivě mluví samy za sebe.

Snímek Bratři Lumièrové během 90 minut představí 108 filmů o délce 50 vteřin. | Video: Film Europe

Lumièrové bývají řazeni k průkopníkům realistické, dokumentaristické filmařiny, zatímco jejich souputník Georges Méliès je považován za prvního filmového kouzelníka, experimentátora s jednoduchým vizuálním trikem a fantastickými náměty. Snímek Bratři Lumièrové však toto ostré dělení narušuje. Neboť filmy od Lumièrů jsou neméně plné zázraků.

Jejich nejcitovanější tituly - Příjezd vlaku či Odchod z továrny - opravdu sledují kráčející dělníky či jedoucí vlak. Ale už tady pečlivě vystavěná scéna, diagonální pohyb či oblaka supící páry vytvářejí obrazy čiré filmové krásy. Zato neméně známý Pokropený kropič je čistá minutová groteska o nezbedném chlapci, který zahradníkovi přišlápne hadici.

Gagy, zázraky a nevídané věci často vznikaly i mimoděk. Když jednou promítač udělal chybu, užaslé publikum náhle místo demolice zdi sledovalo její zázračný vznik z trosek. "Tovární dělníci volali, že šéfové jsou kouzelníci," říká v tu chvíli komentář o těch pár vteřinách filmu běžících pozpátku.

Jindy je humor jemnější. Sledujeme právě dokumentární snímek o dvou kovářích? Proč tedy jeden z nich tluče do železa kladivem oblečen v bílé košili a kravatě?

Lumièrové své filmy pečlivě inscenovali a herce režírovali - někdy s bezděčně komickým účinkem. Jako když mužům hrajícím u stolu karty jako na rozpohybovaném Cézannově obrazu sekunduje číšník, který vědom si své role přehrává a poulí oči skoro jako Vlasta Burian.

Snímek se skládá z jedenácti částí, dělených tematicky i geograficky. A jednotlivé kapitoly - s názvy jako Lyon, Dětství, Pracující Francie, Paříž 1900, Celý svět je blíže nebo Komedie - ukazují nejen vynález filmové řeči, ale též vznik kinematografie jakožto průmyslu s globálním dopadem.

Divák zažívá poetické a zároveň tajuplné scény: průvod dětských kočárků, bezdůvodně tančící vojáky. Zakusí první jízdy kamer procházejících vlakem, plujících na gondolách či přivázaných na vznášející se balon. Opět se nelze ubránit analogiím k dnešku, kdy se velebí malé GoPro kamery, jež lze připevnit na nevídaná místa. Průkopníci filmu podobné kousky prováděli i se svými obřími přístroji.

Komentátor Thierry Fremaux je občas až roztomilý ve svém francouzském patriotismu, třeba když ukazuje detailní záběr bratří Lumièrů a prohodí, že vznik detailu je připisován až Američanu Griffithovi o deset let později. Dalo by se snadno namítnout, že u Griffitha je detail použit ve střihovém filmu a že teprve mezi jinými záběry získává svou specifickou vypravěčskou funkci.

Později u snímku se dvěma japonskými bojovníky kendó slyšíme zamyšlenou Fremauxovu otázku, zda Lumièrové stvořili také akční žánr - s dodatkem, že předběhli dobu o 60 let, neboť stejný záběr zopakoval teprve Akira Kurosawa ve svém opusu Sedm samurajů. V nepřeberném množství japonských historických a samurajských filmů by se přitom nepochybně našlo dost dřívějších šermířských záběrů podobného druhu.

Bratři Lumièrové

Scénář a režie: Thierry Frémaux
Film Europe, česká distribuční premiéra 26. dubna

Jenže Fremaux dobře ví, že dějiny filmu jsou odjakživa spojené s mýty, a tak neváhá legendy s nadšením přiživovat. Sleduje, kterak bratři Lumièrové udělali "ze sedmého umění cosi radostného, křehkého a všeobecně přístupného".

A divák nemusí být filmový znalec, aby tyto první filmové krůčky sledoval s podobnou radostí. Louis Lumière jednou řekl: "Film baví celý svět. Obohacuje lidstvo. Co bychom mohli udělat lepšího a na co bychom mohli být více hrdí?"

Odpověď je jednoduchá: nic.

 

Právě se děje

Další zprávy