Jak Mr. Bean loví gagy na Riviéře

Vojtěch Rynda
29. 3. 2007 12:00
Recenze - Pokud si myslíte, že legendární nemotora neměl opustit žánr televizního skeče, jeho druhý celovečerní film vám to potvrdí. Uvnitř: TRAILER
Foto: Bontonfilm

Prázdniny pana Beana trpí stejným problémem jako většina krátkometrážních srandiček, které se jejich tvůrci pokusili natáhnout na plnohodnotnou stopáž. Najednou nestačí jen sázet jeden gag za druhým, ale chce to taky vyklenout nějaký dramatický oblouk. Vtipů se navíc na ploše půldruhé hodiny přestává dostávat a film se natahuje jako žvýkačka.

Právě v údernosti a koncentraci humoru zaostává celovečerní Borat za jednotlivými skeči bláznivého Kazacha nebo Prokletí králíkodlaka za nepřekonatelnými půlhodinovými eskapádami Wallace a Gromita.

Autory Prázdnin pana Beana devadesátiminutová stopáž zřejmě rozhodila natolik, že poetiku beanovských skečů do značné míry překopali. Zatímco v televizi Bean (respektive jeho představitel Rowan Atkinson) dokázal do mrtě využít jediné neměnné prostředí (vzpomínáte na jeho převlékání na pláži nebo etudu na zkoušce?), tentokrát už název napovídá, že každou lokaci stihne jen letmo naťuknout.

Foto: Bontonfilm

Technicky vzato jsou Prázdniny pana Beana roadmovie. Bean vyhraje výlet do jihofrancouzského Cannes, kam promptně vyrazí vlakem. Na přestupu v Paříži nechtěně rozdělí Rusa Emila Dačevského, který jede tamtéž porotcovat na filmový festival, od jeho synka Stěpana.

Po zbytek filmu se Bean snaží dorazit na místo určení, doručit tam i Emila a pokud možno se nezabít. Cestou ztrácí majetek, známé a dopravní prostředky, znovu je nachází a všechno si nahrává na digitální kameru.

Těžko o tom filmu psát, aniž by člověk prozradil všechny vtipy; zas tak moc jich tu není. Ty nejzoufalejší jsou tahané až z paty kinematografie. Gagy s cenným lístkem unášeného větrem pryč od hrdiny jsou staré jako film sám; tady je to jízdenka na autobus, dřív to býval výherní los. Podobně ohraný je fórek s předjížděním pelotonu nebo - nedejbože - s uklouznutím na dortu.

Foto: Bontonfilm

O trochu víc tep zrychlí legrace založená na neodolatelném Beanově/Atkinsonově projevu. Těch jeho grimas a pitvoření je tu sice možná naopak trochu moc, dají se čekat a všechny jste je už viděli, ale stejně se při většině z nich nemůžete aspoň neuchechtnout.

Výstup s plody moře v luxusní restauraci těží z klasické beanovské metody uzavřeného prostředí, markýrování na hudbu je exhibicí hercova mimství a užívání si role nacistického vojáka (radši se neptejte, jak k tomuhle došlo) zachycuje esenci Beana coby potměšilého dětiny.

Pořád je to ale docela nuda - dokud se ten film nečekaně nevzepne k vynikajícímu a oproti většině předchozího děje vynalézavému finále. Všechny postavy se sejdou na canneské projekci filmu egocentrického režiséra Carsona Claye (skvěle ironický Willem Dafoe) a ke slovu se dostane i Beanova kamera.

Foto: Bontonfilm

Prozrazovat víc by byl hřích; snad jen že se mezi slzami od smíchu může zalesknout i některá z dojetí.

Ohňostroj gagů v Cannes ovšem mohl fungovat i samostatně - právě coby jedna televizní epizoda. Jako celek jsou Prázdniny pana Beana jen řídkým slepencem vtipů, stejně jako první beanovský celovečerák Mr. Bean: Největší filmová katastrofa.

Taky že jejich režisér Steve Bendelack doposud pracoval hlavně pro televizi a ani tři scenáristé nenašli dost invence k tomu, aby Karla Rodena prozměnu neobsadili do role Rusa (ano, hraje porotce Dačevského).

Jestli se tedy pan Bean už žádného dalšího celovečeráku nedočká, jak nám Atkinson vyhrožuje, žádná škoda to nebude.

Prázdniny pana Beana (Mr. Bean's Holiday), UK 2007. Scénář Robin Driscoll, Simon McBurney, Hamish McColl, režie Steve Bendelack, hrají Rowan Atkinson, Max Baldry, Emma de Caunes, Willem Dafoe, Karel Roden. Distribuce Bontonfilm, 90 minut.

 

Právě se děje

Další zprávy