Jak Havlův fotograf mapoval české dějiny

Irena Hejdová Irena Hejdová
26. 10. 2006 12:30
Jihlava - Paměť 20. století odchází v dokumentu Heleny Třeštíkové se smrtí fotografa Pavla Štechy. Uvnitř: VIDEO
Pavel Štecha a Václav Havel
Pavel Štecha a Václav Havel | Foto: MFDF Jihlava

Ředitel jihlavského dokumentárního festivalu Marek Hovorka říká, že filmy dnes může točit každý; demonstroval to mobilním telefonem, jímž natáčel diváky.

Ale aby to pro ně bylo přínosné, musí mít film silné téma a zajímavé hrdiny. Obojí má nový dokument Heleny Třeštíkové o zesnulém fotografovi Pavlu Štechovi z cyklu Paměť 20. století uváděný právě na jihlavském festivalu.

Helena Třeštíková fotografa sledovala s kamerou v průběhu posledních dvou dvou let jeho života. Pavel Štecha zemřel v červenci 2004.

Navštěvovala ho doma i v nemocnici, přihlížela jeho diskuzím se studenty pražské VŠUP i návratům nemoci. Štechův stav se postupně zhoršoval, přesto si uchovával odstup, který mu umožňoval situaci reflektovat. Přes vidinu blížícího se konce si uchovával naději i smysl pro humor a sebeironii.

Infobox
Autor fotografie: MFDF Jihlava

"Nejlepší je focení událostí," říkal. Právě takové události z dějin českého národa 20. století ho proslavily. Fotografoval sovětskou invazi v roce 1968, Palachův pohřeb v roce1969 i sametovou revoluci v roce 1989.

Byl oficiálním fotografem Občanského fóra. Zabýval se ale i snímky všedního života, zejména v létech normalizace, fotografoval i architekturu.

"Zdá se mi, že Pavel vyjádřil několik traumat generace," říká Helena Třeštíková v rozhovoru pro festivalový deník Dok.Revue. "Je to například emigrace a její důsledky, zrovna tak jako důsledky neemigrace a setrvání."

Štechův portrét Václava Havla s mistrem Theodorikem
Štechův portrét Václava Havla s mistrem Theodorikem | Foto: Pavel Štecha

Některé ze Štechových fotografií se staly ikonami. Ta, na níž za zády Václava Havla sleduje jeho jednání s Adamcovou vládou, natažení dívčí ruky s květinami proti kordonu těžkooděnců z listopadových demonstrací, Havlovo naslouchání obrazu mistra Theodorika.

Třeštíkové přístup je prostý, ale efektivní. Citlivý, ale nesklouzává k sentimentalitě či patosu. Konfrontuje Štechovy výpovědi s jeho fotografiemi, které se s nimi doplňují a umocňují je. Svědectví o Pavlu Štechovi se tak stává i svědectvím o životě v uplynulém století.

V premiéře byl snímek Události Pavla Štechy uveden na Festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v rámci sekce Česká radost. Česká televize ho připravuje do vysílání na příští rok.

 

Právě se děje

Další zprávy