Ian Curtis přece jen zkontroluje i česká kina

tur
13. 2. 2008 12:58
Příběh frontmana Joy Division vstoupí do distribuce
Foto: Dean Rogers

Praha - Vymodlené dílo a zároveň festivalový trhák Control debutujícího režiséra Antona Corbijna se dlouho zdálo pro českého diváka a hudebního fanouška nedostupné. Nakonec díky společnosti Aerofilm vstoupí příběh frontmana Joy Division 13. března i do českých kin.

Na barvený materiál točený - ale do černobílé převedený - film pomyslně splácí fotografův dlouholetý dluh kapele a jejich zpěvákovi. Byli to právě oni, kdo odstartoval jeho kariéru prominentního hudebního fotografa poté, co přesídlil na konci sedmdesátých let z Holandska do Británie.

Corbijn zůstal od těch prvních snímků pro NME oddaným fanouškem kapely; v roce 1988 režíroval posmrtný klip Atmosphere a po více než po pětadvaceti letech od prvního setkání s Joy Division dokončil biografický film Control.

Control - trailer

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Realizace scénáře, která stojí na vzpomínkové knize zpěvákovy vdovy Deborah Curtisové, znamenala pro Corbijna tolik, že dobrou polovinu ze 4,5 milionového rozpočtu v eurech dal z vlastní kapsy. 

Debut dvaapadesátiletý fotografa tvůrce vizuálního stylu kapel Depeche Mode a U2 a respektované režiséra videoklipů vletěl do distribuce ve velkém stylu.

Foto: Dean Rogers

Na loňském festivalu v Cannes získal ocenění Director's Fortnight, z Edinburghu odešel jako nejlepší film, na kontě má titul nejlepší britský nezávislý snímek roku 2007. Nehledě na mnohá další ocenění pro představitele hlavní role Sama Rileyho, který před natáčením pracoval v Leedsu ve skladišti textilu.

Jak Corbijn dodává, Riley byl na roli ideální od první chvíle. "Hodně kapel, které jsem tehdy v Británii potkával, byli málo oblečení kluci, co se třásli zimou ve slabém kabátě a pokuřovali. Když jsem potkal Sama, bylo to také v zimě a působil na mě jako oni tenkrát."

Control není heroický rock'n'rollový film a la Sid a Nancy. Nesoustředí se na turbulentní kariéru kapely, která natočila jen dvě alba, ale její vliv je patrný dodnes. Zaostřuje přímo na frontmana Curtise, zpěváka, textaře i kytaristu.

Na brzký sňatek, narození dcery, rozpolcení mezi dvěma ženami a zároveň zhoršující se epilepsii, kterou tlumil přísunem různě vhodných medikamentů. A sebevraždu, která z něj udělala rockovou ikonu, na jejíž tragický mýtus později dosáhnul snad jen Kurt Cobain.

"V jedné z prvních diskuzí, které jsme měli, jsem Antonovi zdůrazňoval, že divák by nutně neměl být fanoušek Joy Division," vzpomíná Bernard Sumner, kytarista Joy Division, který vystřídal Curtise na postu zpěváka, když se skupina po jeho smrti transformovala v New Order. "Cítil jsem, že lidé by si to měli užít jako příběh."

 

Právě se děje

Další zprávy