Los Angeles - Dalo se očekávat, že thriller o smrtící epidemii Nákaza vyhraje o víkendu americký žebříček návštěvnosti. Z 3222 kin si odnesl 23, 1 milionu dolarů.
Film s podobným námětem tu již dlouho nebyl, tolik hvězd najednou na plátně také ne. Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Kate Winslet, Jude Law, Marion Cotillard, Laurence Fishburne, Elliott Gould či Bryan Cranston - ti všichni jsou vystavení nebezpečnému viru, který se nezastavitelně šíří světem.
Režisér Steven Soderbergh, který nedávno oznámil (ale nyní prý podmínečně odvolal) odchod ze světa showbyznysu, se rozhodl nikoho nešetřit. Možná tehdy skutečně věřil, že skutečně půjde o jeden z jeho posledních filmů - a prvních 15 minut snímku je prý opravdu brutálních a šokujících. Ani při zdánlivě skromném 60milionovém rozpočtu nepůsobí výprava nijak ochuzeně.
Globální zásah
Nákaza se tak prakticky vyrovnala loňskému lupičskému thrilleru The Town (Město) Bena Afflecka, který ve stejný víkend před rokem utržil 23,8 milionu; ukazuje se tím i to, že distributoři dobře vědí, jak nasadit určité snímky do kin, aby měli předem vykalkulovatelné výsledky.
Posledním žánrově srovnatelným snímkem s Nákazou byla v roce 1995 Smrtící epidemie (Outbreak), která utržila 13, 4 milionu, což v přepočtu inflace činí kolem dnešních 25 milionů. Každopádně Nákaza se i přes slušný start megahitem nestane - na to má premiéru v příštích týdnech příliš mnoho filmů. Podle distributora Warner Bros. bylo premiérové publikum stejnoměrně rozděleno na muže i ženy a 81 procent bylo starších 25 let.
Pro Stevena Soderbergha jde po delší době, kdy se věnoval nízkorozpočtovým snímkům, o relativně úspěšný návrat. Nicméně nedosáhl ani na první víkend své Eric Brockovich (28 milionů) - natož na některý z tří dílů Dannyho parťáků (kolísání mezi 36 a39 miliony).
Recenzenti ovšem přijali film vstřícně, na databázi Rottentomatoes.com sbírající ohlasy z papírových i internetových médií je ze 139 recenzí 114 kladných a průměr hodnocení se pohybuje na 7,2 bodech deseti. Na divácké databázi IMDb.com má snímek dokonce 7,6 bodu z deseti od zhruba 1300 hlasujících.
Ze statistik na IMDb je zřejmé, že snímek nevyhovuje nátuře náctiletých kluků a kupodivu ani žen středního věku mezi 30-45. Celkově se Nákaza líbí mužům víc než ženám a má zjevně globální zásah - hodnotí ho stejně publikum v USA i jiných zemích.
Sexy medici
Podle vlivného recenzenta Jamese Berardinelliho ze stránky ReelViews je "Nákaza k dnešnímu datu dosud nejlepší film o epidemii či pandemii". Podle Claudie Puigové z USA Today je "nákaza ještě znepokojivější než Smrtící epidemie z 90. let a katastrofické filmy ze 70. let".
Zároveň více recenzentů zmiňuje, že Soderbergh navazuje právě na sedmdesátkový model, kdy se katastrofické filmy obsadily řadou hvězd a ty pak postupně umíraly. Nicméně podařilo se mu prý natočit mnohem chytřejší dílo než jen tupou přehlídku smrti. Náturou prý je snímek spíše lékařským thrillerem jako Kmen Andromeda.
Jak s jistou ironií poznamenal například Michael O'Sullivan z Washington Postu, medici tu vyznívají víc sexy než mariňáci. Colin Covert z deníku Minneapolis Star Tribune zase přidal reklamní průpovídku: "Nákaza udělá pro dezinfekční prostředky na ruce totéž co Čelisti pro repelent na žraloky."
Jisté rozpaky vyjádřil ale například Christopher Orr z The Atlantic: "Film připomíná možná až příliš to, jak se chová sám virus:komplikovaný hrozivý mechanismus, který nemá žádný zjevný účel."
Sám Soderbergh při premiéře v Benátkách prohlásil, že měl před sebou film Všichni prezidentovi muži a chtěl vytvořit "procedurální obraz" toho, jak postupuje nemoc. Hvězdy a jednoduchý styl by měly lidem usnadnit, aby tyto informace vstřebali. Ať už to byl záměr či nikoli, právě tato rozlomenost byla tématem prvních festivalových recenzí.
"Film vznáší rétorickou otázku, jaký je rozdíl mezi inteligentním a vědecky přesným filmem o něčem tak závažném jako nákaza a mezi zábavou pro masy, která katastrofickými prvky láká a uspokojí široké publikum," napsal Todd McCarthy v Hollywood Reporteru a odpovídá si: "Soderbergh má nepřekvapivě blíž k tomu prvnímu, ale vyzná se v tom druhém natolik, aby dokázal nahmatat onen kolektivní puls".
Do českých kin se Nákaza vplíží 20. října.
Rocky a Shakespeare
Na druhé místo ve víkendovém žebříčku klesnul nejpřekvapivější hit sezóny, retro melodrama The Help (Proti pravidlům) o vzpouře černošských služek na americkém Jihu 50. let. Stačilo mu na to pouhých 8,7 milionu, což zvýšilo celkové tržby za pět týdnů na 137 milionů. Tím se The Help vyšvihlo i před 3D Šmouly.
O to hůře v porovnání s The Help působí druhá novinka uplynulého týdne, zápasnické drama Warrior (Válečník) režiséra Gavina O´Connora (Pride and Glory), ze kterého měl být typický "crowd pleaser" (těšitel davů). Z 1869 kin získalo totiž jenom 5 6 milionů při 25 milionových nákladech a skončilo až třetí. V porovnání s nedávným, stejně nákladným a oscarovým The Fighterem - premiérových 12,1 milionu a celkově 93 milionu v USA a 35 v zámoří - vychází Warrior jako katastrofální propadák.
Je to s podivem, protože reakce diváků, kteří ho viděli, jsou vesměs velmi kladné, a to u kritiky i běžného publika. Distributor Lionsgate potvrdil, že většinu návštěvníků (66 procent) tvořili muži a nadpoloviční většina jich byla starších 25 let. Možná i to je jeden z problémů - akční snímky jsou většinou doménou náctiletých.
Warrior je první (a po tomto fiasku pravděpodobně i na dlouho poslední) velký studiový film, který se věnuje zápasům ve stylu MMA (mixed martial arts). Jeho prestiž měla podpořit i účast talentovaných herců Joela Edgertona a Toma Hardyho v rolích dvou odcizených bratrů, kteří se v rámci vyřazovacího turnaje octnou proti sobě ve finále.
Jejich despotického alkoholického otce, který jednoho z nich i trénuje, hraje Nick Nolte. Podle ohlasů všichni tři podávají skvělé výkony a film je popisován jako směska Rockyho, Shakespeara a divadelních her Eugena O´Neilla. Celé schéma pak připomíná i nadčasový příběh Kaina a Ábela.
Jak napsal Roger Ebert pro Chicago Sun-Times: "Jde o vzácný zápasnický film, v němž nechceme vidět, jak některý z bojovníků prohraje." Z druhé strany se ovšem ozývají kritičtější hlasy, že příběhu dvou bratrů, jimž se snímek ekvivalentně věnuje, jsou všechna klišé starších boxerských filmů zdvojnásobena. Zde je přidána navíc jen brutalita zápasů odehrávajících se v kleci a některé nezvyklé tréninkové postupy, zachycované v obraze rozděleném až do šesti částí.
Owen Gleiberman pro Entertainment Weekly napsal, že film je ale především o tom "jak se rozbitá rodina dává dohromady. Je o ekonomickém zoufalství a o Americe, jež znovu hledá svého bojového ducha". Možná právě proto se snímek líbí více americkému publiku než divákům v jiných zemích, jak napovídají statistiky z IMDb.com.
Do českých kin zatím není premiéra snímku naplánována.