Autorka, scenáristka i režisérka projektu je oceňovaná Švédka Lisa Langsethová, která na sebe upozornila před deseti lety celovečerním debutem Milovaná s Alicií Vikanderovou v hlavní roli.
Všechna tři dosavadní filmová dramata Langsethové se soustředí na ženy v mezních situacích. Ačkoli tentokrát režisérka atypicky vstoupila do žánru vztahové komedie z kancelářského prostředí, ani její první seriál v tomto směru není výjimkou.
Láska a anarchie se odvíjí od podobného východiska jako nedávná americká, lifestylově nablyštěná komediální řada Emily in Paris, kterou rovněž nabízí Netflix. Také protagonistka švédské série v úvodu nastupuje na nové působiště, kde má zefektivnit fungování pracovního týmu.
Pětatřicetiletá ctižádostivá konzultantka Sofie, jež je matkou dvou nedospělých dětí, má restrukturalizovat v zajetých kolejích zakonzervované nakladatelství a pomoci mu s digitalizací. Poté, co ji mladičký ajťák Max přistihne v kanceláři v choulostivé situaci nad pornem v počítači, začnou se v rámci nevinného flirtování střídavě pověřovat speciálními úkoly.
Byť se jejich zkoušky odvahy často vymykají normám společenského chování, musejí je plnit na veřejnosti: v kancelářích, na pracovních obědech či v hotelovém bazénu. Zpočátku neškodné hrátky - Sofie se má například obléct jako osmdesátková popová hvězda Cyndi Lauperová nebo celý den chodit pozpátku - jsou ale stále podvratnější, až se jim vymknou z rukou.
Provokace na knižním veletrhu způsobí skandál a ohrozí nejen existenci nakladatelství, které se právě chystá zakoupit expandující streamovací služba, ale také soukromé životy protagonistů.
Navzdory svému názvu i skutečnosti, že je v sexuálních scénách seversky explicitní, v Lásce a anarchii zdaleka nejde jen o prostopášné "hry lásky šálivé" mezi zkušenou vdanou ženou a kolouškem, jenž je minimálně o deset let mladší. Pod touto předvídatelnou vnější dějovou vrstvou se postupně rozkrývá ženina bolestná cesta k sebepoznání, že nemusí nutně zůstávat stejnou osobou, za niž ji považovalo okolí.
Láska a anarchie je formálně jednoduchý třicetiminutový formát, ideální platforma pro komediální žánr. V posledních dvou dílech ale nečekaně zvážní, souběžně s tím, jak se na vystresovanou Sofii valí stále nové problémy, včetně starostí o psychicky nemocného otce a deprimovanou dvanáctiletou dceru.
Další dějová rovina si všímá proměn knižního trhu v digitální době a s nimi spojeného kulturního střetu. Ten tentokrát neprobíhá mezi dvěma národy či rasami, ale mezi různými generacemi pracovníků v jedné kanceláři.
Prostřednictvím vedlejších postav autorka letmo nahazuje ještě další, často diskutovaná témata současnosti: zamýšlí se nad genderovými rolemi v době hnutí #MeToo, komercionalizací umění nebo plakátově antikapitalistickými postoji v blahobytné západní společnosti.
Lisa Langsethová se v průběhu osmi epizod zaměřuje výhradně na postavu Sofie a ke škodě věci věnuje ostatním mnohem méně pozornosti. Kolegové hlavní hrdinky proto působí archetypálně - nechybí mezi nimi bezradný ředitel nakladatelství, rutinérský odpovědný redaktor nebo nedoceněná lesbická šéfka komunikace.
Diváci se mnoho nedozví ani o ajťákovi Maxovi. V předposlední epizodě sice odjíždí navštívit svoji rodinu, nicméně jeho odtažitý složitý vztah s matkou zůstává jen v náznaku. Přitom by stál za podrobnější propracování - možná by vysvětlil, proč se mladík nezajímá o své vrstevnice, ale výhradně starší ženy.
Poněkud překotný se zdá i vývoj Sofiina manžela. Zpočátku vypadá jako poněkud suchopárný, ale loajální partner, kterého žena stále sexuálně přitahuje. Posléze se ale z něj stává arogantně povýšený snob. Nevěru si vlastně zaslouží.
Diskutabilní je i otevřené finále, které připravuje půdu pro případnou druhou řadu. Diváci se při něm mohou cítit podobně jako Max, jemuž se v závěrečné scéně na otázku "Tak co bude teď?" dostane jen odpovědi: "No, to nevím."
Přestože minisérie Láska a anarchie přeskakuje od místy až groteskně absurdní komedie k vážnému rodinnému dramatu, většinou působí uvěřitelně díky výkonům představitelů hlavních rolí. Funguje mezi nimi vzájemná chemie.
Ida Engvollová v drobných nuancích vystihuje rozporuplná rozpoložení přitažlivé vdané ženy, kterou neodolatelně láká vzrušující románek s mladším milencem. Rafinovaně s ním koketuje, lichotí jí, že vidí v jeho očích touhu, zároveň se ale obává následků, jaké utajovaná avantýra může mít na její kariéru i rodinný život.
Jejím více než zdatným hereckým partnerem je třiadvacetiletý debutant Björn Mosten. Nedisponuje pouze atraktivním vzhledem, postavě dodává i chlapeckou zvědavost a idealismus, díky nimž v ženách roztáčí spirálu sexuálního napětí.
Navzdory poněkud alibistickému vyústění zůstává Láska a anarchie inteligentní zábavou. Díky své civilnosti, ale také schopnosti věrohodně vystihnout podstatu komplikovaných vztahů, kdy vášnivá láska vnáší do životního stereotypu opojnou anarchii.
Láska a anarchie
Tvůrce: Lisa Langsethová
Seriál je k vidění na Netflixu.