Čtyřiadvacetiletá americká herečka se přitom stále teprve rozjíždí, píše agentura AP.
Čerstvě dotočila film The Northman, kde účinkuje po boku Nicole Kidmanové, Alexandra Skarsgårda, Willema Dafoea a Ethana Hawka. V říjnu studio Warner Bros. oznámilo, že obsadilo Taylor-Joy do očekávané dystopické sci-fi, jež dějově předchází pět let starému akčnímu Šílenému Maxovi: Zběsilé cestě. A další snímek s Taylor-Joy se objeví v dubnu: psychologický thriller Last Night in Soho režiséra Edgara Wrighta.
"Jako dítě jsem chtěla odcestovat do Narnie, letět do Země Nezemě, navštívit všechna tahle neuvěřitelná místa," říká Taylor-Joy. "Teď jsem dospělá a přijde mi, jako bych v té Narnii žila. Nemohu tomu celému ověřit," dodává herečka, kterou agentura AP zařadila mezi letošní objevy roku ve světovém showbyznysu.
Kolegyně Marielle Hellerová, která v seriálu Dámský gambit ztvárnila její pěstounku, ji označuje za "nejvytíženějšího člověka, kterého znám". "Nechápu, jak zvládá tolik projektů naráz," konstatuje Hellerová, jinak sama režisérka nedávných filmů Můžete mi kdy odpustit? a Výjimeční přátelé.
Videotéka Netflix, kde měl premiéru, označuje sedmidílný Dámský gambit za svůj vůbec nejúspěšnější miniseriál.
Film Emma měl úspěch u kritiků u diváků, stejně jako pět let starý celovečerní horor Čarodějnice režiséra Roberta Eggerse, v němž Taylor-Joy debutovala.
K jejím dalším úspěchům patřily výkony v hororu Split filmaře M. Night Shyamalana, kombinaci temné teenagerské komedie a thrilleru Čistokrevní nebo v dobovém seriálu Gangy z Birminghamu vysílaném na britské BBC One.
To vše by mohlo vést k tomu, že si o sobě mladá herečka začne hodně myslet. Podle Hellerové je ale Taylor-Joy stejně skromná jako dřív. "Když někdo rozjede kariéru v opravdu raném věku, může mu to snadno stoupnout do hlavy. To ale není její případ. Spolupracuje se s ní skvěle. Kdyby tomu tak nebylo, nedostává tolik rolí, při kterých musí být v úzkém kontaktu s druhými," míní Marielle Hellerová.
Anya Taylor-Joy je mezi těmi, s nimiž spolupracovala, dokonce tak oblíbená, že má vlastní neformální fanklub. Její kolegové si volají a vzájemně se vyptávají, jak se mladé hvězdě daří, líčí fotografka a režisérka Autumn de Wildeová, režisérka filmu Emma.
"Spojuje nás to, že v ní stoprocentně věříme, a zajímá nás, jak bude reagovat na naše nápady," popisuje de Wildeová. "Není žádný otloukánek. Vždycky má co říct."
Podle režisérky také Anya Taylor-Joy neprojevuje žádný narcismus. "Když vidíte skvělou fotku, přáli byste si v ní být. Myslím, že ona působí podobně ve filmech, ve kterých hraje. A to proto, že se nezaměřuje sama na sebe. Vždy se dívá na toho, s kým hraje. Když ji natáčím, také mám pocit, jako by sledovala ona mě, ne naopak," vypráví Autumn de Wildeová.
Jak připomíná agentura AP, Anya Taylor-Joy se narodila roku 1996 v americkém Miami, první roky života však strávila převážně v Argentině. Když jí bylo pět, rodiče ji a její sourozence přestěhovali do Anglie. Dívce dělalo problém zapadnout a s obtížemi se učila anglicky.
Tou dobou trpěla tím, že ji jiné děti šikanovaly. Toho se v Anglii zbavila, přesto se prý stále učí, jak být sama sebou. "Jedna kamarádka mi řekla: tak, jak přísně mluvíš sama o sobě, bys o svých známých nikdy nemluvila," uvedla dříve Taylor-Joy. "Pro každého člověka je hrozně těžké, aby se sžil sám se sebou. Někdo se narodí a už to má v hlavě uspořádané, těm to přeji. Ale to nebyl můj případ."
Přestože náhlý příval slávy "byl trochu těžký", rozjezd kariéry zpětně označuje za úžasný. "Mám spoustu energie. A tahle práce i to, kolik jí věnujete času, vás trochu unavuje, což je důležité. Občas se unavit, aby z toho člověku nepřeskočilo," shrnuje Taylor-Joy.
"Točit filmy je dřina. U každého, na kterém jsem pracovala, je zázrak, že se dostal do takové podoby, aby ho mohli vidět diváci. Už to je samo o sobě úžasné. Když si pak uvědomíte, kolik talentovaných a tak odlišných lidí má podíl na jeho vzniku, je to občerstvující pocit. Prostě mám z každého natáčení vždy hroznou radost," uzavírá Anya Taylor-Joy.