Holandská showgirl zpívá nacistům

Irena Hejdová Irena Hejdová
4. 6. 2007 0:00
Černá kniha je příliš jednoznačně nejednoznačná
Černá kniha
Černá kniha | Foto: HCE

Recenze - Hollywoodský režisér Paul Verhoeven má na kontě řadu filmů, které si získaly přízvisko kultovní - ať to byly propadáky jako Showgirls a Hvězdná pěchota nebo komerční trháky Základní instinkt a Robocop.

S válečným thrillerem Černá kniha se vrátil do rodného Holandska i na rodný kontinent; zeměpisně i autorsky. Natočil ho v nizozemské produkci jako nejdražší místní film vůbec a snaží se v něm předestřít skutečností inspirovaný holandský příběh z 2. světové války pojednávající o hrdinství, vině a kolaboraci.

Jenže si k tomu ponechal tradiční výpravnost, se kterou umí vyprávět o čemkoliv i skoro o ničem. Černá kniha je křížencem mezi velkolepou podívanou plnou sytých a sugestivních obrazů a evropským filmem o zásadních okamžicích dějin. Ale ve výsledku nebude spokojen ani jeden z táborů. 

Verhoeven z Hollywoodu přenesl důraz na velkolepý dojem a snahu epický příběh zpřehlednit, ale vměstnal tím onu "nejednoznačnost" do šablonek tak dokonale, až je z toho spíš parodie a navzdory reálnému základu působí silně nerealisticky. Asi jako kdyby v Karlíně udělali muzikál ze Smrti v Benátkách.

Hrdinkou příběhu je Židovka Rachel, která se na sklonku války schovává v okupovaném Holandsku. Její úkryt je ale prozrazen, následně jsou vybiti členové její rodiny a Rachel se dává k domácímu odboji.

Ten jí uloží velký úkol: svést šarmantního nacistu, a proniknout tak do struktur okupantů. Jenže Rachel se do sličného kapitána Müntzeho zamiluje. Základní linii na důkaz relativizace prokládají intriky v řadách nacistů i odbojářů plus několik podpásovek od zrádců na obou stranách.  Jenže zase jsou to nejednoznačnosti příliš jednoznačné, okaté, spektakulární.

Černá kniha
Černá kniha | Foto: HCE

To všechno vyprávěné pomocí šokujících, typicky verhoevenských obrazů, ve kterých sledujeme Rachel při holení rozkroku nebo tlustého nacistu a jeho přirození. Příběh plný obdobných atraktivních scén ale spěje ke konci dlouho (po evropsku?) a vcelku předvídatelně, navíc s pomocí scenáristických i režijních naschválů. Řadu tajemství odhalí diváci dřív než postavy - pozornějším záhy dojde, kdo je hlavním zrádcem a záporákem.

Přes spoustu honiček a akcí to ubírá na napínavosti a téměř tříhodinová stopáž ten problém jen násobí.  Poválečný závěr z doby všeobecného honu na čarodějnice se snaží rozmlžit další postavy. Ale spíš z hlavní hrdinky definitivně učiní ubohou oběť dějin; tak ubohou, že divákům místo lítosti začne spíš lézt na nervy.

Černá kniha
Černá kniha | Foto: HCE

Rachel je něčím na způsob Supermanky a bez šrámů hrdinně proplouvá dějinnými masakry. Zatímco všichni umírají, ona přežívá a znovu se zaťatým výrazem vstává z popela, případně z hromady fekálií, čehož nás pochopitelně režisér neušetří.

S touhou po pomstě zpívá nacistům německé písně, ale když předtím slyší jednu z nich, udělá se jí tak mdlo, že se okamžitě běží vyzvracet.  A ten "zvrat" je tak náhlý, jako když se převléká Clark Kent. Postavě navíc nepřidá ani herectví Carice von Houtenové.

Rozporuplnost až komiksově karikaturní nabízí hlavní skopčák Müntze. Je šarmantní a citlivý gentleman, který sbírá známky zemí, kde sloužil, nesnáší násilné řešení konfliktů a ve vhodném okamžiku vytáhne fotografii mrtvé manželky a mrtvých blonďatých dětiček.

Černá kniha
Černá kniha | Foto: HCE

Nejen při těch až průhledně prostoduchých scénách se vkrádá na mysl myšlenka: Myslel to celé Paul Verhoeven vážně?

Jsou totiž v zásadě jen dvě krajní možnosti. Buď se v Hollywoodu definitivně zbláznil, nebo je to geniální ironická reakce na vlastní tvorbu, na evropské dějiny a na pohled "všechnno je to složitější, všichni jsme v tom byli trochu namočení a ukázat jen na někoho je nefér".

Přestože se tato recenze kloní k první odpovědi, stojí za to si pro vlastní rozhodnutí dojít do kina.

Černá kniha (Zwartboek), Holandsko/Belgie/Velká Británie/Německo 2007. Scénář Paul Verhoeven a Gerard Soeteman, režie Paul Verhoeven, hrají Carice von Houten, Halina Reijn, Sebastian Koch, Thom Hoffman, Peter Blok a další. 143 minut, distribuce HCE.

 

Právě se děje

Další zprávy