reklama
 
 

Hokejová máma zahájila filmovou sklizeň v Torontu

10. 9. 2010 12:17
Přehlídka má vylepšit letošní slabší nabídku

Toronto - S očekáváními i s obavami začal ve čtvrtek v ontarijské metropoli jeden z nejdůležitějších podniků festivalové sezóny, který v posledních letech zastínil mnohé tradiční přehlídky, například tu právě končící v italských Benátkách.

Namísto elitářského festivalu s uzavřeným výběrem filmů se v Torontu pokusili vybudovat praktickou přehlídku v podobě jakéhosi tržiště, které zůstává mimo klub festivalového cirkusu se statutárními cenami.

O vítězi festivalu rozhodují hlasují sami diváci. Sekce Gala přitom uvádí kvalitnější studiové novinky plné hvězd, z nichž se rekrutují první adepti na příští americké Oscary a také první mediální drby sezóny. Říká se, že do Kanady se dnes sjíždějí všichni, kdo v Severní Americe něco znamenají u filmu, což potvrzují davy agentů, píáristů i novinářů.

Program Toronta se čím dál víc zaměřuje na severoamerickou kinematografii, ale festival pořád slouží i jako vstupní brána pro evropský či světový film na severoamerický kontinent. Část line-upu tak tvoří úspěšné tituly z Cannes, Berlína či Benátek, které už mají či hledají amerického distributora - a s ním i zlatý poklad.

Podle zákulisních drbů letošní sezóna zatím příliš nepřála kvalitě ani prodeji festivalových filmů; nakonec už v květnu kritici hořekovali nad nezvykle dietní soutěží v Cannes a stejné nářky je nyní slyšet z Benátek. Především zámořští novináři si tak od Toronta slibují, že jim tamní program zvedne náladu.

Festival nabídne víc než tří sta filmů z 59 zemí, z nichž většina tu bude mít světovou nebo severoamerickou premiéru. K poměrně nabitému programu  Torontu kromě pověsti pomohla i stále dojíždějící finanční krize: přehlídka je blíž „středu filmového světa" a zdejší účast nevyžaduje takové náklady jako třeba Benátky.

Hodně se tu očekává od nového Dannyho Boyla, který dokončil film 127 Hours. Po indické elegii Milionář z chatrče, která právě v Torontu odstartovala cestu za Oscary, natočil příběh horolezce, jenž se snaží vyhrabat z kaňonu v Utahu a zachránit si drastickým zásahem holý život. Vzhledem k nevyrovnanosti Boylovy filmografie ale nelze sázet na zaručený sukces.

S velkou zvědavostí očekávají nákupčí i novináři snímek Clinta Eastwooda Hereafter, v němž si zahrál Matt Damon a francouzská herečka Cécile de France. Jde o drama třech lidí, kteří se vyrovnávají se strachem ze smrti. Těžko ale odhadovat, jak si tento úspěšný herec a režisér poradí s takovým tématem; doposud exceloval především ve filmech pohybujících se na hranici přesně daných amerických žánrů.

Nicole Kidmanová s Aaronem Eckhartem se představí jako rodiče truchlící nad smrtí syna ve filmu Johna Camerona Mitchella Rabbit Hole. Robert De Niro se tu uvede v psychologickém thrilleru Kámen coby úředník, na němž se vězeň s pomocí své ženy pokouší vymámit propuštění na podmínku.

Robert Redford zde představí svůj nový film The Conspirator, jehož námětem je atentát na Abrahama Lincolna. Jako režiséři se na festivalu předvedou i herci David Schwimmer a Emilio Estevez.

Do Toronta zamířil také Bruce Springsteen, aby tu zhlédl premiéru dokumentu o natáčení svého alba Darkness on the Edge of Town.

Své novinky tu představí i „nezávislák" John Sayles nebo francouzský mistr intimistických dramat Benoit Jacquot, který se kupodivu těší přízni náročnějšího amerického publika.

Znovu se v Kanadě připomene i Černá labuť Darrena Aronofského s Natalií Portmanovou v hlavní roli. Psychologický thriller před týdnem zahajoval Benátky a protože se na italském festivalu stále marně čeká na „mistrovské dílo", je nakonec i jedním z favoritů na hlavní cenu i na trofej pro Portmanovou. Právě v Torontu by tak herečka mohla zahájit oscarové tažení za svou roli ambiciózní baletky.

Torontský festival slaví letošních pětatřicet let existence i otevřením obrovského nového komplexu festivalu TIFF Bell Lightbox. Zahájení, o něž se postaral kanadský hokejový muzikál Score, předcházela v médiích poplašná zpráva o jakýchsi nebezpečných broucích, kteří podnikli invazi na torontská kina.

Takže diváci mohli být dojatí, rozesmátí i posetí pupínky nejen proto, že snímek o hokejové mámě hrané Olivií Newton-Johnovou byl prý vůbec nejhorší film, který kdy torontský festival zahajoval.

autor: Michal Procházka | 10. 9. 2010 12:17

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama