Slavnostní předání cen se uskutečnilo ve swingové atmosféře. Hostem programu byl Original Vintage Orchestra Petra Kroutila.
"V roli Vlastimila (ve filmu Staříci) je Schmitzer drsný i autentický, virtuózně rozehrává všechny odstíny postavy a ukazuje ve své touze po zdánlivě nemožném, že stáří je v životě sice poslední a možná největší zkouška, ale rozhodně není rezignací a nepostrádá humor," uvedla za porotce Šárka Kosková, scenáristka a televizní dramaturgyně hrané tvorby.
"Také Ladislav Mrkvička předvedl málo vídaný herecký výkon, kumštýřskou zralost a mistrovství. Jeho Antonín interpretuje tragikomické situace jako hluboce lidské, jeho síla roste z překonávání slabosti, neboť je hnán potřebou dát svému životu smysl, třeba i nezištnou pomocí kamarádovi v akci tak riskantní, jakou je soukromá pomsta pohlavárovi, jenž za své zločiny nebyl nikdy potrestán," dodává porotkyně.
Vladimír Pucholt, protagonista snímků Černý Petr, Svatba jako řemen, Lásky jedné plavovlásky či Starci na chmelu, který ale v roce 1967 emigroval a dál se herectví nevěnoval, převzal Cenu Vladislava Vančury. Podle poroty "přispěl ke kultivovanosti české audiovizuální tvorby a k jejímu mezinárodnímu věhlasu".
Pucholt v projevu poděkoval režisérovi Jiřímu Krejčíkovi a dalším, jimž byl "mařen jejich tvůrčí čas".
"Při jednom setkání s panem Krejčíkem na ulici jsem mu vykládal o svých plánech a on mi řekl jednu krásnou větu: Cesty k úspěchu a do zadní části těla jsou různé," uvedl Pucholt.
Nestatutární cenu diváků, zvanou Berounský Klepáček, obdržel film Nabarvené ptáče režiséra Václava Marhoula. Cenu Josefa Škvoreckého za mimořádné literární dílo v oboru audiovizuální tvorby převzal za kolektiv autorů Jan Hančil, rektor Akademie múzických umění v Praze, a to za vydání odborné publikace Metodiky digitalizace národního filmového fondu metodou DRA.
Ceny Trilobit dále získali režisér a scenárista Jan Prušinovský se scenáristou Petrem Kolečkem za televizní seriál Most! a Marko Škop za námět, scénář a režii filmu Budiž světlo.
Dále se ocenění dočkal Martin Mareček, který natočil snímek Dálava o cestě otce a syna z Brna do Nižného Novgorodu v Rusku za odloučenou matkou a dcerou.
Cenu Ferdinanda Vaňka za přínos rozvoji občanské společnosti obdrželi Zuzana Piussi a Vít Janeček za dokumenty Obléhání města a Ukradený stát. "Oba dokumenty jsou věcnou, střízlivou a místy otřesnou zprávou o mechanismech, jež se netýkají jen slovenské společnosti," podotkl předseda poroty, kritik Vladimír Just.
Vít Janeček označil snímky za možnost dozvědět se, co se v současné době děje na Slovensku. "Oba ty filmy, i třetí Univerzity a svoboda, jsou od příštího týdne k vidění on-line na platformě Dafilms a dalších," upozornil také Janeček. "Všechny ty filmy jsou nějaké dílčí reflexe problémů systému, ve kterém žijeme. Věřím, že v Čechách těm filmům ze Slovenska můžeme rozumět, protože jsme dlouho byli jeden stát. Projekce, které jsme měli v Česku, ukazují, že jsou to univerzální problémy," dodal.
Zvláštní cena připadla režisérce Theodoře Remundové za dokumentární film Moje století.
Letošní novinkou byla kritická Zcela zvláštní cena poroty Zlatý citron, o niž se podělili zástupci tří různých mediálních institucí. Zcela zvláštní cenu udělovanou za nechvalný čin pak porota udělila moderátorům Luboši Xaverovi Veselému, Michaele Jílkové a Jaromíru Soukupovi za úroveň vedení televizních debat.
"Soukup získal Zlatý citron již podruhé z identických důvodů, a to za bizarní způsob moderování pořadů v TV Barrandov a za práci s informacemi, kterou musela opakovaně řešit i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání," zdůvodnila odborná porota.
Cenu dětské poroty Berounský medvídek si odnesl film O zakletém králi a odvážném Martinovi režiséra Petera Bebjaka.
Ceny Trilobit byly letos uděleny potřiatřicáté. O prvenství se utkalo rekordních 166 snímků hodnocených sedmičlennou odbornou porotou a 21 titulů s dětskou a rodinnou tematikou, jež posuzovala dětská porota. Večerem provedl herec a moderátor Martin Myšička.