Harry Potter nakonec nebude provádět 3D kouzla

Pavel Kroulík
9. 10. 2010 21:00
Studio by prý převod první části dvojfilmu nestihlo
Foto: WB

Los Angeles - Studio Warner Bros. oznámilo, že první část dvojfilmu Harry Potter a Relikvie smrti nakonec přijde do kin jen v běžném 2D formátu. Nedokázalo prý dokončit úplný převod filmu do 3D formátu před 19. listopadem, na kdy je plánována premiéra, a nechtělo nechat fanoušky déle čekat.

Jde o velké marketingové selhání, protože trojrozměrná podívaná měla být tahákem i pro publikum, které se dosud Harry Potterovi vyhýbalo. Zároveň se ukázalo, že převod filmu natočeného původně ve 2D je mnohem komplikovanější, než se mohlo zdát. Rozhodnutí určitě nepomůže studiu ani v reputaci, protože po Avatarovi a Burtonově Alence v říši divů chtěl být Potter dalším úspěšným 3D velkofilmem.

Podle vzoru Avatar

Warneři jen bez dalších podrobností uvedli, že nebyli schopni zajistit převod filmu včas, v celistvosti a odpovídající kvalitě. Druhá část, která má přijít do kin 15. července 2011, už se ale bude promítat v obou formátech - ve 2D i 3D.

Foto: Aktuálně.cz

Není pochyb, že o plánu na prostorovou konverzi posledního filmového Pottera rozhodl úspěch Avatara od studia Fox, který vyvolal 3D horečku u většiny producentů a studií. Warner Bros. - stejně jako další konkurenti - tak dlouho sledovali stoupající tržby sci-fi megahitu Jamese Camerona, až se na jaře rozhodli, že nadcházející trháky včetně Pottera „dovybaví" ještě jedním rozměrem.

Podrobnosti však nikdy nebyly zveřejněny. Studio jen opakovalo, že film bude kompletně 3D a že část scén byla natočena speciálně tak, aby vyhovovala i formátu kin IMAX.

Od začátku ale bylo takřka jisté, že film nebyl „hardwarově" natáčen na 3D kameru jako Avatar nebo Resident Evil: Afterlife. Což znamenalo, že půjde o dodatečnou počítačovou konverzi. 

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

První informace o tom, že Potter bude převeden podobně jako Souboj Titánů, uvedlo zasvěcené periodikum Hollywood Reporter s tím, že náklady na tuto technologii se snižují a že by úpravy každého snímku neměly přijít na více než 5 milionů dolarů. Což se ale zdálo podezřele málo a hned se rozjela vlna spekulací, co se za takové peníze dá pořídit.

Opět jen do IMAXU

V šestém dílu byla ve 3D formátu dvacetiminutová honička na košťatech a některé z počítači vytvořených scén s proměnami, kouzly či létáním. Ze dvou doposud zveřejněných trailerů na první část sedmičky bylo zjevné, že i tady můžou být nebo budou bezproblémově trojrozměrné právě trikové záběry dělané počítačovou grafikou.

Zvlášť druhý trailer výrazně upřednostňoval záběry, které vypadají, že by mohly být ve 3D. Ať to byly různé nálety, průlety a pády, tak objekty, které „útočí" z plátna na publikum, třeba had plazící se přímo do kamery či řítící se autobus.

Foto: WB

U nich tedy podle všeho zůstane - a opět je uvidí jen návštěvníci kin IMAX, kam zamíří část kopií. Je ovšem otázka, kolik minut z celkové stopáže zabírají.

U „normálních" scén je výroba prostorového zážitku mnohem náročnější. Současná polarizační metoda potřebuje, aby se pomocí brýlí divákům složil výsledný plastický obraz ze dvou natočených dvourozměrných obrazů, jež jsou od sebe posunuty tak,  jako je posunuté vidění každého jednotlivého oka.

To tvůrci Harryho Pottera nedělali, a pak nastal zásadní problém, jak docílit přesvědčivého trojrozměrného dojmu. Odstrašujícím příkladem, jak se 3D může nepovést, je nedávný Souboj titánů, kde je obraz příliš tmavý, pohyby rozmazané a z ploché scény trčí „vystřihnuté" a „předsazené" lidské postavy, za nimiž do černého prázdna ubíhají jakési proudnice.

Foto: WB

Nejsou však žádné informace o tom, zda měli Warneři skutečně k dispozici lepší, ale časově náročnou technologii, nebo Potter dopadl podobně jako Titáni a studio nechce riskovat kritické reakce.

Ztráty těžko dohadnout

Potter má výhodu, že v jeho případě není 3D hlavním impulsem pro návštěvu kina a vyvrcholení celého dobrodružství. Alespoň pro věrné fanoušky celé série; to už potvrzují první reakce na potterovských webech, které většinou opakují, že hlavní je příběh a že se na vyvrcholení ságy těší tak jako tak.

Nicméně jak už bylo řečeno, 3D mělo nabídnout podívanou i pro další diváky. A ti, kteří přijdou, navíc nezaplatí vyšší  vstupné. V případě 3D filmů je lístek o dva až tři dolary za lístek; díky tomu průměrná ceny vstupenky loni v Americe stoupla na osm dolarů.

Foto: Reuters

Podle analytiků je ale těžké odhadnout přesnou výši ztrát. Někteří připomínají třeba to, že animák How to Train Your Dragon od DreamWorks získal o premiérovém víkendu 68 procent tržeb z 3D projekcí a IMAX sálů. Podle opačných názorů se 2D na poklesu výrazně neprojeví, protože fanoušci půjdou za levnější vstupné na film víckrát, stejně jako se ochotněji do kina vypraví celé rodiny.

3D filmy loni tvořily 4 procenta z celkového počtu snímků vyrobených v Severní Americe, přitom zajistily studiím desetinu tržeb. Studia vidí v 3D spásu, která vrátí do kin diváky a vyřadí ze hry internetové piráty.

Jednak lákají diváky na novou vizuální atrakci (respektive její novou úroveň) a jednak se za ně platí dražší vstupné. Nikdo však nedokáže odhadnout, kde se hranice 3D boomu zastaví. I když se technologie dál vylepší a zlevní, je reálnější varianta, že v nejbližší době zůstane vyhrazena spíš pro žánry a příběhy spojené s fantazijními světy.

Nicméně zatím tržby z 3D projekcí stále rostou. Například britský řetězec Cineworld ohlásil, že v první půli loňského roku měl z promítání 3D filmů osm procent příjmů. Letos to za stejné období byla už pětina.

Čtěte také:
Potter už se chystá na velké finále. Ale mlčí o 3D

V nejbližší době se z 3D filmů do kin chystá třetí díl buranské show Jackass. V prosinci pak bude s pompou uvedeno pokračování sci-fi Tron, která v 80. letech znamenala přelom v používání počítačové grafiky.

Další nálet přijde v březnu 2011, kdy bude uveden film plný automobilových honiček Drive Angry s Nicolasem Cagem a comicsově laděný snímek Sucker Punch popisovaný jako „Alenka v říši divů s rotačním kulometem a erotickým podtextem".

Mimo to jsou připravovány animované tituly, u nichž je prostorové zobrazení poměrně snadnou záležitostí a jež spolu s přírodopisnými dokumenty stále tvoří většinu 3D snímků.  

 

Právě se děje

Další zprávy