Animovaný vánoční film Grinch si užijí hlavně příznivci série Já, padouch

9. 11. 2018 14:28
Pohádka o starém mrzoutovi Grinchovi, který se rozhodne ukrást Vánoce, se hned po vydání v roce 1957 stala americkou literární klasikou pro děti.
Grinch je spíše osamělý a zahořklý než zlý.
Grinch je spíše osamělý a zahořklý než zlý. | Foto: CinemArt

Včera česká kina začala promítat novou animovanou adaptaci od hollywoodského studia Illumination, které je známé hlavně sérií Já, padouch a Mimoni. Padoucha Grinche si autoři uzpůsobili k obrazu svému. Podobně jako ve svých starších snímcích ukazují, že také záporné postavy mívají dobré stránky.

Protagonista snímku Grinch je na první pohled stále stejný zlostný zelený nešťastník, jak ho roku 2000 v hrané verzi ztvárnil Jim Carrey. I tento nový, animovaný Grinch má srdce dvakrát menší než všichni ostatní - šťastní a prozpěvující si - obyvatelé města Kdosice, jak divákům ve verších hned připomene vypravěč z původní knihy autora, jenž publikoval pod pseudonymem Dr. Seuss.

Ale nový snímek záhy ukáže, že Grinch je spíše osamělý a zahořklý než zlý. Nese si v sobě traumata z minulosti. Dospělý divák navrch zjišťuje, že není zase tak těžké nenávidět všechny ty šťastné sousedy, na něž Grinch hledí ze svého sídla nad městem.

Když se Grinch jednoho předvánočního rána probudí a zjistí, že došly zásoby jídla, není zbytí - musí se s psíkem Maxem vydat do Kdosic. Do místa, kde se davově zpívají koledy, kde stroje vyrábějí sněhové koule, aby se děti měly čím koulovat, kde zkrátka příprava Vánoc připomíná přesně vybalancovanou směs pohádky a noční můry.

Zde je nutno přibrzdit a podotknout, že asi nebylo záměrem autorů vytvořit takovou dvojznačnost. Ti si jen hrají s mechanizovanými "hejblátky", která ozvláštňovala i snímky ze série Já, padouch. Přesto se lze snadno vcítit do Grinchovy kůže, když se k němu všemi ulicemi řítí davy zpívajících Kdovíků, jak se obyvatelé Kdosic nazývají. Skoro jako v hororu. Svět plný mechanizovaného veselí připomíná ten skutečný, v němž Vánoce začínají nejpozději v říjnu a valí se na nás ze všech reklamních ploch a obchodních center.

Přestože otrlejší a dospělejší divák tedy může s Grinchem dočasně sympatizovat, nakonec pochopitelně převáží tradiční příběh s ponaučením - o mrzoutovi, který chtěl ostatním ukrást radost, až ji nakonec objevil v sobě.

Nová verze Grinche nezastře fakt, že předlohou jí je útlá veršovaná kniha, která nevydá na celovečerní stopáž. Byť filmová adaptace přidává nové postavy a Grinchovi navrch minulost v sirotčinci, není dějově nejbohatší - a to ani v animované dětské konkurenci.

Grinch se nejspíš nestane klasikou, ale dovede navodit pocit, který si děti s Vánocemi pojí. | Video: CinemArt

Na druhou stranu se snímku po celou dobu daří držet konzistentní, vlídný, něčím až starosvětský tón. Kupodivu jde dobře dohromady s komediálními gagy a rozjásaným světem počítačové 3D grafiky i křiklavých barev.

Jen není radno začít příliš uvažovat nad tím, proč má mrzout Grinch tak milého psího parťáka, nebo kde přišel ke své kutilské vynalézavosti.

Grinch

Režie: Yarrow Cheney, Scott Mosier
CinemArt, česká distribuční premiéra 8. listopadu

Kdo se však rozhodne si film užít jako směsici nápadů provázanou základním příběhem o polepšeném hříšníkovi, dostane v kinech docela příjemný, předčasný vánoční dárek. S postavami, které si děti musí oblíbit, jako je dobrotivý tlustý sob Fred. A s hudebním doprovodem od rapera Tylera The Creatora, jehož hlas se pod návalem vánoční radosti roztéká do podmanivého mumlání, jako by se brodil závějemi sněhu či medu.

Nový filmový Grinch se vánoční klasikou nejspíš nestane. Ale dovede navodit pocit, který si především děti s Vánocemi pojí. A nejspíš si ho budou chtít zopakovat i napřesrok.

Aktualizováno před 1 hodinou

Summit EU se shodl na dosažení klimatické neutrality do roku 2050

Lídři zemí Evropské unie se dnes po dlouhém vyjednávání shodli, že EU bude do poloviny století klimaticky neutrální. Informoval o tom předseda Evropské rady Charles Michel. Podle informací ČTK obsahují závěry zmínku o jaderné energii jako součásti energetického mixu, kterou prosazovalo Česko. Dočasnou výjimku si podle diplomatických zdrojů vyjednalo Polsko.

Summit projednal víceletý rozpočet EU, shodu nenašel

Evropští lídři ve čtvrtek na bruselském summitu projednali návrh příštího víceletého rozpočtu Evropské unie. K textu předloženému finským předsednictvím má většina unijních zemí připomínky a k jednání se chtějí vrátit počátkem příštího roku. Podle informací ČTK uvažuje předseda Evropské rady Charles Michel o svolání mimořádného summitu na únor.

Prezidenti a premiéři se k otázce rozpočtu na období 2021 až 2027 dostali po neúspěšném podvečerním vyjednávání o klimatických závazcích. Na stole měli návrh, který již po zveřejnění sklidil kritiku od Evropské komise i většiny členských států. Finský text počítá s celkovým objemem rozpočtu ve výši 1,07 procenta hrubého národního důchodu (HND) EU. Zatímco komisi, která navrhovala 1,11 procenta, se nelíbí snížení celkového objemu rozpočtu, státy střední a jižní Evropy jsou rozladěny zejména poklesem peněz pro strukturální fondy. Západoevropské země pak namítají, že by se měl rozpočet i vzhledem k odchodu Británie jako čistého plátce snížit až na jedno procento.

Lídři EU se shodli na prodloužení sankcí vůči Rusku

Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie se dnes jednomyslně shodli na půlročním prodloužení hospodářských sankcí vůči Rusku. Oznámil to mluvčí předsedy Evropské rady Barend Leyts. Podle unijních lídrů Moskva stále nedodržuje mírové dohody z Minsku, které se týkají východu Ukrajiny ovládaného od roku 2014 separatisty a jejichž naplnění je podmínkou pro zrušení postihů.

Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron informovali své kolegy o výsledcích pondělní pařížské vrcholné schůzky. Takzvaná normandská čtyřka tvořená ještě ruským prezidentem Vladimirem Putinem a jeho ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským se v Paříži nedokázala shodnout na ukončení konfliktu na východě Ukrajiny. V oblasti Donbasu za více než pět let bojů mezi vojsky prozápadní vlády v Kyjevě a separatisty podporovanými Kremlem zemřelo na 13 000 lidí.