Grbavica zvolna odkrývá válečné jizvy

Irena Hejdová Irena Hejdová
13. 7. 2006 0:00
Recenze - Silný příběh z poválečného Sarajeva aneb Kdo je neznámý otec Esminy dcery Sary?

Oceněné filmy z prestižních světových festivalů si do české distribuce moc často cestu nenajdou. Po loňském vítězi Cannes filmu Dítě bratří Dardennů nyní přichází vítězný snímek Berlinale, bosenská Grbavica, kterou na karlovarském festivalu osobně představila debutující režisérka Jasmila Žbanicová.

Že jde o festivalového vítěze, ještě nemusí znamenat, že Grbavica je nudný intelektuálský snímek, který nemyslí na diváky. Grbavica vypráví silný příběh Esmy, ženy ze současného Sarajeva, která před dcerou tají, kdo byl jejím otcem.

Foto z filmu Grbavica
Foto z filmu Grbavica | Foto: Aerofilms

Dospívající Sara si myslí, že to byl hrdina-šahíd, který padl za vlast. Esma zatím bojuje s traumaty minulosti. Grbavica přitom neodkrývá jen trauma osobní, ale zároveň trauma celé země; i proto je tak silný.

Během války v Bosně a Hercegovině podle Žbanicové zemřelo 100 tisíc lidí. Více než milion jich byl vyhnán ze svých domovů a přes 20 tisíc žen znásilněno.

Ne všechny válečné zločiny ze zemí bývalé Jugoslávie jsou už odkryty či odtabuizovány. Podle Žbanicové se nepodařilo film vzhledem k ožehavému tématu dostat do distribuce v Srbsku.

Její snímek přitom válečná traumata odhaluje jaksi mimoděk, neprvoplánově, což lze přičíst i skvělým hereckým výkonům - z nichž v první řadě to platí pro Kusturicovu herečku Mirjanu Karanovičovou.

Mnohé věci sice brzy dávají tušit, že Esmina dcera Sara nepřišla na svět jako plod lásky s válečným hrdinou, nýbrž jako něco zcela opačného. Ale zdánlivě všechno pluje tak, jak má.

Foto z filmu Grbavica
Foto z filmu Grbavica | Foto: Aerofilms

Esma shání peníze na školní výlet pro dceru, a tak si najde noční práci v baru, sbližuje se s tamním ochrankářem. Dcera se tou dobou čím dál intenzivněji schází se svým spolužákem, zároveň se žárlivostí a strachem z odloučení sleduje matčino vzdalování.

Ale při bližším pohledu sem tam něco zaskřípe: Esma je háklivá na blízký kontakt s muži,  což jí u nápadníka několikrát vykoleduje charakteristiku , že je "pošuk". Na zádech má jakési jizvy a není schopna dát dceři do školy potvrzení, že je dítětem hrdiny.

Také místo děje - sídliště Grbavica okupované za války Srby - je dodnes ponurou připomínkou války, z níž zůstaly jen ruiny a pásky označující zaminovaná území. Sem tam nějaká sleva na školní výlet a setkávání místních obyvatel na identifikaci mrtvých z hromadných hrobů.

Vše se pak provalí v šokujícím drsném závěru. Tím silnějším, o co byl předchozí děj nenápadnější, běžnější, jakoby ničím zvláštní. Přes vážné téma tu však nechybí ani humor,  zvláště při sbližování matky i dcery s jejich nápadníky - třeba v Esmině pseudoromantické scéně s grilem.

Nejen tím Grbavica připomíná jiný nedávný snímek na toto téma, niterné Tajemství slov. Také v něm vše pluje zdánlivě bez problémů, jen jeho hrdinka má stejně jako Esma temné tajemství a jizvy nejen na těle, ale i na duši.

Jejich odhalení je bolestné a sebezraňující, ale zároveň přináší katarzi a vykoupení. Hrdinům i divákům.

Grbavica (Grbavica), Rakousko/Německo/Bosna a Hercegovina/Chorvatsko 2006, režie Jasmila Žbanicová, hrají Mirjana Karanovicová, Luna Mijovicová, Leon Lučev, Kenan Catic a další. 90 minut, distribuce Aerofilms.

 

Právě se děje

Další zprávy