reklama
 
 

Glosa: Odvážní Oscaři straní artu před komercí

24. 2. 2013 17:50
Nominace vynesly na vrchol Lincolna, favorit je ale už jinde

Glosa - Na první pohled se zdá, že nominace na Oscary 2013 dopadly podle očekávání. Spielbergův Lincoln potvrdil roli favorita a bude mít šanci radovat se ze sošek ve dvanácti kategoriích. Jinak ale výsledky rozhodování americké filmové akademie přinášejí mnohá překvapení na úkor předpokládaných favoritů.

Letos se ukázalo, že tradiční předpovědi novinářů a blogerů, založené na už proběhlých anketách profesních cechů, asociací kritiků a dalších organizací z branže, docela výrazně selhaly. Výsledky nominací se letos skutečně neobešly bez jistých šoků.

Výrazně překvapil už famózní úspěch snímku Pí a jeho život Anga Lee, který se s 11 nominacemi zařadil v pelotonu favoritů hned za Lincolna. V žebříčku kandidátů se tahle vizuálně opulentní adaptace románu Yanna Martela objevovala tak kolem pátého šestého místa.

Režisérské šoky

Mnohem víc ale zaujal propad jiných filmů, které se oproti očekávání neumístily v pětici nominantů na nejlepší režii. To je totiž klíčová kategorie, která naznačuje oscarový úspěch či neúspěch. Málokdy se stane, že by se o ceny za nejlepší režii a nejlepší film dělili různí kandidáti, a výběr snímků s nejlepší režií dost vypovídá o tom, jak si filmy stojí v devítce nominovaných na hlavního Oscara.

A zlatou sošku nedostanou dva režiséři, o jejichž filmech se soudilo, že mají společně s Lincolnem největší šance: Ben Afleck s Argem a Kathryn Bigelowová se Zero Dark Thirty. Osobně mě potěšilo, že se do pětice nejlepších tvůrců nevešel Tom Hooper, jehož Bídníci jinak posbírali osm převážně technických nominací, a akademie se tak neztotožnila se shortlistem režisérského cechu, který Hoopera mezi pět nejlepších tvůrců zahrnul. Obrovským překvapením jsou ale dvě režisérské nominace pro Benha Zeitlina a Michaela Hanekeho.

Zeitlinovu debutu Divoká stvoření jižních krajin se nedávalo v nominacích mnoho šancí už proto, že měl premiéru už před necelým rokem na festivalu v Sundance, a počítalo se tak s efektem „sejde z očí, sejde z mysli". Jenže mladý režisér se hned svým prvním filmem vyšvihl do nejprestižnější společnosti.

A nominovaný provokatér Michael Haneke - to už je skoro revoluce. S jeho Láskou se počítalo jako s jasným vítězem kategorie nejlepší cizojazyčný film. Ale že francouzskojazyčné komorní drama jednoho z nejdrásavějších filmových experimentátorů získá pět nominací a z toho i ty dvě  nejdůležitější, na to bych si tedy rozhodně nevsadil.

Rakousko triumfuje 

Herecké nominace už tolik vzruchu nepřinášejí, ale alespoň některé kategorie slibují zajímavé klání. O sošku za nejlepší ženský herecký výkon se obrazně řečeno poperou  nejmladší a nejstarší nominovaná herečka v celé historii Oscarů: devítiletá Quvenzhané Wallisová jako úžasná Hushpuppy z Divokých stvoření jižních krajin s Emmanuellou Rivou, na jejímž výkonu v roli umírající učitelky hudby stojí Hanekeho Láska.

Hanekeho rodné Rakousko si pro sebe urvalo i minisouboj mezi dvěma hvězdami Tarantinova Nespoutaného Djanga v kategorii o nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli. Stejně jako ve filmu měl ve výsledku navrch Christoph Waltz před Leonardem DiCapriem (i když ve filmu si svého triumfu dlouho neužil).

Sofistikovanost a schopnost rozlišování projevili akademici i v dalších kategoriích. V prestižním oborovém klání mezi kameramany se do pětice dostal Seamus McGarvey za Annu Kareninu. I když toto kostýmní drama jinak dost ostrouhalo, kamera byla bezesporu jeho nejzajímavější složkou.

I když kromě hereckých nominací propadl jeden z nejlepších amerických filmů roku, Mistr Paula T. Andersona, dá se říci, že oscarové nominace letos hodně straní artovým a festivalovým snímkům. Do shortlistů se nedostaly v těch nejdůležitějších kategoriích ani kritiky skvěle přijaté blockbustery jako Skyfall a Temný rytíř povstal.

Mezi současnými komerčními velkofilmy a artovými snímky se stále více rozevírají nůžky a na rozdíl od desítky let trvající praxe, kdy akademie na Oscarech smiřovala hollywoodskou komerci s uměním, současní porotci dávají najevo svou sympatii k filmům z festivalového okruhu. Z komerčního hlediska, kdy sledovanost televizních ceremoniálů každým rokem klesá, je to odvážné rozhodnutí. Ale dá se mu určitě jenom fandit.

autor: Jan Gregor | 24. 2. 2013 17:50

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama