FFF: Krásné nové světy v temných obrazech budoucnosti

msv
17. 9. 2014 10:10
Fresh Film Fest po jedenácté. Zaměřuje se na nové techlologie, jež mění filmařinu a vlastně i filmové festivaly.
Blue Ruin, Under the Skin. Oba thrillery promítá Fresh Film Fest.
Blue Ruin, Under the Skin. Oba thrillery promítá Fresh Film Fest. | Foto: FFF

Praha - Ode středy až do konce týdne ožijí klubová pražská kina 11. ročníkem Fresh Film Festu. Soutěžního festivalu pořádaného primárně ve jménu začínajících filmařů a jejich studentských počinů či debutů. Zdaleka však nejen jich.

Podtitul „Krásné nové světy“ odkazuje na neustále se rozšiřující možnosti, jež se před nimi, a tedy i námi diváky, neustále otevírají. Uvidíme tak například dokument Side by Side, v němž režiséři jako Christopher Nolan či Martin Scorsese mluví o digitálních kamerách, které tak zásadně ovlivňují jejich práci.

Podívejte se na ukázku z thrilleru Pod kůží.
Podívejte se na ukázku z thrilleru Pod kůží.

Nejeden z vybraných filmů je  výsledkem vlivu nových filmových postupů, například rotoskopický Temný obraz od Richarda Linklatera, nebo technologie reflektuje přímo ve svém ději, třeba populární loňské Ona režiséra Spikea Jonze.

Zahajovacím filmem je ve středu večer ve Světozoru sci-fi thriller Pod kůží režiséra Jonathana Glazera se Scarlett Johansson v hlavní roli.

Jak se to dělá za hranicemi

„Chceme ukázat především filmovým studentům, jak vypadají filmy jejich zahraničních kolegů,“ říká o sekcích věnovaných debutantům programový ředitel Michal Hogenauer.

Fresh Film Fest 2014
Autor fotografie: FFF

Fresh Film Fest 2014

Mezinárodní filmový festival debutů a studentských filmů Fresh Film Fest se koná od 17. do 21. září i v kinech Bio Oko, Kino 35 - Francouzský institut, v Café Neustadt, klubu La Loca a v (A)VOID Floating Gallery.

Program letošní přehlídky nabídne téměř stovku celovečerních a krátkých snímků, které kina běžně neuvádějí. Mezi doprovodnými akcemi budou například projekce dokumentů o vlivu digitální revoluce a moderních technologií na práci předních světových tvůrců jako jsou Danny Boyle, David Fincher, Martin Scorsese nebo Lars von Trier.

Pod jeho dohledem Fresh Film Fest už tři roky pokračuje s dřív započatou proměnou z festivalu čistě studentských filmů ke klasičtějšímu formátu, v němž nalézáme tradiční sekce a malé retrospektivy. Těch se dočkávají nejčastěji členové poroty. V ní letos zasedá například Monika Willi, střihačka Michaela Hanekeho.

Porotci budou nově pořádat veřejné master class, na nichž se zdarma setkají s kýmkoliv, kdo má zájem. „Fresh Film Fest bereme jako službu veřejnosti. Podobně jako rozhlas nebo televizi. Musíme edukovat, informovat. Proto je naše financování založeno na grantech. Letos jsme mimochodem jeden nedostali a museli jsme naše plány výrazně osekat,“ dodává Hogenauer k směřovíní festivalu.

Podívejte se na ukázku z filmu Blue Ruin.
Podívejte se na ukázku z filmu Blue Ruin.

„V letním kině může být až pět set lidí. Na studentskou projekci jich přijde třicet,“ upozorňuje na rozdíl mezi promítáním velkých filmů, jimž je třeba Linklaterovo Chlapectví, a naopak neznámých jmen. „Cílem každého festivalu je objevovat nové filmaře. O to se pokoušíme i my.“

Středobodem této snahy jsou sekce hlavní soutěže. V jedné se utkají neznámí debutanti, v druhé stejně neozkoušené studentské filmy z celého světa. V sekci Bright Future jsou pak vybírány debuty nebo druhotiny, jež už si získaly po světě pozornost. Takže mimo jiné thriller Blue Ruin oceněný v Cannes.

Plátno za to stojí

„Bylo by divné, kdyby český festival nepromtal české filmy. I když mnohdy není příliš z čeho vybírat,“ posteskl si Hagenauer. I tuzemské debuty se tedy na Fresh Film Fest dostaly. Uvidíme Hany, Krásno, Pořádně pokecal, Show nebo aktuální Místa.

„Velký problém máme se sháněním práv. Nejdřív zjišťovat, kdo který snímek vůbec vlastní, potom samozřejmě vyřídit všechny poplatky, aby vám nakonec řekli, že nemají kopii k promítání a vy si ji musíte sehnat.“

Udržet festival v chodu tedy není vůbec snadné. Tematicky se věnuje novým technologiím, přitom právě ty mu mohou škodit. Pořadatelé Letní filmové školy ostatně už roky hořekují nad tím, že jim internet krade diváky.

„Snažíme se vybírat filmy, jež mají smysl v kině. Náš zahajovací film Pod kůží vidělo mnoho z lidí, kteří už potvrdili účast. Chtějí ho vidět znovu na velkém plátně.“ Ze stejného důvodu bude uvedena i minisérie Seana Durkina Southcliffe. „Je vidět, že seriály už dnes plně využívají filmovou řeč. Durkin přistupuje k práci na televizní produkci velmi vizuálně,“ tvrdí Hogenauer.

Fresh Film Fest tedy sází na to, že i materiál sehnatelný oněmi cílovými studenty velmi snadno zdarma pro ně bude atraktivní sledovat na plátně. Že přijít na takřka notoricky známé drama Prolomit vlny Larse von Triera jim bude stát za námahu a symbolické vstupné. Snad mají pravdu.

 

Právě se děje

Další zprávy